+ Advent 2010 #8 - Undres om denne kan være britisk ...

Startat av Bergenga, 10 december 2010, 14:40:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

+ Advent 2010 - luke 8
Undres om denne kan være britisk ...


Jeg vet ikke helt hva det kan være, men det er ett eller annet som sier meg at denne bussen kan være britisk. Jeg vet ikke om det kan være hvilken side sjåføren sitter på ... eller kanskje det kan være dekoren på taket og speilene ... ::)

Joda, denne bussen er britisk som bare det. Det vil si, chassiet er Volvo B12B så den er litt svensk, men ellers er den tvers gjennom britisk. Karosseriet er av typen Plaxton Panther. Plaxton er vel eneste gjenværende britiske produsent av turbusser og denslags, eller "coachbuilder" som man sier på engelsk. Ellers består det britiske (og irske) markedet de siste årene for det meste av spanske produsenter som Irizar og Sunsundegui, men også blant annet Setra, Van Hool(på Scania, DAF, Volvo) og VDL.
Bussen tilhører Motts Coaches Aylesbury Ltd. i Aylesbury, Buckinghamshire. Dette selskapet er et av de i Storbritannia som også har Scania OmniExpress. OmniExpress er nok den eneste finske bussmodellen som har vært tilgjengelig med høyreratt fra starten av.

Men det er noe mer spesielt med denne bussen, for den er faktisk TV-stjerne i hjemlandet. Den britiske TV-kanalen Channel 4 har en slags realityserie som heter "Coach Trip", der man følger et reisefølge med forskjellige par på tur rundt om i Europa. Det er på grunn av dette TV-programmet at den er dekorert som den er. I sesong 5 av serien som gikk på britisk TV nå i høst så var de faktisk en tur til Skandinavia og Baltikum, og var innom flere plasser i de forskjellige landene. I Norge var de blant annet innom Oslo, Bergen og Voss. Når dette kan ha vært spilt inn vet jeg ikke, men det er nok i løpet av året, så kanskje noen har sett den?
Det ser dessverre ikke ut til at det er mulig å se serien her i landet, så akkurat hvordan serien er vet jeg ikke særlig mye om, men det står i hvert fall litt beskrivelser på den offisielle hjemmesida som en kan finne her: http://www.channel4.com/programmes/coach-trip


Bussen møtte vi på motorveien like nord for Gotthardtunnelen. Den var nok sannsynligvis på vanlig tur for Motts da, selv om det senest i høst ble sendt en kjendis-utgave av serien, der man reise rundt i Sentral-Europa, og dette kan være en tomkjøring mellom noen av plassene med en annen sjåfør enn han som er profilert på hjemmesida.


MT09MTT på E35 i Amsteg, 04.07.2010.
Mvh.
Øyvind Berg