Oroligt i Dalarna

Startat av Ersa, 13 december 2024, 18:43:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Hur gamla är bussarna som rullar för Dalatrafik idag, och är ser det värre ut i detta län, än i andra?
Föreslår att man lyssnar på det 1½ minut korta ljudinlägget innan man kommenterar.

https://sverigesradio.se/artikel/resenar-tvingades-ga-pa-bussen-i-farten-med-rullator

pn81

Enligt avtalet med Dalatrafik så gäller 14 års maxålder och en högsta medelålder på sju år. Jag har ingen riktig koll på hur väl medelåldern efterlevs. När det gäller maxåldern så brukar Keolis sköta sig och byta ut bussarna i tid men för några år sedan såg jag exempel på att en annan av Dalatrafiks entreprenörer körde med bussar som var några år äldre än 14 år. Det har nämnts i radio på senare tid att vissa bussar nu går i trafik längre än beräknat på grund av leveransförseningar men jag vet inte vilket/vilka entreprenörer det gäller. Flera trafikföretag köpte in ganska många bussar år 2014 så de har ett tag kvar till maxåldern men de är alltså tio år gamla idag.

Jag vet inte om det är värre i Dalarna än i andra län.

P4 Dalarna har granskat busstrafiken i Dalarna under hösten/vintern och en del saker som har kommit fram är riktigt allvarliga och en del annat är mindre allvarligt. I de flesta fall så har det inte nämnt vilken av Dalatrafiks entreprenörer som det handlar om. I något reportage visades en bild inifrån en buss av märket VDL så i det fallet kan man ju i alla fall utesluta de företag som inte kör med bussar av den modellen.

En av sakerna som har kommit fram i P4 Dalarnas granskning (och som även nämnts i riksnyheterna i Ekot) är brister i överfallslarmet. Om en förare trycker på larmknappen (eller om en buss falsklarmar) så spärras komradion i alla andra bussar i hela länet så ingen förare kan använda komradion varken till överfallslarm eller vanliga anrop förrän larmet har stängts av i den bussen som larmade. Detta har påpekats i flera år men nu när P4 Dalarna har tagit upp det så har Dalatrafik sagt att de ska försöka hitta en lösning. I Dalarna så är det Dalatrafik som har köpt in kommunikationssystemet (RAKEL) så det är likadant i alla bussar.