Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: at1981 skrivet 15 juni 2009, 08:20:58 AM

Titel: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: at1981 skrivet 15 juni 2009, 08:20:58 AM
Hejsan!!

**
Jag har funderat på varför inte alla vägnummer skyltas ut, för i VV-kartan "Väginformation" finns det hur mycket vägar som helst med en massa vägnummer som inte skyltas ut i praktiken vilket är lite synd.

I ett rikstäckande perspektiv så återkommer samma vägnummer i olika län, men i kartan avskiljs de åt med länsbeteckningen för siffrorna.

T.ex. går ju LV 669 mellan LV 667 (Hemmesta - Fagerdala brygga) och Saltarö och det framgår ju inte helt i vanliga kartböcker heller dessa vägnummer. På Eniros karta ritas (ab) LV 669 ut men ej (ab) LV 667.

LV (z) 569 ritas ut den med, vägen mellan kyrkan i Åsarna och (z) LV 535 (som dock inte ritas ut i kartan)

Hitta.se ritar inte ut dessa vägnummer alls tyvärr :(


**
Om jag inte minns fel började man med trafikplatsnummerskyltning utefter E6 på västkusten där de hade lite av europeiskt utséende och nu har man ju försvenskigat dessa skyltar med gul bakgrund och svart text och symbol (siffror).

Nu minns jag inte siffran, men LV 222 har ett nummer vid Södra Länken-tunneln (östra sidan), jag undrar om det sedan skall ges nummer vid trafikplatserna utefter t.ex. LV 222 till sista trafikplatsen vid Gustavsberg?

Siffrorna krymper ju, ju längre söderut i Sverige man kommer men trafikplats nummer 1, var är den belägen utefter de olika Europavägarna?

LV 222 är ju inte en Europaväg, så tror ni detta kommer omfatta samtliga motorvägar/motortrafikleder med trafikplatser inom sinom tid med trafikplatsnummerskyltning?


**
Länsgränser och kommungränser skyltas ut efter vägarna, men jag tycker även att landskapsgränser borde skyltas ut oavsett om de är administrativt avgränsade eller inte. T.ex. en skylt i mitten på Skurubron (LV 222) där det mot Värmdö står "UPPLAND" och mot Stockholm står "SÖDERMANLAND".

Landskapsgränsernas belägenhet får man ju annars bara återfinna i kartinformationen som finns tillgänglig, det borde finnas tillgängligt ute i trafiken också :)

** **
Landskapsgränser kan ju få egen färgsättning liksom 3- & 4-siffriga länsvägar, 4-siffriga vägnummer vet jag ej om de passerar kommungräns för då kan man kalla dem KV (kommunväg) 1xxx medan 3-siffriga nummer över 500 kanske passerar kommungräns och därför fortsättningsvis får kalla sig för länsvägar som alla andra länsvägar mellan 100 - 499.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 15 juni 2009, 13:29:41 PM
Citat från: at1981 skrivet 15 juni 2009, 08:20:58 AM
Hejsan!!

**
Jag har funderat på varför inte alla vägnummer skyltas ut, för i VV-kartan "Väginformation" finns det hur mycket vägar som helst med en massa vägnummer som inte skyltas ut i praktiken vilket är lite synd.

I ett rikstäckande perspektiv så återkommer samma vägnummer i olika län, men i kartan avskiljs de åt med länsbeteckningen för siffrorna.

T.ex. går ju LV 669 mellan LV 667 (Hemmesta - Fagerdala brygga) och Saltarö och det framgår ju inte helt i vanliga kartböcker heller dessa vägnummer. På Eniros karta ritas (ab) LV 669 ut men ej (ab) LV 667.

LV (z) 569 ritas ut den med, vägen mellan kyrkan i Åsarna och (z) LV 535 (som dock inte ritas ut i kartan)

Hitta.se ritar inte ut dessa vägnummer alls tyvärr :(


**
Om jag inte minns fel började man med trafikplatsnummerskyltning utefter E6 på västkusten där de hade lite av europeiskt utséende och nu har man ju försvenskigat dessa skyltar med gul bakgrund och svart text och symbol (siffror).

Nu minns jag inte siffran, men LV 222 har ett nummer vid Södra Länken-tunneln (östra sidan), jag undrar om det sedan skall ges nummer vid trafikplatserna utefter t.ex. LV 222 till sista trafikplatsen vid Gustavsberg?

Siffrorna krymper ju, ju längre söderut i Sverige man kommer men trafikplats nummer 1, var är den belägen utefter de olika Europavägarna?

LV 222 är ju inte en Europaväg, så tror ni detta kommer omfatta samtliga motorvägar/motortrafikleder med trafikplatser inom sinom tid med trafikplatsnummerskyltning?


**
Länsgränser och kommungränser skyltas ut efter vägarna, men jag tycker även att landskapsgränser borde skyltas ut oavsett om de är administrativt avgränsade eller inte. T.ex. en skylt i mitten på Skurubron (LV 222) där det mot Värmdö står "UPPLAND" och mot Stockholm står "SÖDERMANLAND".

