Huvudmeny

Keolis 7094...

Startat av virtual1, 02 januari 2020, 19:32:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

...är röd såg jag idag, har man plötsligt mindre behov av blåbussar i sydväst?

DL

Såg den för 1,5 v sedan i Skärholmen. Samtidigt som Cx-vagnarna inte fått ny lack på 15 år så målas bussarna om stup i ett. Sanslöst.

Ulf Berlin

Citat från: DL skrivet 02 januari 2020, 19:52:25 PM
Såg den för 1,5 v sedan i Skärholmen. Samtidigt som Cx-vagnarna inte fått ny lack på 15 år så målas bussarna om stup i ett. Sanslöst.
Varför måla om tunnelbanevagnar och i så fall hur?/Ulf

DL

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 januari 2020, 22:06:03 PM
Varför måla om tunnelbanevagnar och i så fall hur?/Ulf

Varför? För att många är så slitna i lacken så att den gröna färgen börjar komma fram. Många C14/C15-vagnar är dessutom mycket blekta.

Samma färg som de har nu blir väl bra. Nu är det ju tyvärr försent då vagnarna inte har så många år kvar i trafik.

Fredrik Gelin

I fallet med bussarna i SL-trafiken handlar det oftast om att trafiken/omloppen förändras så att den befintliga fördelningen mellan rött och blått inte längre matchar behovet.
Tunnelbanan har ju inte riktigt det problemet eftersom SL står för både vagnar och den infrastruktur som krävs för att köra dessa varför omloppen gissningsvis inte ökar nämnvärt i högtrafiken.
För bussarna gäller normalt att entreprenörerna står för anskaffning och drift av de bussar som krävs för att klara den beställda trafiken som varierar från år till år beroende på behov och budget för SL/Trafikförvaltningen.
Tåg kostar troligen mer än bussar att lackera vilket gör att det bara görs vid behov eller i samband med vissa revisioner.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk