Ändringar i busslinjenätet pga Tvärbanans förlängning

Startat av Göran B, 11 januari 2013, 10:38:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran B

Har någon koll på om SL planerar några förändringar i linjenätet när Tvärbanan Alvik - Solna Centrum öppnas för trafik i juni?

Omnilasse

Citat från: Göran B skrivet 11 januari 2013, 10:38:19 AM
Har någon koll på om SL planerar några förändringar i linjenätet när Tvärbanan Alvik - Solna Centrum öppnas för trafik i juni?
Inte hört något och SL har ju inte utåt annonserat några sådana förändringar för året (i sin plan över trafikförändringar). Kanske väntar man till december?  eller till dess hela banan är öppnad. För det kommer ju onekligen bli en del överkapacitet i området - även om det väl främst är tvärförbindelserna som kommer att öka med den nya linjen.

För nog finns det väl skäl att iaf minska ner på turtätheten på 509 på sträckan Solna-Bromaplan och låta 112 gå från Spånga till Sundbyberg (alt Solna istället),  samt i gengäld öka trafikeringstiden på 110 men då inte längre via Johannesfred/Voltavägen. Men den som lever får se.

Nico

Är väl mest runt Johannesfred det kanske blir större förändringar och just då på 110. Däremot så har så har ju både 112 och 509 till stor del helt andra linjesträckningar än den som delas med spårvagnen och man får ju ta med det i beräkningarna. Ska man t.ex. från Spånga mot Alvik eller Råsunda mot delar av Bromma så lär inte inte flera byten göra det mer attraktivt att åka kollektivt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 12 januari 2013, 00:58:28 AM
Är väl mest runt Johannesfred det kanske blir större förändringar och just då på 110. Däremot så har så har ju både 112 och 509 till stor del helt andra linjesträckningar än den som delas med spårvagnen och man får ju ta med det i beräkningarna. Ska man t.ex. från Spånga mot Alvik eller Råsunda mot delar av Bromma så lär inte inte flera byten göra det mer attraktivt att åka kollektivt.
509 kan väl finnas en vits att ha kvar - samtidigt som den ju har en del överproduktion redan idag på sträckan Solna-Brommaplan. Sträckan Sundbyberg-Solna C delas ju delvis av 512. Men det bör givetvis finnas en förbindelse till industriområdet/Bromma Blocks från Brommaplan även fortsättningsvis. 30-minuterstrafik borde ju dock räcka huvudsakligen - och 20-minuterstrafik i rusningen. Är ju inte så långt att gå heller för flertalet från 176/177:s hållplats.

112 har ju så pass lång restid idag att det är väldigt få som stiger på mellan Spånga och Bällsta Bro och som skall vidare mot Alvik. Några till Bromma Blocks skulle väl dock behöva göra ett byte (eller gå från Bällsta Bro) om den lades om. Flertalet som skall till Alvik med 112, skulle alltså antagligen ändå byta från buss till Tvärbanan vid Ulvsunda, då det bör gå fortare utom i lågtrafik. Många skall nog ändå vidare med Tvärbanan från Alvik.

En 112 förlängd till Sunbyberg skulle ge en snabb förbindelse till tunnelbanan - bättre än idag. Det är väl egentligen nästan bara de som har slutdestination i industriområdet eller i Alviks närhet som skulle förlora på en omläggning av 112.

Från inudstriområdet till Spånga blir det en förlust. Men även där är restiden så lång att ett byte till pendeltåg vid Sundbyberg är att föredra för alla som inte bor precis vid Spånga. Ett bussbyte till för några alltså - men ändå kanske acceptabelt.

Men det är väl så att det inte blir så mycket "parallell trafik" och därför kanske inte så mycket förändringar. I nya avtalet har ju dock Arriva ett särskilt intresse av att inte köra med tomma bussar. Då mycket av planeringen nuförtiden är utlagd till entreprenörerna (att komma med förslagen på förändringar), så är det väl kanske ganska troligt att Arriva tar fram något förslag till SL var det lider...Sedan om SL köper det är förstås en annan femma.


Nico

Jo, i slutänden blir det väl SLL som får säga bu eller bä. En trend på sina håll verkar dock vara att man gärna kortar linjer för att få dem mer effektiva och man får väl se hur det lirar ihop med politikernas luftslott om superlånga genomgående linjer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

rengmark

Jag tror 156 kommer att försvinna pga. låg beläggning. 112 får ett lyft om den dras till Sundbyberg och snabbare kontakt med T-bana och pendel. I och med att hållplats Bällsta bro försvann mot Alvik är kontakten med Sundbyberg dålig idag. Framkomligheten förbi Sundbybergs torg måste bli bättre, stillastående köer på eftermiddagen. 112 och/eller 113 dras väl in i Annedal samma väg som 113X gick under boutställningen och 113 förlängs några hundra meter vid Blackebergs sjukhem. Om inte 112 går via Bromma blocks är det ganska nära att gå från Mariehällskyrkan.

Delfinen76

Låter vättigt! Alla fall så kommer ingen buss köra via Johannesfred. Det är 99 % säker på. 110 blir nog kvar mellan Alvik och Bromma Flyg. Kommer nog då gå via Tranebergsvägen men inte Johannesfred om 112 ändras att gå till Sundbyberg i stellet.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com