Linje 76 i Stockholm stympas?

Startat av August, 15 september 2020, 18:46:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Man kan ju också fundera på hur mycket av beslutet som är fattat på Lindhagensgatan respektive Gjörwellsgatan.
Entreprenören har väl ganska långtgående befogenheter att ändra linjesträckningar i nuvarande avtal, med ändringen av linjenätet i city för typ 8 år sen i åtanke...

Maven

Citat från: Jimmy skrivet 12 oktober 2020, 19:52:41 PM
Nu har SL släppt tidtabellerna för linje 66 och 76 gällande from 26 oktober 2020.
Merparten av alla innerstadslinjerna har dessutom nya tidtabeller gällande from 2020-10-26, varför kan man fråga sig då de inte berör nya Slussbron.

Om de hade andra ändringar de ville göra, så passar man väl på att göra dem när man ändå behöver göra om alla omlopp och scheman.

846

Att 76:an ska gå från Karlaplansrondellen via Narvavägen till Radiohuset och sedan vidare mot Frihamnen/Ropsten är lite konstigt tycker jag - en riktig omväg att ta sig till Frihamnen/Ropsten den vägen. 67:an går ned till Strandvägen via Narvavägen så där dubblerar ju 76:an (utan att det finns något stort behov av en dubblering). Till Berwaldhallen kan man ta sig med 69:an från Centralen. Ska man från Karlaplan till Radiohuset så går det väl nästan snabbare att gå än att vänta på nästa buss och åka via Narvavägen-Strandvägen till Radiohuset? Konstigt. En rimligare körväg hade varit att göra från Karlaplans t-baneuppgång på Valhallavägen till Frihamnen/Ropsten (och skippa hållplatsen Radiohuset).


Lars-Håkan_E

Finns det överhuvudtaget ett behov av en avkortad 76:a som utgår från Karlaplan? Kan inte den trafikuppgiften skötas av befintliga linjer inkl tunnelbanan?

De hållplatser i Värtahamnen som idag inte har annan trafik än 76:an skulle kunna försörjas av en förlängning av varannan tur på linje 1 (vändning Bassängvägen-S:a Hamnvägen)
och är det kommande Tallink/Silja resenärer man vill vurma för torde ett återupplivande av salig linje 60 bli billigare.

Resenären

Fick svar av Kommunikationsstrategen på Trafikförvaltningen nyligen att det beror på att det inte finns tillräckligt med hållplatslägen vid Slussen!

Hur kan man upptäcka det så här sent?
Eller är det bara en efterhandskonstruktion?

Helt obegriplig hantering

Bussmicke

Nonsens anser jag, bara bygga ett till då. Gör om gör rätt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Resenären

Ja det är imponerande att upptäcka det veckan innan när man haft avstängt i tre-fyra år....

Först la man ned 59 och hänvisade till 76 - men då åtminstone inom rimlig samrådstid. Nu lägger man ned 76 och hänvisar till 57 som man avser lägga ned i december (eller snarare byta nummer på och ändra till att inte gå till city utan Finnberget)

846

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 oktober 2020, 10:53:38 AM
Finns det överhuvudtaget ett behov av en avkortad 76:a som utgår från Karlaplan? Kan inte den trafikuppgiften skötas av befintliga linjer inkl tunnelbanan?

De hållplatser i Värtahamnen som idag inte har annan trafik än 76:an skulle kunna försörjas av en förlängning av varannan tur på linje 1 (vändning Bassängvägen-S:a Hamnvägen).
Håller helt med. Tror väldigt få kommer åka 76:an mellan Frihamnen och Karlaplan via Strandvägen - Narvavägen. Ett alternativ till att förlänga 1:an skulle vara att förlänga 6:an från Ropsten till Frihamnen för att täcka in de hållplatser som idag endast trafikeras av 76:an.

Bussmicke

Citat från: Resenären skrivet 13 oktober 2020, 12:11:40 PM
Ja det är imponerande att upptäcka det veckan innan när man haft avstängt i tre-fyra år....

Först la man ned 59 och hänvisade till 76 - men då åtminstone inom rimlig samrådstid. Nu lägger man ned 76 och hänvisar till 57 som man avser lägga ned i december (eller snarare byta nummer på och ändra till att inte gå till city utan Finnberget)

57 till Finnberget? Är väl  ändå 55?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin


Resenären

Citat från: Ulf Berlin skrivet 13 oktober 2020, 18:44:12 PM
53an kommer att köra t/fr Finnberget:
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/H53G.pdf
/Ulf

Ja men i samråd för turlistan fr december byter 57 och 55 ändhållplats på Söder så 57 går från Tanto och 55 fr Sofia och från Slussen via Katarinavägen till Henriksdalsberget och Finnberget i samma föreslås 53 bara gå till Henriksdslsberget utan att gå via Danviksklippan

Ted Selander

När man "upptäckte" att det inte skulle finnas utrymme för en hållplats, varför la man då inte tillbaka linjen att gå via Katarinavägen?
Tydligen har möjligheten att komma till Medborgarplatsen värderats högre, det var ju en effekt av Katarinavägens stängning, alltså skulle linjen gå kvar där.

Man får väl en chans att rätta till det vid tidtabellsskiftet den 13/12, frågan är ju många resenärer man tappar på vägen.

Lars-Håkan_E

Möjligheten är väl större att linjen (76) helt avvecklas då trafikuppgifterna mellan Karlaplan och Ropsten enkelt kan tas över av närliggande linjer.

846

Om det blir så att 55:an fr.o.m. december -20 börjar gå till Danviksklippan och bortåt så innebär det alltså att ytterligare kapacitet på sträckan Slussen - Kungsträdgården/Norrmalmstorg försvinner? Dvs. först 76:an och sedan 55:an. Det kommer att bli väldigt trångt på 2:an. Kan ens 2:an svälja alla resenärer på sträckan? Tunnelbanan är ju inte direkt ett alternativ om man ska från Slussen till Kungsträdgården.