Specialturer i SL-trafiken 24/12

Startat av Tommy E, 27 december 2019, 23:43:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Som traditionen bjuder blev det bussfotografering på (h)julafton även i år! :D En specialare som förekommit tidigare är att linje 670 till Vaxholm ersätts av nattlinjen 699 redan mitt på eftermiddagen. Om jag minns rätt körde man inte på detta sätt förra året, men nu var det dags igen, och därför fick detta bli huvudämnet för årets hjulfotande.

Första gången stativet åkte fram var dock redan vid Brommaplan, eftersom den nyinförda linje 129 skulle dokumenteras. Det passar bra (och är knappast en slump) att den har fått en 9:a som slutsiffra precis som sin föregångare. :)



Ungefär samtidigt ankom även Arriva 6951 på linje 177.



Därefter blev det T-banan till innerstan mitt under bästa Kalle Anka-tid, och vid Tekniska högskolan var det ovanligt glest med folk för att vara vid 16-tiden en onsdagseftermiddag! ;D På en avgående 676:a mot Norrtälje kunde jag se en enda passagerare som satt längst fram på övervåningen.



För att fördriva lite tid blev det även en promenad upp till den sagda skolan, där åtskilliga föreläsningstimmar har tillbringats.



När klockan närmade sig 16:19 var det så dags för dagens första tur på linje 699 till Vaxholm via Resarö! Som jag misstänkte blev det blåbuss på "röd" linje, vilket jag kan tänka mig ligger nära till hands när nattlinjen ersätter en stomlinje. Brukar 699 vanligtvis köras med blå eller röd buss?

Av de få resenärerna vid hållplatsen visade sig en vara tågentusiast, så vi pratade en stund och utbytte sedan järn- respektive gummi-hjulhälsningar... ;D



I min ursprungliga resplan hade jag funderat på att åka med upp till Vaxholm, men det blir kanske en kommande jul. ;) Den här gången blev det istället en annan plan, nämligen S:t Eriksplan.



Linje 58 trafikeras som bekant endast tre dagar per år, och förra julen plåtade jag den vid Norra begravningsplatsen. Nu hamnade linjen på bild även vid sin andra ände, och personen på förra bilden var den ende som skulle åka med.



Det var allt jag hade att bjuda på denna (h)jul, och därmed återstår bara att tacka för buss-året 2019 och önska ett gott nytt år 2020! ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

buskörare

699 körs mug veterligen alltid med blå bussar.

igel

Sen Arriva tog över med nytt avtal, då bussfärgen inte längre var så viktig. Har 699 körts med blå buss. (precis som 94an).

Däremot var skyltningen "Vaxholm" och inte "Vaxholm via Resarö" ny. Var det för att det var Jul-special, eller har man ändrat generellt, eller är det MAN bussarna som skyltar så.

Walter

Blir väl lättare att ha Blå bussar på dessa nattlinjer då bussar också sen rullar vidare eller kommer från turer på 670. 670 bussar fortsätter på 699 och 699 bussar kan byta till 670 på morgonen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

buskörare

Citat från: igel skrivet 28 december 2019, 16:55:41 PM
Sen Arriva tog över med nytt avtal, då bussfärgen inte längre var så viktig. Har 699 körts med blå buss. (precis som 94an).

Däremot var skyltningen "Vaxholm" och inte "Vaxholm via Resarö" ny. Var det för att det var Jul-special, eller har man ändrat generellt, eller är det MAN bussarna som skyltar så.

Bussfärgen är väldigt viktig på vårt avtal. Här har man nog gjort upp i godo eftersom 699 körs av Vaxholmsdepån och vi inte har några röda ledvagnar bundna till oss. Dessutom går den ju så få gånger/vecka. Nobina Norrtälje har väl nått liknande gällande 677 och nån lokal linje.

buskörare

Citat från: Walter skrivet 28 december 2019, 17:04:17 PM
Blir väl lättare att ha Blå bussar på dessa nattlinjer då bussar också sen rullar vidare eller kommer från turer på 670. 670 bussar fortsätter på 699 och 699 bussar kan byta till 670 på morgonen.

670 byter till 699 på fredag/lördag kväll, ja. 699 blir aldrig 670 dock. 699 går bara natt mot lördag och natt mot söndag i vanliga fall.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 28 december 2019, 17:07:38 PM
Bussfärgen är väldigt viktig på vårt avtal.
Varför? Det är väl betydligt bättre att ha "färgade" destinationsskyltar istället som i Göteborg.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=73649.0

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 28 december 2019, 17:28:43 PM
Varför? Det är väl betydligt bättre att ha "färgade" destinationsskyltar istället som i Göteborg.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=73649.0

Det är inget jag som förare kan bestämma, det får du lägga fram till SL/Trafikförvaltningen i region Stockholm. Jag personligen tycker inte färgade skyltar är bra alls, men tycker å andra sidan att det inte behövs olika färger över huvud taget inom SL-trafiken.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 28 december 2019, 17:41:21 PM
Det är inget jag som förare kan bestämma, det får du lägga fram till SL/Trafikförvaltningen i region Stockholm. Jag personligen tycker inte färgade skyltar är bra alls, men tycker å andra sidan att det inte behövs olika färger över huvud taget inom SL-trafiken.
Självklart inte men man kan ju ha en åsikt om det, tycker att färgade skyltar verkar betydligt bättre än att ha olikfärgade lackeringar på bussarna beroende på vilka linjer dom är tänkta att rulla på.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 28 december 2019, 18:06:52 PM
Självklart inte men man kan ju ha en åsikt om det, tycker att färgade skyltar verkar betydligt bättre än att ha olikfärgade lackeringar på bussarna beroende på vilka linjer dom är tänkta att rulla på.

Och jag tycker båda är onödigt. I alla fall där jag kör, vi har ju inga linjer som är benämnda med färg. Så varför ha olika färger öht?

Walter

Citat från: buskörare skrivet 28 december 2019, 17:09:11 PM
670 byter till 699 på fredag/lördag kväll, ja. 699 blir aldrig 670 dock. 699 går bara natt mot lördag och natt mot söndag i vanliga fall.

Ok trodde de gick hela natten vissa kvällar
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

buskörare

Citat från: Walter skrivet 28 december 2019, 18:23:16 PM
Ok trodde de gick hela natten vissa kvällar

Nej, vår senaste tjänst slutar vid 4 nånting. Och första 670 går 5.55 på helgerna.

igel

Citat från: Walter skrivet 28 december 2019, 18:23:16 PM
Ok trodde de gick hela natten vissa kvällar
699an går ut från garaget och in, växlar aldrig till eller från 670 vid Söderhamnsplan eller Teknis. Så rent tekniskt skulle de kunna köras med röd ledbuss, men görs inte sedan Arriva tog över trafiken.

buskörare

Citat från: igel skrivet 28 december 2019, 18:41:37 PM
699an går ut från garaget och in, växlar aldrig till eller från 670 vid Söderhamnsplan eller Teknis. Så rent tekniskt skulle de kunna köras med röd ledbuss, men görs inte sedan Arriva tog över trafiken.

Så Keolis hade alltid en röd ledbuss i Vaxholm?

Ola Å

Jo det fanns en led där, åkte nästan alltid in till Täby på lördag och söndag för spysanering  :'(