Nya Solaris till Nobina (SL) siktade

Startat av Ted Selander, 11 november 2024, 15:14:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: -B8RLE- skrivet 18 november 2024, 10:40:12 AMDagens blå flotta i Björknäs består av 18 vagnar, så mest rimligen får vi se de 3st MAN boggi som ska dit lackas blå för att komplettera de 15st MAN elled, då införandet av DD på 474 kommer likaväl "låsa" båda stomlinjer till respektive depå.
Kan lägga till, att de 25st kortvagnar för leverans till E36 är också Lion's Intercity LE, då orderboken för den modellen till E36/E37 innefattar 68 vagnar. (15st 13.1m E37 + 28st boggi E36 + 25st 12m E36).

Här gissar vi friskt...
Skulle jag själv ge mig på en killgissning kommer de 15 MAN 19C räcka gott och väl för 471, det KAN också vara så att Charlottendal får köra alla turer på 471 eftersom det redan idag finns en drös med Blåa Gasled som Nobina kommer ta över som ej kommer köras på 474...

-B8RLE-

Undrar vad Nobina för den delen tänker behålla ur Keolis flotta i avvaktan på att MAN el ska levereras - som bekant är de leveranserna försenade av förklarliga skäl.
Jaha, hej?!

homer

Nobina kan inte välja att behålla någonting förutom de 80 gasbussar som ingår i avtalen.

Keolis kan däremot sälja bussarna till Nobina om det inte finns andra planer för dom..

Volvo B9S och Scania Etanol ägs dock av SL så dessa kan Nobina säkert lägga beslag på...



Nico

Fast både B9:orna och de äldre 47-Scaniorna är ju sopslut och lever redan på lånad tid... lär vara direkt till skroten efter januari/februari 2025.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Jag håller helt med, chansen att B9s och etanolscania kommer finnas kvar hos nobina är noll

-B8RLE-

#35
Såg en av de nya Solarisarna köras på flak vid Järva krog igår, i riktning norrut. Vagnen borde då ha transporterats till Kallhällsgaraget för uppställning där.
Där finns platser vart Nobina kan deponera dessa fram tills placering och start i Björknäs/Charlottendal.
Jaha, hej?!

Robert Brink

#36
Citat från: Nico skrivet 04 december 2024, 22:12:14 PMFast både B9:orna och de äldre 47-Scaniorna är ju sopslut och lever redan på lånad tid... lär vara direkt till skroten efter januari/februari 2025.

Sopslut vet jag inte riktigt? Dom flesta B9S går ju fortfarande riktigt bra och fungerar minst lika bra som nyare Scanior om inte bättre.
Men att dom lever på övertid är en annan sak...

//R

- MAN -

#37
När Keolis tog över dessa var 2011 var de helt slut. Golven sviktade, golvmattorna var trasiga, ringen på snurrplattorna helt nedslitna etc. Minnet hos skribenter här verkar inte särskilt bra. Keolis fick börja med att totalrenovera varje trängselbuss. Bland annat byttes golven ut på alla bussar. Detta efter bara 6 år i
trafik. Mig veterligen har det aldrig skett tidigare.

Nico

Det har under åren, trots renoveringar och annat, varit en del anmärkningar på dem. Som förare lägger man dock kanske inte alltid märke till det (då de går hyggligt), men under skalet så är det trött.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ola Å

B9-orna var ju inte Volvos (Säffles) stoltaste stund precis, finns ju en anledning att de inte bygger buss längre.

- MAN -

#40
Precis, även B12MA och B12BLE som levererades 2002/2003 var ju riktiga måndagsexemplar hela bunten.

homer

Citat från: Ola Å skrivet 12 januari 2025, 21:03:43 PMB9-orna var ju inte Volvos (Säffles) stoltaste stund precis, finns ju en anledning att de inte bygger buss längre.

Skulle vilja påstå motsatsen, bussarna är i år 20 år gamla, så kvaliten har väl egentligen varit alldeles förträfflig.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

- MAN -

#43
Citat från: homer skrivet 13 januari 2025, 20:43:24 PMSkulle vilja påstå motsatsen, bussarna är i år 20 år gamla, så kvaliten har väl egentligen varit alldeles förträfflig.

Verkligen inte, bussarna var som sagt färdiga för skroten redan 2011.
Åkte du ens med dessa bussar mellan åren 2005-2011?

Men hur som helst så ska det bli roligt med Solaris igen i SL-trafiken.

Fredrik Klint

Citat från: Ola Å skrivet 12 januari 2025, 21:03:43 PMB9-orna var ju inte Volvos (Säffles) stoltaste stund precis, finns ju en anledning att de inte bygger buss längre.

Fast anledningen är väl snarare att utländsk arbetskraft är billigare. På samma sätt som att Scania la ner i Katrineholm.