Juliaborg 1969

Startat av Mr G, 07 januari 2024, 19:34:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Intressant f ö med en Leyland på 195an,ty detta var väl normalt en Bussinglinje?
Denna buss kanske är en skolextratur till Högdalen för att sedan fortsätta som en 194/744...
Annars var ju 195E extravagnarna Västberga-Liljeholmen åt andra hållet ;) /Ulf

Ulf Berlin

Utsnitt från SL kartan 1967 där hållplatslägena vid Juliaborg syns:

/Ulf

Mr G


Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 januari 2024, 13:27:24 PMFast de stämmer inte alls med verkligheten. Flera hållplatsstreck har hamnat fel och flera fattas. Enklast att beskriva hållplatslägena är att samtliga var belägna direkt efter att korsningen hade passerats.

Utsnitt från SL kartan 1967 där hållplatslägena vid Juliaborg syns:

/Ulf
吉先生

Björn Forslund

Trevlig bild! Vid macken rundsmorde farsan sina Taunus 17M på 60-talet. Där macken låg är det en liten park nu, samt en gångbro över Huddingevägen. Busshållplatsen ligger nu precis vid gångbron, innan Örby Slottsväg.

Peter Rost

När tillkom gångbron över Huddingevägen och nuvarande hållplatsläge Juliaborg?

Björn Forslund

#20
Bör väl ha skett i mitten av 70-talet när vägen breddades och Örbyleden anslöts. Om hållplatsen flyttades samtidigt vet jag ej.

Bussmicke

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 januari 2024, 16:46:08 PMTrevlig bild! Vid macken rundsmorde farsan sina Taunus 17M på 60-talet. Där macken låg är det en liten park nu, samt en gångbro över Huddingevägen. Busshållplatsen ligger nu precis vid gångbron, innan Örby Slottsväg.
Men på Gunnars bild precis efter Örby Slottsväg om jag fattat det rätt.?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

#22
Ja, Örby Slottsväg ligger framför macken, de gula stolparna för trafiksignalerna syns till vänster i bilden.

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 09 januari 2024, 09:52:14 AM

Här avstignings/reglerhpl i Malmköpingsvägen för 745:an vid Juliaborg 5 okt 1971. Topptavlan verkar ha en lite sliten SL-dekal.
Tyvärr min enda bild på linje 745 och H23 5429 kunde då inte ens skyltas så.

Mvh Gunnar

Här har man gått många gånger till/ från hpl Juliaborg. Drygt 20 år innan fotot togs rullade Örbytågen på dåvarande linje 19 här. Märkligt nog heter gatan Malmköpingsvägen.

Mr G



Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 januari 2024, 12:46:02 PMIntressant f ö med en Leyland på 195an,ty detta var väl normalt en Bussinglinje?
Denna buss kanske är en skolextratur till Högdalen för att sedan fortsätta som en 194/744...
Annars var ju 195E extravagnarna Västberga-Liljeholmen åt andra hållet ;) /Ulf

195 tur 57 gick i trafik från hpl Svandammsvägen någon gång efter kl 15. Den gick alltså ej från Liljeholmen, utan från en hållplats som var enkel att nå från Hammarbyhallen. Skolextratur var den inte, det enda skolbarn i bussen var jag själv, utan syftet var nog att plocka upp arbetare från någon av industrierna i Västberga och köra dem mot t-bana 1. Morgonskift slutade ofta ca kl 15.30, åtminstone på Liljeholmens Kabel, där jag själv jobbade ett tag. Väl framme i Högdalen gick den gissningsvis vidare som 194E, och sen kan man bara gissa, om det nu är så att ingen sitter på en turlista för aktuell linje och period. Bilden visar tur 57 som tidsreglerar en bit ifrån hållplatsen Svandammsvägen inför avgång enligt tiden i rurlistan.

吉先生

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 januari 2024, 16:46:08 PMTrevlig bild! Vid macken rundsmorde farsan sina Taunus 17M på 60-talet. Där macken låg är det en liten park nu, samt en gångbro över Huddingevägen. Busshållplatsen ligger nu precis vid gångbron, innan Örby Slottsväg.

1968-69 hade Texaco ett bilvårdskit som min pappa önskade sig till Fars Dag för sin Valiant-62. Jag köpte det på denna mack minns jag.

/Gunnar

Thomas Bergstam

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 januari 2024, 09:41:58 AMHär har man gått många gånger till/ från hpl Juliaborg. Drygt 20 år innan fotot togs rullade Örbytågen på dåvarande linje 19 här. Märkligt nog heter gatan Malmköpingsvägen.

Alla gator/vägar i området har namn efter sörmländska orter. Jag bodde på Nävekvarnsvägen. Parallellgatan heter Sätterstavägen osv. osv....

Björn Forslund

#27
Det intressanta i sammanhanget är att just i Malmköping, på Spårvägssällskapets anläggning, är en gammal Örbyvagn under renovering!