Länstrafikerna tar höjd för "avregleringen"?

Startat av Ante, 12 april 2011, 23:16:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ante

I årsskiftet 11/12 "avregleras" den svenska bussmarknaden och det blir fritt fram för alla aktörer att bedriva kollektivtrafik inom län, utan att länstrafiken får säga emot.

Har noterat att man i rätt många län, nu senast Västerbotten, nyligen tecknat nya avtal med bussbolag genom upphandlingar och i dessa haft löptider på uppemot 6-7 år. Detta innebär att det troligtvis inte kommer ske en kommersialisering av kollektivtrafiken år 2012 som det var tänkt, utan att det i många fall kan dröja fram till 2020 innan kommersiell trafik etableras i vissa län, t.ex. Västerbotten. Det är ju trots allt svårt att konkurrera mot en subventionerad part.

Varför gör länstrafikerna såhär? Vill de hålla borta kommersiella alternativ så länge som möjligt? Vill de göra lagen mer eller mindre tandlös? Eller är det bara slumpen åstadkommit detta genom att avtalen går ut? Varför vill de inte avvakta och se hur de kommersiella alternativen kan komma att se ut? Inte minst små aktörer t.ex. inom Busspoolen lär ju drabbas av detta om de förlorar trafik och inte kan återetablera sig på rimliga konkurrensvillkor.

Vore kul att höra lite åsikter om detta ämne :)

JDS

Trafikhuvudmännen har väl som regel i uppdrag av respektive landsting/region/kommun att ungefär "ansvara för att försörja områdets invånare med kollektivtrafik". För att göra det behöver man ju teckna avtal med trafikföretag, annars sköter man ju inte uppdraget.

Ante

Citat från: JDS skrivet 12 april 2011, 23:51:46 PM
Trafikhuvudmännen har väl som regel i uppdrag av respektive landsting/region/kommun att ungefär "ansvara för att försörja områdets invånare med kollektivtrafik". För att göra det behöver man ju teckna avtal med trafikföretag, annars sköter man ju inte uppdraget.

Naturligtvis, men med den nya lagen förändras ansvaret lite då man inte behöver (och inte ska vad jag förstår) bedriva trafik där kommersiella aktörer verkar.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 april 2011, 00:30:53 AM
Avregleringen?

Därav mina "" runt ordet avreglering. Det släpps trots att på restriktioner om inträde, vilket får ses som en slags (om än inte alls fullvärdig) avreglering.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 april 2011, 00:30:53 AM
Rekommenderar att läsa inläggen av den värderade skribenten Omnilasse som ingående har förklarat vad den kommande lagen innebär.

i V-botten är det helt otänkbart att någon operatör på egen hand skulle kunna driva trafik som idag upphandlas, vad som är mer sannolikt är att det blir konkurrens med kommande tågtrafik.

Det är en sak att köra enstaka turer jmf med att köra ett helt trafikupplägg på marknadsmässiga villkor i en glesbygd.

Att t.ex Busspoolen m delägare skulle har ekonomiska muskler och långsiktighet för att köra de linjer som nu har upphandlas på marknadsmässig basis är ett önsketänkande.

Har aldrig påstått att alternativet är att bedriva trafik i hela länet eller bara köra en enstaka linje. :) Just det är ju upp till varje operatör att avgöra. Möjligheterna är ju stora genom att t.ex. bara trafikera morgon resp. eftermiddagsturer för att köra pendlare, minibussar kan sättas in, precis som det i stor utsträckning gjorts i Storbritannien, vilka kostar mindre och genom detta kan man ha högre frekvens på turerna om man vill, drar mindre bränsle etc.

