Ändringar i Uppsala till hösten!

Startat av Björn Ax, 11 juli 2009, 16:15:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Ja om nu nån vill veta. :D

Linje 2: Ny sträckning flogstasidan. Kungsgatan - Luthagsesplanaden - enköpingsvägen - flogstavägen. Går även som nattrafik
Linje 5: Går även som nattrafik
Linje 6: Går även som nattrafik City - Eriksberg
Linje 7: Går även som nattrafik och är då förlängd från årsta centrum till slavsta via jordgubbsgatan
Linje 8: Går även som nattrafik
Linje 9: Går även som nattrafik
Linje 11: Går även som nattrafik och förlängs då från långvägen till holmvägen
Linje 20: Går även som nattrafik
Linje 22: Ny sträckning mot stenhagen. Linjen trafikerar inte flogsta.
Linje 60 - 68: Dras in och ersätts av ordinarie linjer
Linje 91: återgår till ordinarie sträckning
Linje 110: Går även som nattrafik City - Arrheniusplan


jocke

När dom på ul.se skriver "Anpassas till stomlinje" tex, på Linje 5 och 2 vad menar dom då?

Blir de trafikljusprioritering?

Och ja menar Linje 5 kommer aldrig bli en riktig Stomlinje så länge den ska in o krångla i Rickomberga på kvällar o helger.

Sedan har jag en egen fundering, varför inte Linje 22 går genom Stenhagen på vägen till Ica Maxi. Att bara gå till Maxi direkt på Riksväg 55 är ju bara att kasta bort resurser. Skulle den gå genom Stenhagen så skulle den ju faktiskt avlasta 5 lite grann.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoTe

Blir skapligt med nytt för oss i Höst... Även en del linjesträckningar att lära sig verkar det som.

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 12 juli 2009, 01:11:12 AM
När dom på ul.se skriver "Anpassas till stomlinje" tex, på Linje 5 och 2 vad menar dom då?

Blir de trafikljusprioritering?

Och ja menar Linje 5 kommer aldrig bli en riktig Stomlinje så länge den ska in o krångla i Rickomberga på kvällar o helger.

Sedan har jag en egen fundering, varför inte Linje 22 går genom Stenhagen på vägen till Ica Maxi. Att bara gå till Maxi direkt på Riksväg 55 är ju bara att kasta bort resurser. Skulle den gå genom Stenhagen så skulle den ju faktiskt avlasta 5 lite grann.

Anpassas till stomlinje menas väl med att dom kommer ha 10-minuters trafik på dom linjerna.

Trafikljusprio hoppas jag att det kommer men med uppsala kommun vet man aldrig hur lång tid det tar.

Linje 22 är väl tänkt att dom som bor i rickomberga ska kunna snabbt komma och handla på ICA maxi.

Det jag är glad över är att man slipper den olidliga utfarten på Väg 55 från flogsta med linje 22 i höst.
Där kunde man få stå hur länge som helst vid rusningstrafik. :(

jocke

Citat från: Björn Ax skrivet 12 juli 2009, 02:10:59 AM
Anpassas till stomlinje menas väl med att dom kommer ha 10-minuters trafik på dom linjerna.

Trafikljusprio hoppas jag att det kommer men med uppsala kommun vet man aldrig hur lång tid det tar.

Linje 22 är väl tänkt att dom som bor i rickomberga ska kunna snabbt komma och handla på ICA maxi.

Det jag är glad över är att man slipper den olidliga utfarten på Väg 55 från flogsta med linje 22 i höst.
Där kunde man få stå hur länge som helst vid rusningstrafik. :(

Mmm den utfarten är inte rolig. Många timmar satt man där med 21'an för 6-7 år sedan när man skulle hem från skolan :)

Jag förespråkar dock fortfarande att Linje 22 skulle avhjälpa 5'an i stenhagen. Vore ju de smartaste egentligen. Så pass mycket som stenhagen växer kommer de behövas en till Linje där snart, inom säg 2 år MAX. Jag menar, Eriksberg har ju 2 linjer nu, Flogsta har haft 2 sedan länge, Gottsunda har väl 3-4 nästan.

Linje 22 mellan 6 och 19 vore kanon som uppbackning. Men men.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jacob

Jag fattar inte varför man ska köra 2an samma sträcka som linje 5. Alltså kungsgatan-luthagsesplanaden-enköpingsvägen-flogsta. Det är ju jättebra att 2an går via kungsgärdet och universitetet. Det kanske bara är jag...

//Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Ax

Citat från: Jajje skrivet 12 juli 2009, 13:54:29 PM
Jag fattar inte varför man ska köra 2an samma sträcka som linje 5. Alltså kungsgatan-luthagsesplanaden-enköpingsvägen-flogsta. Det är ju jättebra att 2an går via kungsgärdet och universitetet. Det kanske bara är jag...

//Jajje

Ja nån smart gubbe/tjej på UL här väl nån smart ide om det.

22:an kommer gå istället för 2:an via universitet och kungsgärdet.

Jacob

Citat från: Björn Ax skrivet 12 juli 2009, 14:09:34 PM
Ja nån smart gubbe/tjej på UL här väl nån smart ide om det.

22:an kommer gå istället för 2:an via universitet och kungsgärdet.

Jaha! Då är det ju inget att klaga på. Stod inget om att 22an skulle gå där så jag utgick ifrån att det inte skulle gå några bussar alls där ;)

//Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

chbuss82

Ja, Linje 2 komma ta bort flera hållplats

Kungsgärdets center, Klangs gränd, Helsingforsgarn, Vänortsgatan och
Nordengatan.

Det komma flera klaga på denna linje, tänka på dom funktionhinderad så åka buss och pensionär får tufft...

Dumt att dom ska ta bort...
// Christian

Jacob

Citat från: chbuss82 skrivet 12 juli 2009, 14:23:26 PM
Ja, Linje 2 komma ta bort flera hållplats

Kungsgärdets center, Klangs gränd, Helsingforsgarn, Vänortsgatan och
Nordengatan.

Det komma flera klaga på denna linje, tänka på dom funktionhinderad så åka buss och pensionär får tufft...

Dumt att dom ska ta bort...
// Christian

Citat från: Björn Ax skrivet 12 juli 2009, 14:09:34 PM
22:an kommer gå istället för 2:an via universitet och kungsgärdet.

;) //Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

Jonas

Citat från: Jajje skrivet 12 juli 2009, 14:27:03 PM
;) //Jajje

Dock kommer inte Klangsgräng t.o.m. Nordengatan att trafikeras utan de som brukar använda dessa hållplatser hänvisas till linje 2.

jocke

Linje 4 Ersätter Helsingforsgatan och Värnortsgatan med Ny hållplats Tarturgatan på Ekebyvägen
Linje 22 ersätter Klangs gränd med ny(gammal) hållplats Svanbergsgatan.
Linje 2 ersätter Nordengatan med nuvarande hållplats Ekeby Hus

Kvarstår gör dock fortfarande mina förundringar om va fan inte 22an går i stenhagen för :p
Jag förändrar era liv med detta inlägg

lil-sis

Får hoppas på ledig dag i början så man hinner kolla nya vägarna. Annars kommer jag att köra feeeeel  ::) ;D

Niklas Bygdestam

Jag förstår att dessa ändringar är inför framtida stomlinjetrafik. Det har de senaste åren planerats stomlinjer här. Men jag tycker ändå att fallet med 2:an är lite onödigt krångligt. Dessutom går 2:an genom 2 studentområden och den betydelsen som linjen haft för studenter försvinner tyvärr
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.