Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022

Startat av Fritte74, 10 mars 2021, 13:50:34 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

homer

hade väl egentligen varit mer vettigt att förlänga 840 till Jarlaberg, då hade de fortfarande funnits en förbindelse mot sickla, men eftersom det är Nobina som kör den kommer det så klart inte hända då det är Keolis som vill ha den här förändringen

Robert Brink

CitatSjälv tycker jag man borde förlänga 402 till Nacka Strand och Jarlaberg då finns ytterligare en linje från Slussen och trafikbehovet från Forum till Jarlaberg kan lösas utan förlängning av 465

402 är inte lämplig för resande bortom Nacka Gymnasium då den är för långsam. Dessutom finns det inte plats för fler resande på linjen vissa tider nu när Kvarnholmen växer och växer. Redan nu under Corona är det fullsatt när både skolelever och byggjobbare börjar/slutar. Att då tränga in folk som har andra bättre lämpade bussar på en linje som i grunden är till för Finnboda/Kvarnholmen är dumt. Händer ju redan idag, att folk tar 402 från Slussen till Nacka Forum enbart för att dom ser på skyltarna att den går dit vilket dom säkert upplever som tryggt (går inte att åka fel).

//R

igel

Redan till tidtabellsskiftet i augusti ska 681 upphöra att vara "kvarterslinje" i Vaxholm, den går dock fortfarande till Kulla vägskäl.

Har 689 förut gått till Gustavsberg eller är det också en nyhet?

Buzzlover

Inför Hösttidtabellen så upphör som Igel säger 681 att gå i centrala Vaxholm
604 upphör att köra in i Viggbyholm (vilket lämnar stationområdet helt utan busstrafik).
Ingen anledning anges för dessa omdragningar vilket jag tycker är konstigt.
689 har gått till Gustavsberg i åtminstone 1 år, började göra det strax efter att Traveller Buss (som är underentreprenör åt Keolis på Tynningö-avtalet) tog över.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Bussmicke

#49
Det var inga turer på 689 till Gustavsberg i sommar men i höst är de tillbaka, 2 turer mitt på dagen. Vet inte om det var mer tidigare.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

sa0azs

Linje 442 slutar (har slutat) trafikera Nacka Forum Norra, Skvaltan och Skogalundsklippan. Att den i stället trafikerar Nacka Trafikplats är en klen tröst.
Linje 469 trafikerar inte heller längre Nacka Forum Norra och Skvaltan, utan i stället Nacka Forum och Per Hallströms väg i båda riktningarna.
Nacka Forum Norra och Skvaltan har således ingen busstrafik alls längre, och Skogalundsklippan har endast antikrundan (469) kvar.

KollekLover

Skrivet av: sa0azs

"Linje 442 slutar (har slutat) trafikera Nacka Forum Norra, Skvaltan och Skogalundsklippan. Att den i stället trafikerar Nacka Trafikplats är en klen tröst.
Linje 469 trafikerar inte heller längre Nacka Forum Norra och Skvaltan, utan i stället Nacka Forum och Per Hallströms väg i båda riktningarna.
Nacka Forum Norra och Skvaltan har således ingen busstrafik alls längre, och Skogalundsklippan har endast antikrundan (469) kvar."

Vet någon om detta beror på vägarbeten?

ps hur citerar man någon? ;D

Buzzlover

Citat från: KollekLover skrivet 29 augusti 2021, 16:08:00 PM
ps hur citerar man någon? ;D
OBS! Citerar endast föregående inlägg för exempel syfte
När du trycker på "svara" kan du skrolla ner bland inläggen och till höger högst upp i inlägget (På dator) finns knappen "Infoga citat"
Det ska dock sägas att vid svar av föregående inlägg ska inte citat-funktionen användas (för förklaring se reglerna)
Hoppas detta hjälper.
(Och nej, försöker inte baksätes-administrera utan endast hjälpa för den som blir osäker på detta.)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Affe/Märsta

565 och 565x läggs ned tack vare det är 7-minuiterstrafik på pendeltågen från Upplands-Väsby och det blir utökad trafik till stationen .
dessutom är det svårt att hålla tidtabellen efter  E4:an ibland är man på tid eller så väldigt sen så fort det är olycka eller något annat hinder.
Affe Märsta.

homer

Citat från: KollekLover skrivet 29 augusti 2021, 16:08:00 PM
Skrivet av: sa0azs

"Linje 442 slutar (har slutat) trafikera Nacka Forum Norra, Skvaltan och Skogalundsklippan. Att den i stället trafikerar Nacka Trafikplats är en klen tröst.
Linje 469 trafikerar inte heller längre Nacka Forum Norra och Skvaltan, utan i stället Nacka Forum och Per Hallströms väg i båda riktningarna.
Nacka Forum Norra och Skvaltan har således ingen busstrafik alls längre, och Skogalundsklippan har endast antikrundan (469) kvar."

Vet någon om detta beror på vägarbeten?

ps hur citerar man någon? ;D

Det beräknas bli rejäla köer (mer än idag) när den s.k fyrbåksrondellen tas bort och görs om till någon form av vanlig väg, har sätt ritningar men kan inte riktigt förklara, men det beräknas ske inom några veckor

Nico

Orsaken till förändringarna är väl primärt det att man under en längre tid inte kommer att kunna trafikera Skvaltans väg fullt ut mellan Fyrbåksrondellen/Vikdalsvägen samt den lilla cirkulationsplats som finns på Skvaltans väg vid Koralvägen. Detta då man ska bygga en ny bro, från denna mindre cirkulation och över 222:an, för att ansluta mot Skönviksvägen/Jarlabergsvägen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

846

För hösttidtabellen noterar jag att 69:an fortsatt annonseras att gå till Djurgårdsbrunn, fast den inte gör det. Märkligt att man såväl i tidtabeller som på och i bussarna annonserar "Djurgårdsbrunn" som ändhållplats när bussen inte går tid och - såvitt känt - inte heller kommer att gå tid under hela den tid som återstår av tidtabellen. Det hade varit kul att höra SL:s förklaring till varför man annonserar en ändhållplats som inte trafikeras men känner jag kundtjänst rätt så får man bara ett goddag yxskaft-svar...

Buzzlover

#57
Som även skrivits i en annan tråd (men lägger in den här då det är relevant även här)
Linje 196 samt 197 har sedan höstidtabellen start (16:e Augusti) börjat trafikera hpl "Tomteboda Postterminal" (fast i tidtabellerna heter det tydligen "Tomteboda" även fast det är samma hpl som 152 samt 507 trafikerar dagtid)
Detta tillägg av hållplats annonseras dock inte på SL:s "Trafikläget" sida, en omdragning (även om den är liten) borde ju iallafall annonseras lite bättre, finns nog resenärer till omkringliggande företag förutom Tomtebodadepån där jag antar att Keolis gått ut med detta internt. Bästa exemplet är väl PostNord som denna omdragning nog underlättar.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Det verkar dessutom som att det är lite si och så med 196 och 197. En kollega jobbar på Keolis och säger att det inte är helt ovanligt att de inte kör förbi den hållplatsen.

Walter

Stannar dem eller inte menar du? Kanske ett "inte" för mycket men det beror på va du menar. Om de kör förbi borde det väl kommuniceras till berörd trafikledning.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!