Anbud Stockholm Innerstad

Startat av Knasen63, 04 oktober 2013, 10:44:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knasen63

Är det någon som vet vilka som lagt anbud på Stockholms Innerstad  ??? Det anbudet skall väl bli offentligt i November - 13.

Ersa

Vilka företag som lagt anbud blir oftast inte offentligt förrän efter tilldelningsbeslutet. Men att alla dagens tre SL-operatörer Keolis, Arriva och Nobina lägger varsitt anbud kan man nog kunna räkna med. Frågan är om Netbuss/Roslagstrafik återigen gör ett försök.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2013, 11:37:35 AM
Vilka företag som lagt anbud blir oftast inte offentligt förrän efter tilldelningsbeslutet. Men att alla dagens tre SL-operatörer Keolis, Arriva och Nobina lägger varsitt anbud kan man nog kunna räkna med. Frågan är om Netbuss/Roslagstrafik återigen gör ett försök.

Tror du verkligen Arriva lägger ett bud?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 04 oktober 2013, 20:59:17 PM
Tror du verkligen Arriva lägger ett bud?

Jag skulle inte bli förvånad om alla de tre stora lägger bud.
Däremot vore det lite oväntat om Nettbuss och Veolia ger sig in i leken, och särskilt om en av dem skulle vinna.

J0han

Lite OT men låt säga att Keolis nu vinner anbudet så då undrar jag om det kommer nya bussar direkt eller om dom kommer vänta till det nya avtalet drar igång?

buskörare

Citat från: Johan Ek skrivet 04 oktober 2013, 23:02:48 PM
Lite OT men låt säga att Keolis nu vinner anbudet så då undrar jag om det kommer nya bussar direkt eller om dom kommer vänta till det nya avtalet drar igång?

Det tar ju ganska lång tid att få nya bussar, så det lär dröja tills nya avtalet går igång. Dessutom måste dom ju få "betalt" för dom, vilket nuvarande avtal troligen inte medger.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2013, 21:48:57 PM
Jag skulle inte bli förvånad om alla de tre stora lägger bud.
Däremot vore det lite oväntat om Nettbuss och Veolia ger sig in i leken, och särskilt om en av dem skulle vinna.

Okej. Tänkte på hur det gått med Råsta och oss.

Fredrik Gelin

Det finns ju ingen anledning att beställa bussar om man inte vet om man får användning för dem.
Detta vet man inte förrän tilldelningsbeslutet kommer i november och det är först då man kan utlösa den option man troligen lagt in hos önskad tillverkare.
Nu är det ju inte en buss vi pratar om utan ganska många vilket givetvis innebär en viss leveranstid.
Sedan skall bussarna anpassas för Stockholm vilket tar ytterligare lite tid, så oavsett vem som vinner lär det inte dyka upp några nya bussar förrän till sommaren.
//Fredrik

Ersa

Det kanske står i andra trådar, men jag undrar ändå:
Finns det några ungefärliga datum för sista inlämning av anbud, samt tilldelningsbeslut?
Samt ett datum för trafikstart.

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2013, 17:35:35 PM
Det kanske står i andra trådar, men jag undrar ändå:
Finns det några ungefärliga datum för sista inlämning av anbud, samt tilldelningsbeslut?
Samt ett datum för trafikstart.
Tilldelning väntas i november, trafikstart augusti 2014.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 oktober 2013, 15:41:02 PM
Det finns ju ingen anledning att beställa bussar om man inte vet om man får användning för dem.
Detta vet man inte förrän tilldelningsbeslutet kommer i november och det är först då man kan utlösa den option man troligen lagt in hos önskad tillverkare.
Nu är det ju inte en buss vi pratar om utan ganska många vilket givetvis innebär en viss leveranstid.
Sedan skall bussarna anpassas för Stockholm vilket tar ytterligare lite tid, så oavsett vem som vinner lär det inte dyka upp några nya bussar förrän till sommaren.
//Fredrik

Dessutom får ju merparten av dagens bussar fortsätta att användas, de äldsta ledvagnarna i två år om jag minns rätt, om de håller till dess vill säga :-)

Ersa

Hur ser ålderskraven ut? 12 eller 16 års maxålder?
Blir det VBP på all trafik, precis som det blev i E20?

P.Ek

Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2013, 00:28:00 AM
Hur ser ålderskraven ut? 12 eller 16 års maxålder?
Blir det VBP på all trafik, precis som det blev i E20?

Åtminstone blåbussarna verkar få 12 år som maxålder, eftersom de äldsta som inte kommer slopas (5378-5398) är från 2004, och de skulle få fortsätta två år till efter avtalets början alltså till år 2016.