Vems var felet tro?

Startat av Mr G, 30 maj 2008, 18:39:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Så här såg det ut i Kista kl 15.57 i eftermiddags. Stopp i trafiken pga en sammanstötning mellan buss och lastbil. Eftersom jag kom till platsen efter att olyckan ägt rum, vet jag heller inte hur den gick till. Jag hann knäppa några bilder innan mitt batteri typiskt nog la av. Har inte laddat på en vecka nästan och glömt bort att det måste göras ibland.

Jag försökte lista ut hur det kan ha gått till. Har bussen svängt in för nära, eller har lastbilen backat utan att ha uppsikt bakåt? Eller har både fordonen varit i rörelse samtidigt?

När jag står där och funderar och tar mina bilder kommer plötsligt lastbilschauffören från Spendrups fram till mig och är väldigt aggressiv. Han vill veta vad hag heter och varför jag fotograferar, och säger att det är förbjudet att fotografera.

Suck, jobbigt värre, behöva förklara sin rätt att fotografera. Det är nästan bara s k nysvenskar som går på så där. Jag har stött på det ett antal gånger nu i både förargliga och oförargliga situationer, och alltid har det varit personer med ursprung från Mellanöstern som på ett mycket aggressivt sätt gått på och hotat mig för att jag fotograferar på allmän plats.

Lastbilschauffören var så påstridig så att han hämtade ett Busslinkbefäl (?) som fanns på platsen i en liten vit skåpbil. Busslinks representant var inte lika påstridig, men sa ändå att man inte fick fotografera eftersom man inte fick blanda ihop privat. Med vad man inte fick blanda ihop framgick inte. Behöver jag säga att han inte heller var född i Sverige?


吉先生

Martin Maltkvist

Citat från: Mr G skrivet 30 maj 2008, 18:39:31 PM

Suck, jobbigt värre, behöva förklara sin rätt att fotografera. Det är nästan bara s k nysvenskar som går på så där. Jag har stött på det ett antal gånger nu i både förargliga och oförargliga situationer, och alltid har det varit personer med ursprung från Mellanöstern som på ett mycket aggressivt sätt gått på och hotat mig för att jag fotograferar på allmän plats.

Klipp klipp...
De är väl antagligen rädda för dålig reklam
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Krille

Kan tänka mig att chauffören var uppstressad över det som hänt,
och då kanske det är förståeligt att man har lite kort stubin.
Vi är ju inte mer än människor.

/K

Mr G

Alltså var det lastbilschaufförens fel menar du? Behövde någon att avreagera sig på...
吉先生

Krille

Citat från: Mr G skrivet 30 maj 2008, 19:17:55 PM
Alltså var det lastbilschaufförens fel menar du? Behövde någon att avreagera sig på...

Hmm, nää, sa jag det...?
När man smällt i hop kan man väl bli lite uppjagad, oavsett vems fel det är.
Eller?

/K

Mr G

Jag tänkte nog just så. Om bussen hade kört in i en stillastående lastbil hade väl inte lastbilschauffören haft anledning att vara så uppjagad. Så mitt tips är att lastbilen börjat att backa utan förvarning och utan att chauffören haft full uppsikt bakåt. Samtidigt har bussen kommit in till busstationen för att svänga in till höger där lastbilen står. Hinner lastbilen backa säg en meter samtidigt som busschauffören redan tagit ut svängen och är på väg in i bussterminalen blir det en rejäl krasch.

Bara min teori förstås. Men först efter att ha blivit angripen av den ursinnige lastbilschauffören.
吉先生

Krille

Du har säkert rätt
Verkar ju dock inte ha blivit några större matriella skador.
Lastbilen borde knappt ha fått en repa ens...

/K

David S

Citat från: Krille skrivet 30 maj 2008, 19:09:47 PM
Kan tänka mig att chauffören var uppstressad över det som hänt,
och då kanske det är förståeligt att man har lite kort stubin.
Vi är ju inte mer än människor.

/K

Jag känner igen det. Skulle ta bild på en text som bussarna i Gävle har på skylten när dom är trasiga. Då kom bussföraren fram och sa att jag inte skulle fotografera bussen.

Magnus_J

den vägstumpen är det banne mig alltid problem.

i en liten vit skåpbil, låter som vår servicebil och de är väl inte i närheten av befäl.

