Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?

Startat av janjoh, 25 oktober 2020, 14:46:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

janjoh

Från den 14/12 börjar ju ny tidtabell gälla och Trandev tar över en hel del elledbussar i Gbg. Försvinner från samma datum de dubbelledbussar som trafikerat sen 2004 från linje 16?
Nuvarande dubbelledbussar är från 2007 och 2011 om jag inte minns fel. Linje 16 kommer ju få ny ändhållplats Västra Eriksberg så den kortas av lite, medan linje 58 kommer gå upp till Eketrägatan, förmodligen blir det 10 min trafik där mot 5 min idag.

Erling.L

Om jag fötstått det rätt blir det 21m bussar på l16
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

janjoh

Det stämmer, Merzedez CapaCityL kommer ett gäng som har dubbla hjulpar bak 21 m långa :P. Men tänker om de ersätter samtliga dubbelled, det är väl 18 st i trafik idag?

Knallhatt

Hej

Samtliga 24-meters dubbelledbussar försvinner vid trafikstart 13 december. Ersätts av 21-meters boggiledbuss på linje 16 - Mercedes CapaCityL.

Gano

Kommer det även efter december gå att skåda 18 meters enkelledbussar på linjen, eller kommer linjen att i normalfall enbart traffikeras av CapaCity?

Knallhatt


janjoh

#6
Men jag förstår inte syftet med att korta av linje 16 till Västra Eriksberg för behovet finns väl att knyta an den till spårvägen vid Eketrägatan? Sen borde ju linje 58 som ska gå dit sen istället kunna heta linje 15 eller linje 21. Buss 58 hör ju till Västra Göteborg ursprungligen då den gick till Brottkärr, och  linje 50 går ju till Frölunda. Känns så ologiskt med linjenumren i Göteborg numera då stombussarna kan ha vilket nummer som helst... Folk går på i alla ingångar på alla bussar, men får efter pandemin om de slutar med påstigning bak på regionbussarna.

JesperO

Linje 16 och 58 går precis samma väg mellan Nordstan och Eriksbergstorget, så det spelar väl ingen roll vilken av linjerna som går till Eketrägatan? 58 är tänkt att få linjenummer 21 när den görs om till stombusslinje om ett par år (2023 om jag minns rätt).

Tanken verkar vara att samla stombussarna på så låga linjenummer som möjligt. Nu i december så döps nuvarande linje 20 om till 30 (tror även att den flyttas från Frölundaavtalet till Keolis Hisingsavtal) och framöver verkar tanken vara att frigöra fler nummer i 20-serien. Dagens stombusslinjer 50, 52 och 60 kommer i samband med kommande upphandlingar att ersättas med andra linjer enligt det jag hört. Återstående stombusslinjer kommer då ha nummer 16-19, 21 samt 25.

Kan ju passa på att informera om att alla nya tider och linjesträckningar från decemberskiftet hos Västtrafik redan nu går att söka fram i deras reseplanerare.

Bussfanatikern

#8
Dom fyra första dubbeldragspelsbussarna kom i trafik 2006 och 2007 kom det sju till för att sedan följas av ytterligare tio stycken 2011. Idag finns det dock bara 17 kvar sedan dom fyra äldsta från 2006 skrotades under 2016.
Jag trodde att dom tio nyaste från 2011 skulle få vara kvar i ytterligare några år men eftersom dom har motorer i miljöklass Euro-5 så får dom inte längre rulla i miljözonen efter årsskiftet . 

homer

#9
Just för sådana här specialbussar borde ju en dispens från miljözonskrav finnas, gissar att dubbelledbussarna kostade runt 10 miljoner när dom var nya, att skrota dessa i förtid är verkligen att slösa med resurser och i slutändan skattepengar.





Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

yngrot

#10
Tyvärr är det ingen ansvarig som tänker på vilket slöseri på miljön det är att byta i förtid.. och mycket onödiga pengar som försvinner här..





Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

janjoh

Vilket vansinne att skrota Volvo dubbelledbussarna från 2011. De har dessutom bytt motorer på de för några år sen.
De måste de ju kunna sälja till någon annan stad? Behövs ju längre bussar både i Stockholm, Uppsala och Malmö. Vansinnigt att så göra i Corona- tider.
Blir spännande o se utveckligen i Göteborg för det känns som det håller inte som de varit med påstigning i alla ingångar.. stombussarna kommer ha det men jag tror inte de andra.

Knallhatt

Linje 20 kommer mycket riktigt gå över till Hisingsavtalet som Keolis kör från 13 december. Den kommer byta linjenummer.

Linje 58 kommer byta linjenummer till 21 under 2023, den kommer ha stomlinjemålade bussar från trafikstart tillsammans med linje 16. Anledningen till att linje 58 kommer gå till Eketrägatan är att det bedömdes inte gå att bygga laddstation vid Bockkranen. Linje 58 skall ha elbussar från trafikstart.

Nuvarande dubbelledbussar på linje 16 är slitna och de faller för miljökraven (miljözonen) i Göteborg. Det lär knappast finnas någon intresserad köpare till dessa

Bussfanatikern

Kanske att någon utländsk köpare i östra Europa tar sej an dessa bussar.

Fredrik Gelin

Dubbelledbussar har nog ingen större marknad österut annat än som skrot, men jag kan naturligtvis ha fel.
Dessa bussar kräver väl lite mer anpassning av infrastrukturen i depån kan jag tänka mig och sedan lär väl underhållet vara ännu mer krävande än för en vanlig B9S som redan från början är mer krävande och verkstadsälskande än många av konkurrenterna.
Det mest troliga är således skrot då de inte lär ha någon avsättning i Sverige eller grannländerna på andra sidan Östersjön.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk