Alla dörrar i Göteborg - nästan

Startat av Lars Borgemo, 17 mars 2011, 16:13:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Borgemo

Citat från Västtrafiks hemsida:
"Sedan flera år har det varit möjligt att gå på genom alla dörrar på spårvagnar och stombussar. Men från och med den 14 mars gäller detta samtliga bussar i Göteborgs stadstrafik.

Snabbare resor och mindre köer
Genom att öppna samtliga dörrar halveras uppehållstiderna vid hållplatserna. Dessutom blir flödet i stadstrafiken betydligt bättre och resenärerna får en snabbare resa och slipper köa för att stiga på bussen.

Möjligheten att gå på genom alla dörrar gäller tills vidare på de linjer som endast går inom Göteborgs kommungräns samt på linjerna 37 och 38 till Kungälv. På alla andra busslinjer med start- och ändhållplats i en annan kommun ska resenärerna fortfarande gå på genom framdörren – även om resan bara sker inom Göteborg."

Och i GP:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572258-nu-far-man-ga-pa-i-vilken-dorr-man-vill

Jonas Gustafsson

Om undantaget bara gäller linje 37 och 38, innebär det att påstigning fortarande måste ske fram på linje 59 och 186, som väl de flesta räknar som Göteborgs stadstrafik även om de går en bra bit in i Partille resp. Mölndal???
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Hans J

Citat från: LarryB skrivet 17 mars 2011, 16:13:10 PM
Citat från Västtrafiks hemsida:
"Sedan flera år har det varit möjligt att gå på genom alla dörrar på spårvagnar och stombussar.

Underbart och klart språkbruk från Västtrafik "möjligt att gå på genom alla dörrar..."
Trodde att det alltid varit "möjligt att gå både in och ut genom samtliga öppna dörrar oavsett fordonsmodell entreprenör eller länsbolag. Men sedan är väl frågan om det varit tillåtet.
Förlåt ironin, men man kanske skulle vinna lite på att tänka på vad man egentligen vill säga och de valda ordens betydelse.
   
         

Ingemar

Vi på Söne har en linje 521 som slutar i Olofstorp, i Göteborgs Kommun. Parallellt på sträckan Hjällbo-Olofstorp kör vi 520, som slutar i Lerums Kommun. Den första skall ha påstignng i alla dörrar, den senare inte... Upplagt för problem!
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

danneh

Kör linje 521 utanför Göteborgs Kommun någon gång under vägen till Stenared? Bara en undran man kom och tänka på...

the0fiskis

hur sker biljet avserning då?
sätter/finns redan "acees" atomater vid varje dörr?
det är nått jag tycker sl ska se som ett altantiv.

danneh

Man har biljettläsare vid varje dörr. Däremot inte samma funktioner på alla (de blåa, som ofta sitter vid bla bakdörren, har mindre funktioner som de gula).
Och nu kommer antalet biljettkontroller öka, säger Västtrafik iaf.

New_options

Kostnaden för biljettkontroll måste ju öka lavinartat med detta systemet!

Jonas Gustafsson

Citat från: danneh skrivet 19 mars 2011, 11:44:05 AM
Kör linje 521 utanför Göteborgs Kommun någon gång under vägen till Stenared? Bara en undran man kom och tänka på...

Nej. Därför är det väldigt underligt att den har Lerumsnummer.
Lika underligt som att linje 59 inte har ett nummer mellan 500 och 519 eftersom nästan halva linjesträckningen är inom Partille.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Olof Lagerkvist

Citat från: New_options skrivet 19 mars 2011, 15:48:35 PM
Kostnaden för biljettkontroll måste ju öka lavinartat med detta systemet!

Till viss del naturligtvis men det behöver inte vara så att biljettkontrollanter ska dyka upp i proportion till risken för tjuvåkning, biljettkontroller är något som framförallt måste synas i en viss omfattning så att resenärerna vet att dom finns. Kontrollerna hade behövt ökas i vilket fall somhelst så jag tror inte det här beslutet har gjort så stor skillnad i realiteten.

Man kan väl säga att det redan har varit så att resenärer i stor omfattning klivit av och på i alla dörrar sedan några år tillbaka även om det egentligen inte varit riktigt enligt reglerna. Enda skillnaden nu är att man nu anpassat reglerna till hur resenärerna faktiskt gör.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Citat från: New_options skrivet 19 mars 2011, 15:48:35 PM
Kostnaden för biljettkontroll måste ju öka lavinartat med detta systemet!

Funkar det på spårvagnar så kan det väl även fungera i bussar?

New_options

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2011, 18:08:01 PM
Funkar det på spårvagnar så kan det väl även fungera i bussar?

Skillnaden är uppenbar! I en spårvagn har du en avgränsad förarhytt (jämför med tåg)

mushkot

Citat från: New_options skrivet 23 mars 2011, 10:46:41 AM
Skillnaden är uppenbar! I en spårvagn har du en avgränsad förarhytt (jämför med tåg)
Varför skulle detta innebära att en biljettkontroll blir svårare i bussar?

forthemoment

Så här har det ju ändå funkat i praktiken under lång tid. Folk bara skall på på alla dörrar. Och har man haft någon springandes som man väntat på så har det hänt flera ggr att dom sprungit förbi för att dom bara skall in i bakdörrarna. Men det borde ske mer biljettkontroller på bussarna. Jag är sällan med om kontroller. När jag körde i frölunda kom dom nästan aldrig. Men nu när jag bara kör 16 så händer det. Sist stod dom vid Lindholmen och hade razzia, över 20 passagerare tog dom ut och bötfällde! Mer biljettkontroller bara!!

Biljettkontrollens svårighet har ju inget med om föraren sitter avgränsad eller inte!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

New_options

Det måste vara ett storstadsproblem. Inte ens i Malmö när jag bodde där träffade jag på det beteende ni beskriver...