1. om jag bedömmer det rätt så står lastbilen på avstigningshållplatsen med baken för långt ut i korsningen.
för det första ska de inte stå där.
för det andra så har väl bussen kommit för nära, om nu inte lastbilen backat. men då ska han nog inte ha sitt körkort kvar om man missar en buss som är snett bakom.


Vi har ju diskuterat Kista terminalen tidigare och hur den är byggd men lite synd att inte kommun och myndigheter tar det mer på allvar med felparkerade lastbilar, bilar och taxis.

här är en inte så bra bild men ger lite Vyn från andra hållet och där syns även buss-skylten.
Till höger om den Orange reklam pelaren är det stoppförbud. Den biten används som parkeringsplats för restaurangens gäster.
vilket visats i tidigare trådar att det innebär att det både krockas, kläms och blir upplåst i terminalen.

om det inte kommer en personbil i backen nedför där det är 30 som hastighet... kanske inte behöver säga att det går fortare.






ibland får man ta till drastiska metoder...



sen ber jag om ursäkt om jag kom från ämnet lite i slutet....

Nico


Har tagit bort något inlägg i denna tråd då den började dra iväg åt håll som definitivt inte hade med saken att göra. Vill man i övrigt diskutera fotoförbud, fotoföremålets eventuella ovilja att vara med på bild osv. så hänvisas till 'Ordet är fritt'.

Här i denna tråd kan man (om man så vill) fortsätta att filosofera över eventuell skuldbörda mm. men troligen ger det inte så mycket då den eventuella skuldfrågan som vanligt blir en sak mellan respektive skadereglerare. Magnus har i övrigt gett en bra förklaring med illustrationer för vidare begrundan. Enda tillägget är väl att den externa Busslinkpersonal som fanns i Kista troligen (med tanke på den lilla vita skåpbil som nämns) var den mekaniker som körde servicebilen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G



Tror att Magnus har lokaliserat lastbilens position ganska bra. På den här bilden ser man att den t o m är bakom hållplatsutrymmet, vilket tyder på att den har backat. Den har bakänden en bit ut i Köpenhamnsgatan redan. Svårt att tro att den har lossat sin last parkerad i korsningen. Nej, antagligen har lastningen skett några meter framför positionen på bilden och sen har chauffören av någon obegriplig anledning fått för sig att backa istället för att köra framåt och ut genom den ordinarie buss- och taxiutfarten.

Kanske blev mitt inlägg placerat i fel avdelning då. Jag funderade faktiskt ett bra tag innan var jag skulle lägga in det. Tyckte särskilt att frågan om "fotoförbud" och vad som är tillåtet att göra med en kamera var intressant. Fast det kanske redan har diskuterats i "Ordet är fritt". Känner iallafall ett behov ibland att kunna lämna över ett litet kort med lagar och bestämmelser ang fotografering på allmän plats till dessa aggressiva personer som ibland hoppar på mig trots att jag alltid försöker vara så diskret jag kan. Jag är inte den som trycker upp objektivet i näsan på andra människor.
吉先生

Möllers

Om jag hade varit där hade jag fotat alla gånger klart man får fota där.
Det är nästan samma sak om det briner nån stanns ju brykade jag fota det har jag gjort 3 gånger i Landskrona nu.
Men har aldrig fotat en bil olycka kanske kommer läggre fram.
Ska sen staffa en polis radio ha med mig ne rjag fota i LK så man vet vad som hänter i LK.

Krille

Citat från: Magnus_J skrivet 31 maj 2008, 10:01:41 AM
ibland får man ta till drastiska metoder...


Haha, har bussarna parkerat in personbilen?
Så klockrent !

/K

Patrik

Citat från: Krille skrivet 31 maj 2008, 15:48:03 PM
Haha, har bussarna parkerat in personbilen?
Så klockrent !

/K

Det ser mer ut som att taxin har parkerat på fel ställe, han kollade inte var hans kollegor parkerat  ;)

Magnus_J

Citat från: Krille skrivet 31 maj 2008, 15:48:03 PM
Haha, har bussarna parkerat in personbilen?
Så klockrent !

/K

han hade stannat bakom första ledvagnen, Swebus MAN och jag kom samtidigt, men jag fick göra ett varv runt terminalen, när han såg att jag kom rullade han ut och jag upp bakom. Sen slog jag av huvudströmen och gickpå 30 min rast  ;D

(ledvagnen längst fram hade avgång inom 5 min), men han kunde gott sitta där ett tag och svettas.