SL H23 5442

Startat av Hasse L, 24 september 2021, 14:26:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


CRA 422 - Scania-Vabis C75 Capitol 1961

zjbus


K R

Hej!

Jo, det handlar om samma buss på SBH, men vagnnumret har råkat blivit det felaktiga 75642.

Tidigare skrivet om H23 5442 i en gammal tråd, eget citat:

H23 5442 var den sista vagnen av typen H23 (5413-5442).
Den hade som enda H23 en avvikande interiörmålning, som gav vagnen ett lite ljusare intryck inombords.
5442 hade blivit begåvad med den beigegula innertaksfärgen även runt sidofönstren.

Denna ljusare invändiga design fanns vad gäller SL-Capitoler även på samtliga H30 och på H24 5468-5503.
De övriga var gröna i detta parti, som även var färgen från listen under sidofönstren och neråt på samtliga vagnar
.

Tilläggas kan att det i den vidare diskussionen i den citerade tråden framhölls att även vissa H24, här nämndes 5445 och 5451, avvek från
det ovan skrivna i avseende på interiörmålning och alltså även de fick den ljusare varianten efter ombyggnaden till högertrafiksutförande.

mvh K R

Gunnar D



SS H23 5442 vid Essingetorget i aug 1962.
En av mina allra första bussbilder.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Snygg komplettering Gunnar, med den tidiga bilden på denna essingecapitol i sin ursprungliga trafikuppgift!

Senare kom ju de smalare essingecapitolerna att komma till användning under vänstertrafiktiden när linje 56 fick ändrad sträckning kring Östermalmstorg
för att kunna ansluta närmare till T-banan i riktning mot Kristineberg.
Då blev det ganska trångt att möta en spårvagn på linje 8 i Sibyllegatans långa backe ner från Östermalmstorg till Nybroplan.
Detta passande nog i tid efter att den nya broförbindelsen mellan essingeöarna hade kommit att möjliggöra trafik med bredare bussar på linje 96.

En annan detalj är den ursprungliga placeringen av SS-märket på högersidan. När reklam började sättas upp här flyttades märket till att sitta inder förarens sidoruta.

mvh K R

zjbus

Citat från: K R skrivet 25 september 2021, 09:05:11 AM
Hej!

Jo, det handlar om samma buss på SBH, men vagnnumret har råkat blivit det felaktiga 75642.

Tidigare skrivet om H23 5442 i en gammal tråd, eget citat:

H23 5442 var den sista vagnen av typen H23 (5413-5442).
Den hade som enda H23 en avvikande interiörmålning, som gav vagnen ett lite ljusare intryck inombords.
5442 hade blivit begåvad med den beigegula innertaksfärgen även runt sidofönstren.

Denna ljusare invändiga design fanns vad gäller SL-Capitoler även på samtliga H30 och på H24 5468-5503.
De övriga var gröna i detta parti, som även var färgen från listen under sidofönstren och neråt på samtliga vagnar
.

Tilläggas kan att det i den vidare diskussionen i den citerade tråden framhölls att även vissa H24, här nämndes 5445 och 5451, avvek från
det ovan skrivna i avseende på interiörmålning och alltså även de fick den ljusare varianten efter ombyggnaden till högertrafiksutförande.

mvh K R

Hej!

Tack för ditt klargörande, bra om någon kunde rätta till felet. Intressant att läsa din information om H23 och att just denna 5442 hade en ljusare interiörmålning liksom H24 och H30.

Mvh zjbus

zjbus

Tack Gunnar, mycket trevligt att se ditt fotografi på 5442 när den var nästan ny.
Mvh zjbus

zjbus

Citat från: K R skrivet 25 september 2021, 12:12:39 PM
Hej!

Snygg komplettering Gunnar, med den tidiga bilden på denna essingecapitol i sin ursprungliga trafikuppgift!

Senare kom ju de smalare essingecapitolerna att komma till användning under vänstertrafiktiden när linje 56 fick ändrad sträckning kring Östermalmstorg
för att kunna ansluta närmare till T-banan i riktning mot Kristineberg.
Då blev det ganska trångt att möta en spårvagn på linje 8 i Sibyllegatans långa backe ner från Östermalmstorg till Nybroplan.
Detta passande nog i tid efter att den nya broförbindelsen mellan essingeöarna hade kommit att möjliggöra trafik med bredare bussar på linje 96.

En annan detalj är den ursprungliga placeringen av SS-märket på högersidan. När reklam började sättas upp här flyttades märket till att sitta inder förarens sidoruta.

mvh K R

Tack för denna information.