All trafik inställd

Startat av Jonas Strömblad, 27 mars 2009, 21:22:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Hur är viktfördelningen jämför med med ledade Scania 113. De hade väl också motorn i släpet och pusherdrivning så vinteregenskaperna kan ju inte ha varit optimala där heller. Är det bara antispinn som ställer till det så kan man ju tycka att det inte vore något som vore oöverkomligt att fixa.

Frågan är ju dock om man inte hade kunnat fixa någon acceptabel handikapplösning i en normalgolvsbuss om man lagt pengarna på det istället för att utveckla B9S :)

Optimal

Citat från: Nico skrivet 28 mars 2009, 16:28:33 PM
Nja, är inte helt benägen att hålla med dig om detta påstående. Kan självklart ha fel, men mig veterligt så existerar i alla fall inte någon knapp för att koppla ur TC på de äldre OmniLink i 39- respektive 49-serien som finns och fanns i Råsta. På de nyare i 37- och 47-serien har jag av vissa orsaker inte den bästa kollen, men kan inte komma på att jag sett någon möjlighet till urkoppling i dessa heller.

Även äldre Volvo B9S saknar i många fall direkt urkopplingsbar antispinn medan de nyare har en vippbrytare som påminner en del om hur vikbromsknappen fungerade. Med denna nedtryckt kan man då tillfälligt få lite spinn om nödvändigt, men inte helt koppla ur antispinnen. Vill minnas att denna fråga även varit uppe förr och då har det konstaterats av t.ex. Verspeider att även i bl.a. Umeå så har det saknats liknande möjligheter i nyare Scanior.

Dom Scania vagnarna med nya Panelen finns en knapp som heter TC, eller något i stil med det. Håll intryckt å gasa  ;D, på Dom äldre scania, så sitter knappen inne i diagnosluckan typ under vredet till öppning av framdörren, Kommer inte ihåg vilken knapp, just nu i huvudet,  men knapp finns ifall

Ersa

Citat från: Jo skrivet 28 mars 2009, 18:02:05 PM
Hur är viktfördelningen jämför med med ledade Scania 113. De hade väl också motorn i släpet och pusherdrivning så vinteregenskaperna kan ju inte ha varit optimala där heller. Är det bara antispinn som ställer till det så kan man ju tycka att det inte vore något som vore oöverkomligt att fixa.

Frågan är ju dock om man inte hade kunnat fixa någon acceptabel handikapplösning i en normalgolvsbuss om man lagt pengarna på det istället för att utveckla B9S :)

De Scania CN113ALB vi hade i Umeå hade ett system som hette ASR som fördelade drivkraften mellan de bägge drivhjulen, samtidigt som motorvarvet begränsades, med snarlik effekt som en välskött diffspärr. Samma system sitter idag på Solaris Urbino, och ingen av dessa båda modeller hade/har några större bekymmer vid halka i Umeå.
Varför inte Scania fortsatte ha samma ASR-system även på OmniCity-leden är för mig en gåta. På Omni-kortvagnarna fungerar dock TC rätt okej.

yngrot

Återigen är det bevisat det var bättre förr.... ;D    då hade man sportslig chans iaf att komma loss om gasa lite lugnt...jag brukade gasa väldigt lugnt och även ta en lite titt i spegel för att ha koll på spinnet...  körde aldrig fast...  jo en gång men det var vänta körde in på en hpl med ca 4 dm snö med em MaxCi för att kolla antislir men se det gick ju inte så det vara bara att hiva in backen och lugnt backa till slätmark utan snö sen gick det ju bra,, ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Rost

Är det inte så att en manuellt växlad buss, eller för den delen halvautomat med frontmotor/mittmotor, tar sig lättare fram vid besvärligt väglag, än en buss med automatlåda?

/Peter

Anga

På Regiontrafike i Umeå så har vi flera gamla vagnar som har en grön knapp som visar boggielyft att använda. När det är backigt, halkigt och kurvigt samtidigt i flera mil så kan man sätta fast enn pappersrabattkort vikt på mitten och stoppa fast det så att det håller knappen nedtryckt. Sedan måste man bestämma sig att högst använda 1000 v/min om man ska starta i uppgörsbacke i halka och så gäller det att sätta ett mentalt skydd för öronen när man väljer att endast stanna uppe på backarna och inte mitt i uppförsbacken, så då kanske kunden får lov att gå 20 meter, själv.
Ifjol ställdes stadstrafiken in en gång då det var svinhalkigt, och då skulle jag köra Region stäckan Umeå - Bjurholm - Umeå = Gröna Lunds Berg o Dalbana, så jag ringde jouren och sa att jag ska väl inte köra till Bjurholm? Jo, det ska du.
Efter Pengsjövägskälet på Bjurholmsvägen hamnade jag efter en samdbil, och då valde jag att ligga kvar efter den nästa ända till Bjurholm. Sedan körde jag om, och det ångrar jag än. Men jag tog mig fram iallafall. Huh.

Nico

Citat från: Optimal skrivet 28 mars 2009, 18:06:50 PM
Dom Scania vagnarna med nya Panelen finns en knapp som heter TC, eller något i stil med det. Håll intryckt å gasa  ;D, på Dom äldre scania, så sitter knappen inne i diagnosluckan typ under vredet till öppning av framdörren, Kommer inte ihåg vilken knapp, just nu i huvudet,  men knapp finns ifall

Ska kika efter en TC-knapp eller så nästa gång jag får tillfälle. Antar att det är en funktion motsvarande den som då finns i nyare Volvo.

Vad gäller en eventuell knapp vid diagnosluckan så ser jag det som en annan sak då jag mera syftade mot något slags snabburkoppling eller avstängning som var direkt nåbar från förarplats och inte externa diton eller att man ska in under luckor och paneler. Självklart går allt att koppla ur på något vis, men om man ska ut och böka i luckor, motorrum etc. så saknas finessen som jag ser det. Det är normalt sett heller inget som förarna numera brukar hålla koll eller få utbildning på då man helst ser att de som saknar behörighet håller sig ifrån säkringsboxar och liknande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

Citat från: Nico skrivet 29 mars 2009, 04:39:22 AM
Ska kika efter en TC-knapp eller så nästa gång jag får tillfälle. Antar att det är en funktion motsvarande den som då finns i nyare Volvo.

Skulle anta att denna knapp är troligtvis tillval. Om bussbolaget vill att chaufförerna ska kunna koppla ur TC så kan detta beställas.