Se på Abramssons t.ex. som ser ut att förlora stora delar av sin trafik. Idag har man ingen som helst möjlighet att falla tillbaka på någon linjetrafik som bolaget hade, jämfört med om den nya lagen tagits i kraft. Vad jag förstår är man i stor grad beroende av linjetrafik, vilket gör att man kommer få det väldigt tufft i minst ett år framöver. Kanske till och med sluta som Örnsköldsviks Buss (och många andra bolag) och sluta i händerna på någon av jättarna, vilket skulle försämra konkurrensen ytterligare. Både i upphandlingar och i övrigt.

M67:an

Jag tror knappast Västerbotten behöver oroa sig för detta. Däremot finns det andra platser runt om i Sverige som kan få känna av den nya lagen. Och då finns väl risken att länstrafiken på sina håll kan börja ifrågasätta hur man ska bedriva sin trafik framöver.

Men det skall tilläggas att det krävs en buss som man kan fylla med passagerare. En privat aktör kan inte köra omkring med 5-10 resenär per tur. Eftersom den privata aktören lever på biljettintäkter och inte på subventioneringar av samhället. 
Så de flesta länstrafikbolag kommer nog inte se någon större skillnad. Men som sagt, det finns en handfull, kanske två handfulla sträckor som är intressanta för den som vill plocka russin ur kakan ;)

Ersa

Men nog är ursprungsfrågan ändå intressant. Varför ville t.ex UL genomdriva en upphandling där en enda operatör skulle få all trafik i många år? Var det 8 eller rentav 10 år avtalet skulle gälla? När ett sådant omvälvande beslut genomdrivs precis före den nya kollektivtrafiklagen börjar gälla, så börjar folk ute på stan ändå fundera på om UL nu vill säkra inkomsterna t.ex på sträckorna Uppsala-Arlanda och Uppsala-Enköping-Västerås i 10 år framåt utan att få konkurrens från t.ex Swebus eller GoByBus.

Ante

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 april 2011, 12:10:29 PM
Det är väl inga problem att konkurrera på populära sträckor?  Utan länstrafikens trafik går vi från ett monopol till ett annat, det enda upphandligen gör är att garantera länsinnevånarna en trafik under de kommande 10 åren, det blir lika fritt att ta upp konkurrensen som alltid

Problemet när man vill konkurrera med en länstrafiklinje är ju att det inte är konkurrens på lika villkor då den ena parten får offentligt stöd och genom det kan hålla nere biljettpriserna. Istället kanske priserna skulle behövts höjas för att samhället som helhet ska vinna på det.

Hur går vi från ett monopol till ett annat? I framtiden släpps ju inträdeshindren för nya aktörer i och med möjligheten att etablera sig var man vill.

Men åter till ursprungsfrågan. Varför väljer man att skjuta upp effekterna av lagen så pass länge (och nu pratar jag inte bara om Västerbotten)? Bättre vore väl att kommersiella alternativ får etablera sig där de vill, så kan länstrafiken koncentrera sig på den övriga trafiken som behövs eller komplettera den kommersiella. Tanken med den nya lagen är ju inte att länstrafiken (om det nu inte finns väldigt bra skäl till det) ska konkurrera med de kommersiella aktörerna utan snarare komplettera och fylla luckor.

Ersa

Citat från: Ante skrivet 13 april 2011, 13:00:23 PM
Men åter till ursprungsfrågan. Varför väljer man att skjuta upp effekterna av lagen så pass länge (och nu pratar jag inte bara om Västerbotten)? Bättre vore väl att kommersiella alternativ får etablera sig där de vill, så kan länstrafiken koncentrera sig på den övriga trafiken som behövs eller komplettera den kommersiella. Tanken med den nya lagen är ju inte att länstrafiken (om det nu inte finns väldigt bra skäl till det) ska konkurrera med de kommersiella aktörerna utan snarare komplettera och fylla luckor.

Och här kan man flika in avtalet som UL upphandlade och KR tog hem i första vevan (innan upphandlingen överklagades, anmäldes och gjordes om). I det ingick ju dubbeldäckare i trafik mellan 2011 och 2021 på den idag rätt inkomstbringande linjen 804 Uppsala-Enköping-Västerås samt direktbusslinjen 774 på samma sträcka.

JDS

Citat från: Ante skrivet 13 april 2011, 13:00:23 PM
Problemet när man vill konkurrera med en länstrafiklinje är ju att det inte är konkurrens på lika villkor då den ena parten får offentligt stöd och genom det kan hålla nere biljettpriserna. Istället kanske priserna skulle behövts höjas för att samhället som helhet ska vinna på det.

Du kan väl ändå inte mena att samhället som helhet skulle vinna på en uppsplittring av linjenätet i osammanhängande delar utan samordning av taxa och tidtabeller.

Ante

Citat från: JDS skrivet 13 april 2011, 13:23:51 PM
Du kan väl ändå inte mena att samhället som helhet skulle vinna på en uppsplittring av linjenätet i osammanhängande delar utan samordning av taxa och tidtabeller.

Du har inte läst vad jag har skrivit, eller så har du gravt missuppfattat det.

Jag har aldrig sagt att linjenätet ska bli osammanhängande eller ha en massa vita fläckar. Samordning är A och O i den nya lagen, något som utredningen och även regeringen tydligt poängterat. Ingen vill ha samma situation som uppstod i Storbritannien där samordningen varit bristande och enligt forskare varit en av de stora orsakerna bakom den (i alla fall inledningsvis) misslyckade avregleringen.

Både länstrafiken och kommersiella aktörer inser med lätthet att en samordnad information är bäst för båda parter. Dessutom ett samordnat betalningssystem så resenärer lätt kan resa med olika aktörer oberoende av taxor hos dessa. Skillnader i taxor kommer säkerligen att uppstå, men behöver inte bli något problem om allt samordnas bra.

Nicklas Lindersson (VD på Ybuss) belyste de nuvarande problemen med detta på DI Debatt. Förhoppningsvis har branschen löst det till årsskiftet.
http://di.se/Artiklar/2010/12/13/222527/Debatt-Mycket-kvar-att-losa-innan-kollektivtraf/

Jan

Det som gäller inför avregleringen är att erbjuda något bättre än det som finns eller där det inte fungerar. Att få över folk från linjer som redan finns och funkar ger inga större pengar och kmmer därför inte bli långlivad. En fördel som nya aktör kan välja och som dagens länsbolag oftast inte vält är normalgolv med lift. Komfortmässigt så är låggolv/entre sämre. Som jag skrivit innan så tror jag inte på någon större anstormning av bussbolag som startar ny trafik 2012.
I branschen 37 år

Ante

#10
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 april 2011, 14:27:53 PM
Niklas inlaga är ju givetvis att betrakta som en partsinlaga

Jo, det var det som var meningen med länken. Att visa på att både kommersiella (såsom Ybuss) och offentliga aktörer (såsom Trafikverket genom projektet Koll Framåt eller Samtrafiken (som visserligen delägs av privata aktörer)) vill lösa samordningen mellan de uppkommande aktörerna och linjerna.

Ante

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 april 2011, 15:09:16 PM
Ett samordnat betalningssystem finns ju redan idag, det hänger ju på om de fristående små operatörerna verkligen är intresserade av att plöja ner pengar i att köpa in sig i ett sådat system.

För att ta betalt räcker det ju idag med en kortterminal från Babs, samordnade o enthetliga taxor som Niklas nämner lär ligga väldigt långt borta om vi nånsin kommer dit, om det ens är önskvärt då det tar bort en konkurrensmöjlighet.

Var finns det systemet? Inom län, ja. Mellan län, verkligen inte i någon stor utsträckning.

Det är ju inte själva betalningsmöjligheten som är problemet, utan snarare att jag ska kunna köpa ett reskort och kunna resa i (till exempel) Västernorrlands län, Västerbottens län och med privata aktörer. Ponera att det i en stad finns fyra olika privata aktörer som bedriver kommersiell trafik. Mardrömmen vore om det inte fanns något samordnat system här, utan att resenärerna måste ha olika reskort för varje aktör.

