Ny färg på Västtrafiks Metrobussar

Startat av larsy, 08 april 2020, 20:42:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

larsy

Metrobussar är det nya namnet på Stombussarna i Göteborg och nu har de börjat dyka upp i den nya färgsättningen med ljusgrönt inslag. Hittills har jag bara sett Transdevs 7130 och 7131 i den nya färgsättningen på linje 99 och linje 58.

Bussmicke

#1
Intressant. Vilka linjer är det nu?
Med speciell färg på linjerna så blir ju bussarna låsta dit igen och kan inte rulla hur som helst.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Man verkar varit på studiebesök i Köpenhamn vad gäller designen
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mattias Petersson

Håller med på minner om Köpenhamn lack gillar denna lacken.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

larsy

Denna artikeln i Västtrafiks personaltidning Strålkastaren förklarar en del.

Walter

Ska alla express vara rosa eller just den färgen dagens linje har? Oavsett låser man mer eller mindre upp specifika fordon till specifika linjer. Dyrare och med tiden mer och mer urvattnat.

Jag tror tjänstemännen överskattar betydelsen av specifika markeringar för buss typ av trafik. Linje o destination räcker långt. Här kan det bara förvilla om bussens färger inte stämmer med linjen. Numera kan matrisskyltarna ha olika färger istället.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Inte så snygg tycker jag. Dessutom skulle man kunna säga att det är tillbaka som det var förr då bussarna var låsta till express med olika färger  ex röd grön osv..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Knallhatt

Hej

Från december 2020 är det linje 16, 50 och 58 som är Stombuss och skall ha den mintgröna nosen.
Gul, Rosa, Blå Express och sedan också Grön Express skall ha den rosa nosen i tidningen.

Nico

Citat från: Walter skrivet 09 april 2020, 08:41:35 AM... Oavsett låser man mer eller mindre upp specifika fordon till specifika linjer. Dyrare och med tiden mer och mer urvattnat.

Jag tror tjänstemännen överskattar betydelsen av specifika markeringar för buss typ av trafik. Linje o destination räcker långt. Här kan det bara förvilla om bussens färger inte stämmer med linjen. Numera kan matrisskyltarna ha olika färger istället.

Att det blir mycket dyrare lösningar är sannolikt de flesta med operativ bakgrund överens om. Både vad gäller kostnad för fordonen i sig, det finns bussar som lackats om typ 6-7 gånger under sin livstid bara för att passa in i olika koncept, då oräknat ifall de oxå bytt trafikområde. Det blir även miljökostnader samt en del annat som tillkommer bara för omlackeringar. Den stora kostnaden över tid är dock som sagt att man låser fordon samt att det ställer till det för drift- och trafikledning m.fl. på en daglig basis.

Är sedan personligen benägen att hålla med om att tjänstemännen överskattar både betydelsen av detta med att hålla på och slabba med olika färger och koncept samtidigt som de underskattar de totala kostnaderna. I många fall beror det just på att de flesta ansvariga tjänstemännen inte har egen koppling till/erfarenhet av operativ trafik och därmed saknar nödvändig kompetens. T.ex. tror jag att många av dessa tjänstemän inte ens känner till att det finns alternativ i form av just nya diodskyltar som kan ändra färg osv. och går därför ofta strikt på det de känner till sedan tidigare.

I kombo med att man inför dylika beslut även verkar undvika att ens prata med verksamhetsspecialister (det verkar vara roligare att prata med reklamfolk som snackar koncept) i sammanhang som dessa så får man lösningar som i många fall är både kostnadsdrivande, minskar effektiviteten samtidigt som de inte blir direkt informativa. Speciellt inte över tid. Där är vi tillbaka på att många av de ansvariga tjänstemännen inte har den kompetens som krävs för att se helheten i det de gör.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: yngrot skrivet 09 april 2020, 09:33:14 AM
Inte så snygg tycker jag. Dessutom skulle man kunna säga att det är tillbaka som det var förr då bussarna var låsta till express med olika färger  ex röd grön osv..

Precis det jag sa. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 08 april 2020, 21:20:26 PM
Man verkar varit på studiebesök i Köpenhamn vad gäller designen

Precis min första tanke också.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

"Metrobussar" verkar finnas i en del större städer i världen - men det är väl matarlinjer till tunnelbanan? Har man fått en tunnelbana i Göteborg? ;)

S Svensson

Så är det dags igen. Färgen på bussarna skall ändras. Tänker på en enkät jag gjorde runt 1983. Frågade folk om de ville åka mera buss om man ändrade färgen på fordonen. Många tyckte det var en fråga som var "dumm". För folk som skall åka bryr sig väl inte om färgen. Nä,hä, men det har spelat stor roll för länshuvudmän. Tänker även på en bild som fanns här i detta media. En buss med fel nyans. Västtrafik såg att bussen var i fel nyans. Oj vad man ojade sig och klagade. Bussen jag tänker på blev sedan ommålad.
När jag ser på designfärgen så tror jag att det kanske ordnar sig. Metrobussar tror jag blir ledbussar eller boggiebussar utan säkerhetsbälten. Alltså tätortsbussar. Expresserna med viss designfärg är for det mesta bussar med bakre dörr. Jag skulle gissa på att det blir några bussar som blir neutrala ,dvs samma som bussar i regionen.
Men varför godtages inte ljusblå färg och sedan att man plastar in lite färg på t ex gröna,röda och orange som det gjordes tidigare. När det var 7 jan 1990 så fanns det plast på bussarna med någon form av färg. Sedan kan man fråga sig varför bussar i innerstadstrafik i Göteborg skall vara färgexpresser och inte bussar utanför.

Knallhatt

Den nya designen på bilden är på stombussarna, eller Metrobussarna. Från december i år är det linje 16, 50 och 58 som skall ha den designen.


  • Linje 16 kommer att ha 21-meters Mercedes ledbuss
  • Linje 50 kommer att ha 18-meters Volvo hybridledbuss (den på bilden)
  • Linje 58 kommer att ha 18-meters Volvo elledbuss.
Samtliga kommer vara klass I, utan bälten.

På expressbussarna, Blå, Gul, Rosa, Grön med flera kommer det vara 15-meters MAN boggibuss, klass II - med bälten. Dörrställning 2+2+1

B10M

Tack för upplysningen. Vet du vad det blir för bussar till Frölunda, Mölndal och Partille?