Karlskrona centrum - 4 juli 2013 (Bergkvarabuss)

Startat av Mikael T Nilsson, 10 juli 2013, 21:53:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer bilder på de tre MB Citaro-varianter som trafikerar Blekingetrafiken. Först stadsbuss 388 på linje 3 mot Hässlegården. Bussen ska strax angöra hållplats Karlskrona centrum.



"Förorts- och landsbygdsvarianten", vagn 420, på linje 2 mot Jämjö. Vad gäller stads- och tätortslinjerna i Karlskrona verkar denna vagntyp vara
vanligast på linjerna 2, 4 & 5.



Boggiebussvarianten, vagn 470, på linje 4 mot Rödeby. Vad gäller stads- och tätortslinjerna i Karlskrona verkar boggiebussvarianten vara vanligast på linjerna 2 och 4.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

1896

Trevligt, men vad är det för skillnad på 388 och 420 mer än skolskylten ?  ???

virtual1

Citat från: Kung Vasa skrivet 11 juli 2013, 12:33:35 PM
Trevligt, men vad är det för skillnad på 388 och 420 mer än skolskylten ?  ???

Man kan se det på bilden, även om det är knappt, 420 har enkeldörr fram och ingen tredje dörr bak har jag för mig.

1896

Citat från: virtual1 skrivet 11 juli 2013, 13:52:16 PM
Man kan se det på bilden, även om det är knappt, 420 har enkeldörr fram och ingen tredje dörr bak har jag för mig.

Misstänkte att det kunde vara dörrst, då kanske det är fler sittplatser i 420 också ?  ???

Mikael T Nilsson

Hej,

Det stämmer. Det är dörrställningen som skiljer vagntyperna åt. Men även antal sittplatser borde skilja dem åt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

1896

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 juli 2013, 22:01:38 PM
Hej,

Det stämmer. Det är dörrställningen som skiljer vagntyperna åt. Men även antal sittplatser borde skilja dem åt.

Kollade SBH, tror det var 13 sittande som skilde på bussarna.  :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Kung Vasa skrivet 20 juli 2013, 14:34:27 PM
Kollade SBH, tror det var 13 sittande som skilde på bussarna.  :)

Tack! Då har vi alla fakta. :-)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jo

Citat från: virtual1 skrivet 11 juli 2013, 13:52:16 PM
Man kan se det på bilden, även om det är knappt, 420 har enkeldörr fram och ingen tredje dörr bak har jag för mig.

Drygt en meter i längd skiljer också samt att 420 har marginellt högre passagerarryggstöd och gardiner dessutom.

Mikael T Nilsson

Citat från: Jo skrivet 20 juli 2013, 21:42:08 PM
Drygt en meter i längd skiljer också samt att 420 har marginellt högre passagerarryggstöd och gardiner dessutom.

Tack! Det ser ut som att hjulbasen är längre på vagn 420.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.