Huvudmeny

Alkolås i buss

Startat av Ersa, 03 januari 2010, 12:05:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

Jag har använt alkolås flera gånger per arbetsdag sedan 2007. Vi använder Dräger och Foxguard. Så vitt jag känner till har det inte varit några tekniska problem med dom och ingen har blivit ståendes med problem.

Vad är problemet?

buskörare

Citat från: Stefan skrivet 04 januari 2010, 14:37:52 PM
Jag har använt alkolås flera gånger per arbetsdag sedan 2007. Vi använder Dräger och Foxguard. Så vitt jag känner till har det inte varit några tekniska problem med dom och ingen har blivit ståendes med problem.

Vad är problemet?

Problemet är väl att det händer att det inte funkar? Och att det kan innebära rätt trist situation med resenärer i bussen om det krånglar.

Jonas

Citat från: Stefan skrivet 04 januari 2010, 14:37:52 PM
Jag har använt alkolås flera gånger per arbetsdag sedan 2007. Vi använder Dräger och Foxguard. Så vitt jag känner till har det inte varit några tekniska problem med dom och ingen har blivit ståendes med problem.

Vad är problemet?

"Problemet" är inte alkolåset i sig utan att en buss har tusen och en startspärrar som kan göra att bussen inte startar.
Att man då direkt blir stämplad som "full" av passagerarna är ju något man helst vill slippa...

Knut

Alkolås er et brudd på den generelle menneskerertt som skyddar mot usakelig mistanke om brott. Den dagen en alkolås nekter meg start på bussen så vil jeg og "facket" kjøre saken til SweX har tatt de ut av busser som passerer den norske grensen.
Erstatningskravet vil bli så høyt at jeg slipper å jobbe frem til jeg blir 100 år. For maken til trakkasering som dette vil bli er i Norge så alvorlig at VD i Nobina bør sitte inne til det fryser i helv... Alkohol kontroll får skje andre steder enn der det er reisende. Jeg kan ta ut en buss på depoet. Der er det greit med en sjekk, men ikke på bussterminalen i Oslo eller Göteborg med reisende i bussen. De alkolåsene som sitter i bussene til SweX må blåses på nytt om motor er stoppet i over 15 min. Noen ganger kortere andre ganger lengre intervall. Det merkelige er at bussen kan gå i dagesvis om man gjør det rett uten ny blås.
Så noen på garagen kan starte bussen for meg, gjøres nå som det er kaldt. Deretter behøver man faktisk ikke blåse mere den dagen. Da har minst 3 førere kjørt etter kontrollen
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

michael k

vi kanske skulle kräva alkolås till röstknapparna i riksdagen ;D


groenis

Alkolås på röstknapparna. ;D
Michael det skulle kunna vara något,men tror du inte att besluten skulle kunna bli ännu märkligare.
Jag köper ide'en.
Alkolås som strular det förnekar jag inte,
När det strular så beror det oftast på felmontage det är sånt som inte drabbar verkstaden utan det är den stackaren som vet att han var felfri när han gick till jobbet.

Jag vet inte hur många av er har kört de äldre vagnarna som hade sprittorksystem när passagerna
tittade på en kalla morgnar när "tanken" hade fyllt upp systemet.
Det var mycket sällan det kom någon kommentar om det.

/Lennart

RoTe

Jag blev stående en gång när jag tog över en buss med alkolås som var igång och samtidigt glömde munstycket i förra bussen... Brukar alltid ligga något munstycke i bussarna men inte i denna inte. Fick ringa efter kollega som kom med ett plaströr så jag kunde blåsa.

Jag tycker inte alkolås i bussarna är en bra ide. Det måste vara smartare att ha in/utlogg på depån med hjälp av alkolås.
När man börjar på morgonen har många depåer en inloggningsdator, koppla in ett alkolås till den så att tangentbordet inte går att använda förän man blåst. Sedan fixar man så man måste logga ut efter passets slut genom att blåsa, annars får man arga samtal från chefen. Då visar du att du är nykter på morgonen och nykter på kvällen = nästan noll risk att någon dricker.

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 05 januari 2010, 10:28:04 AM
Jag tycker inte alkolås i bussarna är en bra ide. Det måste vara smartare att ha in/utlogg på depån med hjälp av alkolås.
När man börjar på morgonen har många depåer en inloggningsdator, koppla in ett alkolås till den så att tangentbordet inte går att använda förän man blåst. Sedan fixar man så man måste logga ut efter passets slut genom att blåsa, annars får man arga samtal från chefen. Då visar du att du är nykter på morgonen och nykter på kvällen = nästan noll risk att någon dricker.

Nästan som du skriver fungerar det på tätortstrafiken i Umeå, och det fungerar mycket bra. Det är dock lite annorlunda då blåsutrustningen är separerat från sign-in datorn. Om jag skulle utveckla din idé ovan skulle jag vilja ha det så här i stadstrafik:

Föraren Knut-Egon kommer till depån, tar fram sitt körkort och scannar in streckkoden på baksidan, vilket består av personnumret. Detta för att ingen kollega ska kunna knappa in hans personnummer in i hans namn. Därefter står det "Välkommen Knut-Egon" på skärmen, och alkolåset vid sidan om börjar värmas upp. När han "blåst grönt" i låset är han inloggad och kan börja arbeta. Arbetspassnummer, bussindivid och rampnummer står givetvis tydligt på skärmen, precis som på Nobina idag.
När Knut-Egon har avslutat sitt pass (på samma ställe där han började) återupprepas proceduren, men på skärmen står nu istället nästa arbetsdags tider, som han kan skriva upp.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Axel

Citat från: Ersa skrivet 05 januari 2010, 10:57:23 AM
Nästan som du skriver fungerar det på tätortstrafiken i Umeå, och det fungerar mycket bra. Det är dock lite annorlunda då blåsutrustningen är separerat från sign-in datorn. Om jag skulle utveckla din idé ovan skulle jag vilja ha det så här i stadstrafik:

Föraren Knut-Egon kommer till depån, tar fram sitt körkort och scannar in streckkoden på baksidan, vilket består av personnumret. Detta för att ingen kollega ska kunna knappa in hans personnummer in i hans namn. Därefter står det "Välkommen Knut-Egon" på skärmen, och alkolåset vid sidan om börjar värmas upp. När han "blåst grönt" i låset är han inloggad och kan börja arbeta. Arbetspassnummer, bussindivid och rampnummer står givetvis tydligt på skärmen, precis som på Nobina idag.
När Knut-Egon har avslutat sitt pass (på samma ställe där han började) återupprepas proceduren, men på skärmen står nu istället nästa arbetsdags tider, som han kan skriva upp.

Det funkar nog bra på en liten ort, men i storstan går bussen ut från garaget 0500 och kommer in 2430. Under den tiden hinner ett tiotal förare avlösa varandra. Det hjälper inte att Knut-Egon är nykter när han hämtar ut bussen, om han fyra timmar senare blir avlöst på Grönsakstorget.

Flera bolag (inte de med grön skylt) låter förarna ta med kassan hem och börja/sluta på stan. Några bolag låter inte ens förarna åka tillbaka till depån på arbetstid.

Tyvärr måste såna här apparater finnas, bäst vore om alla chaufförer tog sitt arbete med ansvar..

buskörare

Citat från: Axel skrivet 06 januari 2010, 01:31:34 AM
Det funkar nog bra på en liten ort, men i storstan går bussen ut från garaget 0500 och kommer in 2430. Under den tiden hinner ett tiotal förare avlösa varandra. Det hjälper inte att Knut-Egon är nykter när han hämtar ut bussen, om han fyra timmar senare blir avlöst på Grönsakstorget.

Flera bolag (inte de med grön skylt) låter förarna ta med kassan hem och börja/sluta på stan. Några bolag låter inte ens förarna åka tillbaka till depån på arbetstid.

Tyvärr måste såna här apparater finnas, bäst vore om alla chaufförer tog sitt arbete med ansvar..

Apparaten kan finnas på andra ställen än i bussen. Men det blir förstås en merkostnad för arbetsgivaren med extra "blåstid".

yngrot



Tyvärr måste såna här apparater finnas, bäst vore om alla chaufförer tog sitt arbete med ansvar..
[/quote]


Ja det ingår i yrkesförarrollen att avhålla sig från både droger och alkohol men tyvärr finns vissa som inte fixar det.. Är man ledig dagen efter man inmundigat en god dryck är en annan femma ..  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Axel skrivet 06 januari 2010, 01:31:34 AM
Det funkar nog bra på en liten ort, men i storstan går bussen ut från garaget 0500 och kommer in 2430. Under den tiden hinner ett tiotal förare avlösa varandra. Det hjälper inte att Knut-Egon är nykter när han hämtar ut bussen, om han fyra timmar senare blir avlöst på Grönsakstorget.

Flera bolag (inte de med grön skylt) låter förarna ta med kassan hem och börja/sluta på stan. Några bolag låter inte ens förarna åka tillbaka till depån på arbetstid.

Tyvärr måste såna här apparater finnas, bäst vore om alla chaufförer tog sitt arbete med ansvar..

Naturligtvis kan man montera blåsapparater och inloggningsmaskiner även på de andra ställen där förare börjar och slutar sina arbetspass. Dessa ställen är väl oftast färre än antalet bussar ute i trafik?

lil-sis

Tanken är synnerligen god men vem ska betala merkostnaderna?

Jag blåser gärna, när som helst.

Bussnissen

Min erfarenhet av "alkoskåp" i Umeå är bara positiva, de slutar ofta att fungera. Måste tas loss från väggen och servas.
Men det spelar inte så stor roll för oss som kör. Det är alltid något som fungerar.
Inför bara arbetskamrater så spelar det ingen roll, alla vet vad som kan hända ibland.
Värre var det på Connex-tiden när man skulle blåsa i bussen, det hände ett flertal gånger att inget fungerade.
Låset indikerade grönt ljus, men växelväljaren förblev låst. En kollega fick höra från verkstaden att han skulle
glömt att blinka vänster för att dörrbromsen skulle släppa. Fastän det till och med fanns vittnen som såg att
han gjorde rätt i alla moment. Det förekom en hel del nonsensursäkter varje gång inget fungerade.
Det påstås att Connex har/hade patentet på den här lösningen. Och att Stockholm drev igenom att
Umeå och ytterligare en stad skulle fungera som provorter. Med ett rent magplask som resultat.
Hoppas för allas skull att denna "lösning" är begravd för all framtid någonstans på Veolias huvudkontor.
Som det är nu så "blåser alla förare in och ut , vid varje arbetspass. Så det är ingen som slipper undan
bara för att man börjar mitt på dagen. Allt registreras.