SL lägger ner busslinjer...

Startat av Bussmicke, 15 september 2023, 09:20:38 AM

0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Citywidemannen i Finland

Citat från: homer skrivet 12 december 2023, 17:31:34 PMdock lär väl de som idag rullar hos Keolis försvinna februari 2025

Gäller detta även alla individer av modellen Omnilink I som Keolis har kvar?

homer

Du menar dom 17 år gamla etanolbussarna i söderort????

.....

Citywidemannen i Finland

Citat från: homer skrivet 13 december 2023, 17:39:41 PMDu menar dom 17 år gamla etanolbussarna i söderort????

.....

Jo, troligen just dessa. Menar alla Omnilinkar med CL94-chassi som Keolis har kvar. :)

toddetoddelito

Debattartikel angående nedskärningarna på linje 676 i Norrtelje Tidning: https://www.norrteljetidning.se/2023-12-14/historisk-slakt-pa-bussarna

Blev lite nyfiken; i artikeln skriver författarna Amelie Tarschys Ingre (L) och Robert Beronius (L) att "välbehövliga satsningar på andra busslinjer lyser med sin frånvaro". Tyvärr blir de inte mer specifika än så. Är det någon här på forumet som är aktiv eller baserad i Norrtälje, och som skulle kunna förklara/beskriva vilka linjer som författarna (förmodligen) åsyftar?


toddetoddelito


buskörare

Uj, det var inte lite de vill ha!
Men är det gammalt? 676 har ju inte haft pålastning mot stan på flera år?
Det första håller jag definitivt med om!

Lars-Håkan_E

Ja det är det handlingsprogram som L gick till val på, mao minst 1,5 år gammalt

buskörare

Det är ju minst 3 år sen 676 slutade lasta på efter Gillingebanan.

Ersa

Citat från: Olle skrivet 14 december 2023, 14:51:45 PMhttps://norrtalje.liberalerna.se/politik/busstrafik/

Liberalerna i Norrtälje har verkligen den mest orealistiska och verklighetsfrämmande synen på kollektivtrafiken i sin egen kommun. Det är "allt till alla", helt utan koll på resandeströmmar och kostnader, som valfläsk.

Bara att man vill utöka trafiken på 677, som idag har väldigt få resenärer mellan Rimbo/Gottröra och Uppsala, är bara konstigt, och dessutom vill man ha en direktbuss till Arlanda samtidigt som man både behåller och utökar avgångarna på 677.
Att göra 639 till en blåbuss skulle innebära att inga av dessa kan meranvändas på de tiotals linjer som 639-bussarna idag även rullar på, så det skulle behövas många fler fordon som inte kan rulla på effektiva omlopp.

Det går inte heller att ta denna debatt direkt med dessa företrädare, för de har absolut noll koll på hur dagens verksamhet ens är uppbyggd, och vill absolut inte lyssna på realistiska argument från folk i branschen.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 14 december 2023, 16:43:14 PMDet är ju minst 3 år sen 676 slutade lasta på efter Gillingebanan.

Minns inte exakt, men det här med lokalt resande nära stan med 639 och 676 var ju nåt försök som Nobina drog igång på eget bevåg, några mellanår mitt i avtalet. Kanske 2015-2020? Är lite osäker på exakta årtal, men hösten 2020 var det nog på sluttampen. Och jag har för mig att vi hann köra lokala resenärer i 55xx-skrothögarna, innan de hamande i metallpressen.

Angående texten, är det såklart alltid lika pinsamt när information och beslut tydligt påvisar att de ansvariga inte har någon direkt koll på verkligheten, gällande sin egen verksamhet.

buskörare

Och att 676 skulle köras vidare på stadslinjerna, det är ju just så en stombuss inte ska köras? Nej jag håller med, det var inte mycket realistiskt i den listan. Jag vet att i samband med upphandlingen, tror det var första tilldelningsbeslutet, så slutade man släppa av från stan och vi på 670 fick helt plötsligt ett himla jobb som våran tidtabell inte var anpassad för. Vad jag minns, införde man dagens variant när Nobina tog över, men någonstans när Arriva kommit, började man lasta av igen. Får mig att tro att det handlade om att sno pengar från Arriva. Men det är min konspirationsteori.
Att liberalerna visar stor okunskap med den listan, är dock väldigt tydligt.

Däremot att ha kunna förlänga restiden på en biljett, vore verkligen nått för SL att fundera på!

Fredrik Gelin



Citat från: buskörare skrivet 16 december 2023, 06:10:37 AM...
Däremot att ha kunna förlänga restiden på en biljett, vore verkligen nått för SL att fundera på!

Det är ju ganska generöst redan idag med 75 minuter från första till sista blipp.
Det innebär dock inte att man måste vara framme vid sin destination inom 75min.
Man har oftast ytterligare runt en halvtimme på sig att komma fram efter sista blippen har jag för mig.
Köper man en appbiljett visas detta tydligt, men om man blippar med ett bankkort gissar jag att det bara är biljettkontrollanterna som kan se detta.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


buskörare

Ja, 75 min är generöst om man bor nära mycket. 75 min räcker knappt från Norrtälje till Stockholm i rusningen om man ska byta. Det räcker definitivt inte om man bor längre ut och har fler byten.

Ulf Berlin

Hmm...
Så länge biljetten är giltig när du blippar den vid påstigning av sista delresan får du ju fortsätta till slutdestinationen även om tiden har gått ut.../Ulf