Huvudmeny

GS 211 TMF 688

Startat av Zella, 19 juli 2007, 15:20:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Fick denna buss på 43:an idag... jag satt som en kung, bussen var skön att köra... och det var inget plexiglas på förargrinden vilket gorde att kundkontakten blev ngt bättre bemötande... det enda jag störde mig på var att dörrbromsen släpte sent och att minsta lilla brunslock så tjöt det i bussen... vibrationskänslig eller vad... sen så fattades det tetrautrustning... nåja den får godkänt iaf  :wink:











Det är bra att det är lite plats för varor då man trafikera Bäckebol Köpcentrum & Ikea...

PS: Bussen har ett förflutet i Kungsbacka om jag ska gå på infon jag fått...

Erling.L

är en av gs gamla flygbussar tror den egentligen e mer tänkt o ha på linje 80 än på 43, o tjutet e väl grindsummer som slår till
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Johan B

Fd Röd Express. Denna och systern 215 gick på Röd som försöksvagnar om jag förstått det hela rätt. Bagagehyllorna i bussen är till för att kompensera det klena bagageutrymmet under golvet. I mitt tycke ett smart tillval då det ändå bara tar bort en plats och gör det enkelt att bli av med tunga väskor och liknande som man inte gärna har i knät och som inte får plats på hyllorna över huvudet. När GS sedan behövde en flygbuss till Sävelinjen blev 215 ett naturligt val eftersom den hade just denna bagagehylla misstänker jag. 215 togs sedan över av FAC och heter 209. Fräckast med dessa två är ändå att man låtit montera riktig tuta på taket. 

Zella

Tutan måste jag testa  ;D

Jonas Gustafsson

Och efter Röd Express har 211 gått i Mölndal (ej Kungsbacka om den inte möjligen gått där en kort tid)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Johan B

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 juli 2007, 01:31:26 AM
Och efter Röd Express har 211 gått i Mölndal (ej Kungsbacka om den inte möjligen gått där en kort tid)
//Jonas G

Hamnade den inte först i Kungsbacka? Dock är det som du skriver att Mölndal hade den senast och de har haft den ganska länge vill jag minnas.

Slash2

Ber om ursäkt att jag drar upp en gammal tråd, men tänkte att det är bättre att ställa frågan i en relevant befintlig tråd istället för att starta en ny.

Har det någon gång funnits planer på att montera ner bagagehyllan? Tror inte att hyllan fyller så stor funktion på de linjerna jag sett 211 på (bortsett från IKEA-linjen 40 då, dock har jag aldrig sett 211 på den linjen). Vad skiljer i max antal passagerare i denna buss jämfört med den (de?) andra GS-bussar med dörrställning 1-1-0 av samma/liknande modell?

Johan B

Citat från: Slash2 skrivet 09 februari 2011, 23:44:29 PM
Ber om ursäkt att jag drar upp en gammal tråd, men tänkte att det är bättre att ställa frågan i en relevant befintlig tråd istället för att starta en ny.

Har det någon gång funnits planer på att montera ner bagagehyllan? Tror inte att hyllan fyller så stor funktion på de linjerna jag sett 211 på (bortsett från IKEA-linjen 40 då, dock har jag aldrig sett 211 på den linjen). Vad skiljer i max antal passagerare i denna buss jämfört med den (de?) andra GS-bussar med dörrställning 1-1-0 av samma/liknande modell?

Bagagehyllan gör bara att man förlorar 1 sittplats så den lär få sitta där den sitter. 211:an har faktiskt 1 sittplats mer än GS andra 8500:or med 1-1. Detta därför att barnvagnsplatsen är något mindre på denna och man har istället tre stolspar bakom vänster hjulhus i låggolvdelen. I de nyare 8500:orna (i expressutförande) man köpt är det bara två rader och en klaffsits men de räknas normalt inte som sittplatser. I de 8500:orna man köpte till Blå express 2007 så fick man dock ha 7 fler stående än i 211, 39 kontra 32. Om detta beror på hyllan eller att golvytan blir större i de nyare vagnarna pga att det är ett stolspar mindre vet jag ej.