Äldsta garage depå i Stockholm osv.

Startat av Stefan P, 21 februari 2012, 14:22:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Efter alla nybyggnader och förflytningar vilken är den äldsta garaget eller depån i Stockholm?

Samma i Göteborg och Malmö?

mvh Stefan P

Walter

Kan det för Malmös del vara Nobinas depå som hängt med sedan SJ-tiden? Gamla ML-depån är riven och Arrivas och Veolias depåer är ju rätt nya i den funktionen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Björn Forslund

Björknäs och Handen i Stockholm? Hornsberg har funnits sedan 30-talet.

homer


Max W

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 februari 2012, 14:35:07 PM
Björknäs och Handen i Stockholm? Hornsberg har funnits sedan 30-talet.
Hornsberg var väl Stockholms Spårvägars första "renodlade" bussanläggning. Den fyller 80 år den 27 september i år. Det finns två artiklar om Hornsbergshallen på trafikminnen. Om Du börjar med denna länk
http://www.trafikminnen.se/hornsbergs_garaget.html kan Du sedan få mer fakta om byggnaderna via
http://www.trafikminnen.se/hornsbergs_hallen_B.html
/Max

Camilla

Citat från: homer skrivet 21 februari 2012, 14:44:38 PM
1925 öppnade björknäsgaraget i nacka

Och Grisslingegaraget på Värmdö öppnade väl 1935

Peter Rost

#6
Fyller på med ytterligare depåer - samt invigningsår:

Enebyberg 1928-1979.
Handen (Dalarövägen)1938.
Brommahallen 1944.
Brännkyrkahallen 1945. Åren 1963-64 byggdes hallen om för tunnelbanevagnar. I och med detta namnbyte till Nyboda(?)
Hammarbyhallen 1947.
Söderhallen 1956.
Råsta 1963.
Kalhäll 1975.
Åkerby/Täby 1979(?)
Tyresö 1981.
Gubbängen 2011.

/Peter

JDS

Citat från: Peter Rost skrivet 22 februari 2012, 01:06:31 AM
Brännkyrkahallen 1945. Åren 1963-64 byggdes hallen om för tunnelbanevagnar. I och med detta namnbyte till Nyboda(?)

Nja, fortsatte den inte att heta Brännkyrka på bussidan?

Lars-Håkan_E

Åkerby öppnades vintern 1974/1975 och Enebyberg fanns ju kvar som verkstad och sedermera ren uppställning av "vagnreserven" långt in på -90 talet

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Peter Rost


Hasse L

Åkerbygaraget togs i drift i 27 eller 28 oktober 1974. Har noterat att jag jobbade på TX Åkerby redan på söndagen den 27, men det kan förstås ha inneburit flytt och förberedelser inför måndagen? Minns inte.

/H.

Ersa


Lars-Håkan_E

Norrtälje ingick ju i den stora förnyelse som gjordes med början i Åkerby och som följdes av Kallhäll, Södertälje, Bollmora, Märsta och Norrtälje.

Gissar i slutet på -70 talet

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 22 februari 2012, 10:09:40 AM
Norrtälje ingick ju i den stora förnyelse som gjordes med början i Åkerby och som följdes av Kallhäll, Södertälje, Bollmora, Märsta och Norrtälje.
Gissar i slutet på -70 talet

Var stod då Norrtäljes bussar parkerade innan nuvarande garage byggdes? Dvs från SLO-tiden, hela SJ-tiden och fram till 70-talet.