Passageavgift för busspassagerare till Arlanda från 1 April

Startat av kimpan, 17 mars 2021, 22:53:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kimpan

Ser på UL:s hemsida att från 1 april så måste även busspassagerarna erlägga en passageavgift när man åker till Arlanda. Har ej sett någon annan information om detta vare sig hos SL eller Flygbussarna! Någon här som vet mer om detta?

Ersa

En länk vore ju trevligt, så man slipper behöva leta upp informationen själv. Men här är den i alla fall:
https://www.ul.se/reseinfo/vanliga-resmal/arlanda/

Tillägget läggs alltså på olika slags enkelbiljetter, men inte på månadskort?

Bussmicke

Är det Svedavia som försöker suga ur oss varje krona när så få reser i dessa tider?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

I de handlingar regionfullmäktige har från den 25 november 2020 verkar det vara en del av avgiftshöjning för att finansiera de ökade kostnaderna. De nämner att upphandlad trafik ökar snabbare än löneutvecklingen och att den nya bussdepån har högre hyra och högre tomkörningskostnader än den gamla.
  Däremot nämns inte att Svedavia skulle ha infört någon ny avgift för trafik till och från Arlanda.

Lars-Håkan_E

#4
Är det inte så att det är UL som tar ut en avgift för att göra det mer rättvist mellan tåg och busspassagerare och styra över resandet till tåget.

Att ta ut en avgift av alla som går igenom dörrarna till Sky City skulle innebära en oerhörd kontrollapparat, även taxi och charterbussarnas passagerare skulle behöva betala inträde och likaså dem som blir skjutsade, dem som kommer med egen bil kan man lägga på kostnaden på p-biljetten.

Tror som sagt att detta är UL:s egna beslut.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

kimpan

Har idag fått svar från UL:
"Tillägget på enkelbiljetter köpta för resa med linje 801 eller 801 till och från Arlanda har inte med någon avgift som Swedavia tar ut. Tillägget går alltså direkt till UL och syftet är att öka biljettintäkterna för att finansiera buss- och tågtrafiken i länet"

Inget som Swedavia kräver...

Carl Eric

Det ska bli intressant att se hur detta påverkar resandet med linje 801. Min uppfattning (i alla fall innan pandemin) var att den linjen var populär främst eftersom den var markant billigare än pendeltåget (med sin passageavgift).
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Maven

Utomlands är det ju ganska vanligt att även om det är allmän kollektivtrafik till flygplatsen så finns det en separat tilläggsavgift, i alla fall på enkelbiljetter.
Anledningen är förstås att man inte tycker att skattebetalarna ska subventionera fritidsresor och affärsresor för dem som ändå har tillräckligt god ekonomi för att flyga iväg på långresor. För arbetspendlare till flygplatsen finns det ju då rimligen särskilda rabatterade periodkort.
I Sverige har det väl också varit vanligt, även om tilläggsavgiften försvunnit på många håll. SL startade ju flygbusstrafiken till Arlanda långt innan Flygbussarna bildades. Andra exempel är Växjö och Luleå, men det finns säkert många fler.

Ersa

Men vad har hänt med busstrafiken i landskapet Uppland (både Uppsala län och Norrtälje/Norrort) de senaste åren egentligen, angående enkelbiljetter? För bara sisådär fem år och bakåt var det ytterst liten andel enkelbiljetter, även på UL 801. Och de förekom knappt alls på UL 806.
Visserligen har pandemin och oregelbundenheten med påstigning fram varvat med i mittdörren visserligen påverkat ökningen av enkelbiljetter, men annars förstår jag inte varför enkelbiljetterna ökar på alla möjliga linjer runtom i Uppland. I Norrtälje trafikområde är appbiljetter oftare vanligare än accesskort.

Citaro C2

Jag har åkt kollektivtrafik till över 20 flygplatser i Europa och aldrig någonsin stött på fenomenet med tilläggsavgift. Vilka städer/länder förekommer detta i? Jag har bara stött på det i Sverige.

Ersa

Har någon annan storflygplats ens en järnväg med samma märkliga ägarstruktur (offentlig/privat) som Arlandabanan? Hela det här med tillägg på priset för just tågresenärer på just Arlanda, har ju alltid varit väldigt märkligt. Lägger man dessutom till alla taxibråk på flygplatsen, får man ofta höra av utländska inresande att vi verkar ha massa korruption eller ekonomiska oigenkännligheter här i vårt land.

Maven

Citat från: Citaro C2 skrivet 19 mars 2021, 19:22:24 PM
Jag har åkt kollektivtrafik till över 20 flygplatser i Europa och aldrig någonsin stött på fenomenet med tilläggsavgift. Vilka städer/länder förekommer detta i? Jag har bara stött på det i Sverige.


Madrid (åtminstone för t-banan), Bergamo och Palma de Mallorca kommer jag på så här på rak arm. Någon total sammanställning har jag inte.
Längre norrut, i Tyskland, Österrike och Schweiz skulle jag tro att det är mindre vanligt eftersom de är föregångare inom enkla och tydliga system med zontaxa.

Jo

Man får ju det uppenbarligen att låta som något som tredje part hittat på. Nu är ju flygbusstaxa inget ovanligt i Sverige i de fall flygplatsen trafikeras med speciella linjer skilt från ordinarie kollektivtrafiken. Så var det ju även förut när flygbussarna ingick i SL:s utbud också.

Det som är mer udda är väl att ha en speciell taxa i kollektivtrafiken bara för de som stiger av vid en viss hållplats. Här kan man nog gissa att UL vill få över resenärerna till tåget som nu har plats över så att man kan lägga ner 801, åtminstone på sträckan Enköping-Arlanda.

Flygresenärerna, både affärsresor och fritidsresor inrikes och utrikes är nog redan decimerade så frågan är hur många som utnyttjar 801 till arbetsplatser runt Arlanda som fortfarande är igång som man kan skrämma väck och som kan ta tåg eller bil istället?

B10M

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2021, 17:25:50 PM
Men vad har hänt med busstrafiken i landskapet Uppland (både Uppsala län och Norrtälje/Norrort) de senaste åren egentligen, angående enkelbiljetter? För bara sisådär fem år och bakåt var det ytterst liten andel enkelbiljetter, även på UL 801. Och de förekom knappt alls på UL 806.
Visserligen har pandemin och oregelbundenheten med påstigning fram varvat med i mittdörren visserligen påverkat ökningen av enkelbiljetter, men annars förstår jag inte varför enkelbiljetterna ökar på alla möjliga linjer runtom i Uppland. I Norrtälje trafikområde är appbiljetter oftare vanligare än accesskort.
UL har ju tagit bort reskassan nu när framdörren är avstängd och tvingar folk att köpa enkelbiljetter.