Nattrafik i delar av Danderyd

Startat av 846, 15 januari 2025, 09:56:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

846

Jag fick höra från några bekanta vars ungdomar sagt att enda sättet för dem att ta sig hem från stan efter kl. 24 en vardag var att åka taxi. Det gäller till området kring Vendevägen - Östberga - Altorps stationer längs med Roslagsbanan i Danderyds kommun. Att Roslagsbanan inte går nattetid visste jag (sista turen på Näsbyparklinjen går strax efter midnatt på vardagar från Östra station) men jag trodde faktiskt att det i likhet med tunnelbanan går nattbussar längs med linjen men det gör det inte, i vart fall inte på Näsbyparkslinjen. Det går i och för sig en nattbuss till Näsbypark på vardagnätter (691:an) men den går inte förbi Vendevägen - Östberga - Altorp och att gå från Näsbypark till Östberga tar ca en timme, vilket inte känns som ett rimligt alternativ.

Jag hittade en nattbuss (698:an) som går från Danderyds sjukhus och som stannar vid Djursholms Ösby station och därifrån tar det bara ca 20 min att gå till Östberga och det är ju okej ändå. Men den turen går en gång per natt och dessutom först strax före kl. 02 - d.v.s. ett ganska långt glapp från sista Roslagsbanan.

Har det alltid varit så illa med nattbussar till den här delen av Danderyd?

Kristofer

Sista turen på 606 vardagsnätter går 1:14 från Danderyds sjukhus, och då kan man ju åtminstone komma till Vendevägen.
Annars är väl svaret ja. 698 fanns ju inte heller förr. Men då kanske Roslagsbanans sista tur till Näsbypark gick senare än 0:19? Och om det fanns senare turer på föregångarna till 601, 602 och 606 (alltså 509 och 616) är ingenting jag har i huvudet.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Olle

Det fanns, tror det var på 1980talet en 696 som gick i stort sätt som tidigare 601, när den var ringlinje, hette väl 606 och 616 då på tiden, den gick hela natten, även vardagar, möjligen bara motsolsvarv, när den las ner fortsatte väl trafiken på helgerna, men då som 606 åtminstone till runt 03.00, liksom den fortfarande gör som 601

846

Sista turen på 606:an från Danderyds sjukhus till Vendevägen var ett bra tips! Då kan man åka 00:55 från Östermalmstorg med t-banan. Att gå från Vendevägen till Östberga tar nog inte mer än 10 min.

Karsten

Linje 601 går i timmestrafik hela helgnätterna och kommer hyfsat nära Östberga på sin väg mot Svalnäs. Från hållplats Norrängsgården hälsar Google maps att det är 9 minuters gångväg till Östberga station (hållplats).

Kristofer

Så är det, men ursprungsfrågan gällde ju vardagsnätter.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Lars-Håkan_E

Natt mot Må-Fred finns förbindelse från DAS 00:44 och 01:14 med 606 till Vendevägen, 01:48 med 698 till Ösby.

Det har väl aldrig gått någon hel nattrafik där i modern tid vad jag kommer ihåg

virtual1

Men detta är väl inget som är typiskt Danderyd? Gäller väl större delen av länet att de flesta nattbussar bara går helger eller väldigt få turer vardagsnätter - finns väl knappast behov av mer heller, hur många ungdomar festar eller jobbar natt på vardagar?

Ola Å

Linje 696 följde ungefär Roslagsbanans sträckning från Danderyds sjukhus till Näsbypark, jag körde den några gånger vardagsnätter för ca 20 år sedan, tomkörning i princip, och tror två avgångar per natt.

Maven

Citat från: virtual1 skrivet 16 januari 2025, 09:17:57 AMMen detta är väl inget som är typiskt Danderyd? Gäller väl större delen av länet att de flesta nattbussar bara går helger eller väldigt få turer vardagsnätter - finns väl knappast behov av mer heller, hur många ungdomar festar eller jobbar natt på vardagar?
Nattbusstrafiken är ju ursprungligen framför allt till för att de som arbetar väldigt tidiga eller sena skift, t.ex. personal i kollektivtrafiken, ska kunna ta sig till jobbet. Sedan har den växt på helger då man av principiella skäl inte kör annan spårtrafik än tunnelbanan på helgnätter, trots att resandeunderlag uppenbarligen finns. I princip handlar det väl om att köra vidare på en tidtabell som gällde för flera decennier sedan med lite lappande och lagande.

Enligt vad man kan läsa i remissvar till kommuner m.m. så verkar SL vara medvetna om att nattrafiken upplevs godtycklig och hänvisar till en kommande nattrafikutredning som ska vara klar vilket decennium som helst. I väntan på det görs minsta möjliga, trots att det finns tunga daglinjer som skulle behöva tidigare eller senare trafik, och trots att det uppstått luckor eller överlapp i tidtabellerna när pendeltågstidtabellen ändrats utan att motsvarande nattbusslinje setts över.