Skyltning efter vägarna !!

Startat av at1981, 15 juni 2009, 08:20:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juni 2009, 13:29:41 PM
Jag håller helt med dig om att landskapsgränser borde skyltas. Det är trist att de inte skyltas alls. Anledningen är väl att landskapen i sig själva inte har någon administrativ funktion. Det är bara länen som räknas. Men kulturellt betyder landskapen väldigt mycket. Här i Uppsala säger vi oftast att vi bor i Uppland och inte Uppsala län som vi egentligen tillhör. Vi tycker t ex att Upplands Väsby tillhör Uppland trots att det ligger i Stockholms län. Däremot ser vi t ex Södertälje som mer avlägset och det ligger dessutom i Södermanland men i Stockholms län. Så av kulturella skäl borde landskapen skyltas. För utländska turister skulle det i många fall vara viktigt att skylta med landskapen. För tyskar är namn som t ex Småland slagkraftiga medan t ex Kronobergs län är mindre känt. Skulle man föresten skylta landskap skulle Essingeleden ha en skylt där landskapsgränsen mellan Södermanland och Uppland går. Det skulle vara väldigt trevligt

Nu är ju Uppland dock inget enhetligt område. Rospiggarna vid kusten sköter sig själva och ser Uppsala som en avlägsen ointressant stad bortanför storskogen, och Enköping känns även det som en helt annan del av det "delade" landskapet. Söderut är man Stockholmare och har ingen större koll på vad som finns norr om Täby och Helenelund. Nu generaliserade jag en hel del, men det var faktiskt den bilden av Uppland jag fick när jag som väldigt rörlig norrlänning först flyttade till landskapet i fråga. :P

Fast om nu länen helt ska ersättas med storregioner skulle de gamla landskapen nog passa att skylta ut, den dagen länsskyltarna plockas ner för gott. I norra Sverige där regionerna och kommunerna är så geografiskt stora förekommer det faktiskt privata skyltar på gränserna mellan vissa sockengränser, som oftast var där kommungränserna gick före den senaste kommunsammanslagningen 1971. Bara som jämförelse har lilla Bergs kommun i Jämtland större yta än hela Hallands län, så i dessa kommuner blir ju skyltarna få, särskilt om det blir fler kommunsammanslagningar.

Ett kul undantag för landskapspatriotismen är Lappland. Alla i söder lär sig att Lappland, Västerbotten och Norrbotten är tre olika landskap, men i verkligheten finns ingen "Lappländsk" känsla. Man säger Västerbotten om länet, och man är Västerbottning oavsett om man bor i Tärnaby, Dorotea, Norsjö eller Nordmaling. I Kiruna och Arjeplog är man Norrbottningar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: BMJ skrivet 20 juni 2009, 20:17:36 PM
Åker man på den nya motorvägen mellan Båberg och Råsseröd (44:an ö om Uddevalla) skyltas landskapsgränsen mellan Västergötland och Bohuslän med gula skyltar med svart text och bård. Skyltarna står dock på banvallen norr om vägen vid gränspassagen.

Ja, det var väl SJ:s banavdelning som satte upp sådana skyltar utmed järnvägarna på sin tid. Gissar på 1950-talet. Sådana skyltar sattes upp vid landskapsgränserna utmed framför allt de större järnvägarna. De flesta har av olika anledningar försvunnit i dag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

IngemarJ

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2009, 19:18:49 PM
Det skulle bli en förfärlig massa skyltar i Stockholm där gränsen mellan Uppland och Södermanland går. Och ingen i Stockholms innerstad bryr sig om - eller vet ens - i vilket av landskapen han bor.
Samma sak i Göteborg där Hisingen tillhör Bohuslän medan Göteborgs innerstad tillhör Västergötland. Men här är i alla fall skyltningen något lättare eftersom Göta älv utgör gränsen och antalet förbindelser över älven är begränsade.




Hej Staffan!

Det där stämmer inte riktigt, landskapsgränsen går i Kvillebäcken och sedan i älven. Enda biten spårväg i Bohuslän skall vara biten från Älvbron fram till Kvillebäcken strax bakom "Brandkatastrofhuset" vid Backaplan.

Hälsar

Ingemar

IngemarJ

Hej!

Själv har jag länge kämpat för att skylten om Inlandsvägen som står strax öster om Fiskhamnsmotet i Göteborg skulle kompletteras med en skylt om Karesuando och ett fyrställigt belopp kilometer och att allt nämnade av Karlstad är det gäller E 45 i Göteborg skulle bort eftersom vägen inte längre går dit.

Hälsar

Ingemar

Ersa

Citat från: IngemarJ skrivet 20 juni 2009, 21:55:09 PM
Själv har jag länge kämpat för att skylten om Inlandsvägen som står strax öster om Fiskhamnsmotet i Göteborg skulle kompletteras med en skylt om Karesuando och ett fyrställigt belopp kilometer och att allt nämnade av Karlstad är det gäller E 45 i Göteborg skulle bort eftersom vägen inte längre går dit.

Att skylta ut E45:an med kilometertavlor i hela sin längd (över 1600 km?) var en rolig idé! Jag saknar även avståndsskyltar på E4:an på vissa ställen i Svea- och Götaland som visar avståndet till Haparanda. Att kunna skylta längre än bara Sundsvall vore då skoj för turisterna. 8)

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 21 juni 2009, 08:52:33 AM
Att skylta ut E45:an med kilometertavlor i hela sin längd (över 1600 km?) var en rolig idé! Jag saknar även avståndsskyltar på E4:an på vissa ställen i Svea- och Götaland som visar avståndet till Haparanda. Att kunna skylta längre än bara Sundsvall vore då skoj för turisterna. 8)

Söder om Stockholm skyltas inte ens Sundsvall utan bara just Stockholm. Visst hade det varit roligt om Haparanda skyltades redan i Skåne :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BMJ

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juni 2009, 21:18:00 PM
Ja, det var väl SJ:s banavdelning som satte upp sådana skyltar utmed järnvägarna på sin tid. Gissar på 1950-talet. Sådana skyltar sattes upp vid landskapsgränserna utmed framför allt de större järnvägarna. De flesta har av olika anledningar försvunnit i dag.


Detta är dock inte orginalskylten, den var vit med svart text och väldigt rostig. Dagens skylt är nyuppsatt (samband med motorvögsbygget) och har typsnittet Tratex.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 juni 2009, 11:10:00 AM
Söder om Stockholm skyltas inte ens Sundsvall utan bara just Stockholm. Visst hade det varit roligt om Haparanda skyltades redan i Skåne :)

T.o.m. så långt söderut som Timrå skyltas södergående E4 enbart "Sundsvall". Man kan gott skylta "Stockholm" hela vägen med början i Haparanda.

Staffan Sävenfjord

Citat från: BMJ skrivet 21 juni 2009, 11:12:52 AM
Detta är dock inte orginalskylten, den var vit med svart text och väldigt rostig. Dagens skylt är nyuppsatt (samband med motorvögsbygget) och har typsnittet Tratex.

Ja, då kommer ju saken i lite annat läge. Men det är naturligtvis bara trevligt att man brytt sig om att sätta upp en ny skylt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G



Vilket avstånd skulle bli störst i så fall? Göteborg - Karesuando eller Helsingborg - Haparanda? (eller går E4:an nu för tiden över Öresundsbron?) Jag tror att det borde bli Karesuandoskylten som får det största avståndet, men säker är jag inte. Jag tänker att avståndet Haparanda - Karesuando är längre än avståndet Helsingborg - Göteborg. Å andra sidan gör E4:an en avstickare till Stockholm som gör avståndet längre. Men E45:an är nog krokigare på många ställen så den delen kanske jämnar ut sig.
吉先生

at1981

Citat från: Mr G skrivet 22 juni 2009, 00:23:56 AM


Vilket avstånd skulle bli störst i så fall? Göteborg - Karesuando eller Helsingborg - Haparanda? (eller går E4:an nu för tiden över Öresundsbron?) Jag tror att det borde bli Karesuandoskylten som får det största avståndet, men säker är jag inte. Jag tänker att avståndet Haparanda - Karesuando är längre än avståndet Helsingborg - Göteborg. Å andra sidan gör E4:an en avstickare till Stockholm som gör avståndet längre. Men E45:an är nog krokigare på många ställen så den delen kanske jämnar ut sig.


Hejsan!


E4 går mellan Torneå och Helsingborg enligt info här: http://sv.wikipedia.org/wiki/E4

E18 går mellan huvudstäderna Stockholm och Oslo och E20 går mellan huvudstäderna Stockholm och Köbenhavn (dock delsträckor av resp. europaväg)


När det gäller avstånd som det frågades om så är det ca: 160,617 mil mellan Helsingborg och Torneå (- ca: 2,46 mil t.o.m. Haparanda) utmed E4:ans sträckning
och E45:ans sträckning mellan Göteborg och Karesuando är ca: 169,005 mil (+ ca: 0,216 mil till Kaaresuvanto).
Källa: www.map24.se


(Avståndet kortaste vägen mellan Sveriges sydligaste udde (Smygehuk) till Sveriges nordligaste kyrkby (Karesuadno) är dock ca: 196,287 mil och ett litet längre avstånd är på ca: 202,517 mil mellan Ystad och Riksgränsen (utmed E10))
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

BMJ

Citat från: at1981 skrivet 22 juni 2009, 08:01:32 AM

Hejsan!


E4 går mellan Torneå och Helsingborg enligt info här: http://sv.wikipedia.org/wiki/E4

E18 går mellan huvudstäderna Stockholm och Oslo och E20 går mellan huvudstäderna Stockholm och Köbenhavn (dock delsträckor av resp. europaväg)


När det gäller avstånd som det frågades om så är det ca: 160,617 mil mellan Helsingborg och Torneå (- ca: 2,46 mil t.o.m. Haparanda) utmed E4:ans sträckning
och E45:ans sträckning mellan Göteborg och Karesuando är ca: 169,005 mil (+ ca: 0,216 mil till Kaaresuvanto).
Källa: www.map24.se


(Avståndet kortaste vägen mellan Sveriges sydligaste udde (Smygehuk) till Sveriges nordligaste kyrkby (Karesuadno) är dock ca: 196,287 mil och ett litet längre avstånd är på ca: 202,517 mil mellan Ystad och Riksgränsen (utmed E10))

Inte dåligt att kunna återge avstånden på 10m när över en så pass lång sträcka  ??? Vilka mätmetoder använder du? Gillar dock det lite annorlunda sättet att ange avstånd i mil med decimaler istället för km.

Edit: Stavning

at1981

Citat från: BMJ skrivet 24 juni 2009, 23:08:10 PM
Inte dåligt att kunna återge avstånden på 10m när över en så pass lång sträcka  ??? Vilka mätmetoder använder du? Gillar dock det lite annorlunda sättet att ange avstånd i mil med decimaler istället för km.


Hejsan!!

För att mäta upp det där använde jag av mig av ruttfunktionen som finns på www.map24.se. Jag kunde inte söka avståndet från början till slut, eftersom kortaste vägen inte riktigt följde resp. vägnummer så jag fick skriva in avstånd mellan kortare mål utmed resp. Europaväg så att linjen i sökresultatet följde resp. väg och summera ihop allt i Excel.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

BMJ

Citat från: at1981 skrivet 25 juni 2009, 10:27:55 AM

Hejsan!!

För att mäta upp det där använde jag av mig av ruttfunktionen som finns på www.map24.se. Jag kunde inte söka avståndet från början till slut, eftersom kortaste vägen inte riktigt följde resp. vägnummer så jag fick skriva in avstånd mellan kortare mål utmed resp. Europaväg så att linjen i sökresultatet följde resp. väg och summera ihop allt i Excel.

Ett tips då i all välmening, använd inte så många decimaler. Även om Excel (i ditt fall) ger ett visst antal decimaler bör man beakta att en karttjänst som den du anger inte är så exakt att man kan ange avståndet med sådan precision.

Kolla denna länk om värdesiffror. http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rdesiffror

Återigen, ta inte detta som kriti, utan som ett tips.

UglyJazz

Skyltningen för avstånd längs en väg ska ju visa dels närmaste större ort och den ort där vägen ifråga tar slut.

I fallet med E4 skulle det i Linköping skyltas dels Norrköping, men även Haparanda som är sista punkten på svenska sidan.
Åt andra hållet skulle det ju kunna stå Helsingborg och Piteå när man far söderut från Luleå.

Jag inser ju direkt att detta ställer till med otroliga problem för folk med taskig geografikänsla.
Det är ju bra om man vet om man ska norrut eller söderut längs vägen.

Ska man generalisera GROVT så vågar jag påstå att max 9% av dom som bor i Stockholms län vet om Umeå eller Luleå kommer först.
Å andra sidan tror jag inte heller att Kirunabon bryr sig om hur Markaryd eller Traryd ligger till varandra, men avstånden har norrlänningen ett mycket bättre begrepp om...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...