Vari ligger borttagandet av en konkurrensmöjlighet om kollektivtrafikföretagen enas om en standard som används för betalning av resande. En standard kan implementeras av alla företag som konkurrerar om betaltjänster och maskiner, och det står bolagen fritt att köpa in materiel från vem de vill.

Det känns för övrigt som att ämnet drar bort en hel del från ursprungsfrågan

JDS

Citat från: Ante skrivet 13 april 2011, 15:45:28 PM
Vari ligger borttagandet av en konkurrensmöjlighet om kollektivtrafikföretagen enas om en standard som används för betalning av resande. En standard kan implementeras av alla företag som konkurrerar om betaltjänster och maskiner, och det står bolagen fritt att köpa in materiel från vem de vill.

Men det kostar. Det blir ungefär som med kortterminaler för småbutiker, de har inte råd. Därför kommer det i din drömvärld, där det finns en massa små bolag, inte att gå att åka med dem på något enhetligt sätt utan det blir att som kund hålla reda på att på Petterssons avgång kl 17.35 går det bra med kortet, fast om man missar den så får man åka med Lundströms kl 17.55 i stället och där gäller kontant betalning. Det är inte så attraktiv kollektivtrafik om man säger så...

Citat från: Ante skrivet 13 april 2011, 15:45:28 PM
Det känns för övrigt som att ämnet drar bort en hel del från ursprungsfrågan

Tacka för det, du verkar ju inte riktigt vilja erkänna grundförutsättningarna....

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 april 2011, 16:09:25 PM
Systemet med kompatibla kort finns redan, däremot är det inte implementerat ännu.

Det är busskortet med nya standarden för "Resekortet" du menar nu, antar jag?
http://www.svenskkollektivtrafik.se/Resekortet/Om-Resekortet-Sverige/

Ante

Citat från: JDS skrivet 13 april 2011, 16:00:29 PM
Men det kostar. Det blir ungefär som med kortterminaler för småbutiker, de har inte råd. Därför kommer det i din drömvärld, där det finns en massa små bolag, inte att gå att åka med dem på något enhetligt sätt utan det blir att som kund hålla reda på att på Petterssons avgång kl 17.35 går det bra med kortet, fast om man missar den så får man åka med Lundströms kl 17.55 i stället och där gäller kontant betalning. Det är inte så attraktiv kollektivtrafik om man säger så...

Om Lundström ska få några kunder till sin buss kommer han behöva anpassa sig till kundernas behov och önskelmål. Resenären som missat bussen lär inte välja Lundström igen då han inte kan uppfylla de (rimliga) krav resenären vill ha. Det är det som är det fina med en fri marknad serru, efterfrågan styr utbudet. Jag är också övertygad om att det är sånt här som kommer styra branschen mot mer standardiserade lösningar.

Citat från: JDS skrivet 13 april 2011, 16:00:29 PM
Tacka för det, du verkar ju inte riktigt vilja erkänna grundförutsättningarna....

Vad anser du är grundförutsättningarna? En stel kollektivtrafikbransch som vägrar förändra sig?

Jag anser att grundförutsättningarna är (utifrån bussbolagens perspektiv) att de nu kommer få full frihet att etablera sig var de vill för att tjäna pengar samtidigt som man tjänar samhällsnyttan. Lägg därtill att bolagen vill och måste anpassa sig till efterfrågan så kommer du se (kanske inte på en gång, men så småningom) att bolag (stora som små) kommer enas kring betalningslösningar, informationssystem och så vidare. Bolagen kommer se att erbjuder jag de bästa tjänsterna får jag också de flesta kunderna och de flesta intäkterna.

Jämför detta med enperiodsspelet fångarnas dilemma.