Landskapsgränsernas belägenhet får man ju annars bara återfinna i kartinformationen som finns tillgänglig, det borde finnas tillgängligt ute i trafiken också :)

** **
Landskapsgränser kan ju få egen färgsättning liksom 3- & 4-siffriga länsvägar, 4-siffriga vägnummer vet jag ej om de passerar kommungräns för då kan man kalla dem KV (kommunväg) 1xxx medan 3-siffriga nummer över 500 kanske passerar kommungräns och därför fortsättningsvis får kalla sig för länsvägar som alla andra länsvägar mellan 100 - 499.

Jag misstänker att kartorna kan bestämmas lite lokalt efter länen. Tror till och med att länsvägar som inte har skyltat nummer kan upprepas på fler håll inom landet utan att ha samband med varandra. Vanliga bilkartor visar inte alls nummer på sekundära länsvägar utan visar bara de som har skyltat nummer. Här i Uppland benämns gamla E4 som väg 600. Det numret skyltas inte och jag vet inte om VV:s kartor sätter ut numret eller inte. Vanliga bilkartor har i alla fall inte satt ut det numret på vägen. Men om jag förstått saken rätt så har jag för mig att det finns en väg 600 till någonstans i Sverige. Och den vägen skulle inte alls ha någon som helst koppling till väg 600 i Uppland

Den förra trafikplatsnummerskyltningen på Västkusten var inte "europeisk" om man nu kan utrycka sig så. Snarare nordisk skulle man kunna säga och nu ersatt av en europeisk. På prov fanns i ett antal år på Västkusten en numrering av dansk typ och danskt typsnitt. I Danmark finns det utseendet kvar. När man i Sverige kom på att införa numrering som standard ifördes istället en kontinental standard av nummerskyltning. De flesta europeiska länder har idag den nummerskyltning som man numera har i Sverige. Det som skiljer är färgen på nummerskyltningen. Men danmark har fortfarande inte bytt ut sin nummerskyltning till den kontinentala standarden som man har just i Sverige. Klicka på länken nedan så ser du exempel på tjeckisk trafikplatsnummerskyltning och den ser ut som i Sverige fast i annan färg

http://www.ceskedalnice.cz/foto/d1f1/slides/d1f69.jpg

Det finns ingen avfart nummer 1. Lägst nummer i södra Sverige är nummer 8. Däremot har Södra länken i Stockholm infört ett eget oberoende nummersystem som inte hör ihop med det mer rikstäckande nummersystemet. Man kan säga att de har ett lokalt nummersystem. Där finns om jag inte minns fel en med nummer 1

Jag håller helt med dig om att landskapsgränser borde skyltas. Det är trist att de inte skyltas alls. Anledningen är väl att landskapen i sig själva inte har någon administrativ funktion. Det är bara länen som räknas. Men kulturellt betyder landskapen väldigt mycket. Här i Uppsala säger vi oftast att vi bor i Uppland och inte Uppsala län som vi egentligen tillhör. Vi tycker t ex att Upplands Väsby tillhör Uppland trots att det ligger i Stockholms län. Däremot ser vi t ex Södertälje som mer avlägset och det ligger dessutom i Södermanland men i Stockholms län. Så av kulturella skäl borde landskapen skyltas. För utländska turister skulle det i många fall vara viktigt att skylta med landskapen. För tyskar är namn som t ex Småland slagkraftiga medan t ex Kronobergs län är mindre känt. Skulle man föresten skylta landskap skulle Essingeleden ha en skylt där landskapsgränsen mellan Södermanland och Uppland går. Det skulle vara väldigt trevligt
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Kristofer skrivet 15 juni 2009, 14:29:49 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juni 2009, 13:29:41 PM
Jag misstänker att kartorna kan bestämmas lite lokalt efter länen. Tror till och med att länsvägar som inte har skyltat nummer kan upprepas på fler håll inom landet utan att ha samband med varandra. Vanliga bilkartor visar inte alls nummer på sekundära länsvägar utan visar bara de som har skyltat nummer. Här i Uppland benämns gamla E4 som väg 600. Det numret skyltas inte och jag vet inte om VV:s kartor sätter ut numret eller inte. Vanliga bilkartor har i alla fall inte satt ut det numret på vägen. Men om jag förstått saken rätt så har jag för mig att det finns en väg 600 till någonstans i Sverige. Och den vägen skulle inte alls ha någon som helst koppling till väg 600 i Uppland

Länsvägar med nummer över 500 är lokala inom varje län. Själv är jag bosatt vid länsväg I 568, och den gotländska väg 600 går från LV 140 till Gnisvärd.

En synnerligen ofullständig lista finns här (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_sekund%C3%A4ra_l%C3%A4nsv%C3%A4gar_i_Sverige).
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: David M skrivet 15 juni 2009, 16:56:13 PM
E6 skall förlängas söderut från Vellinge till Trelleborg. Sista numret blir dock nr 5 vid trafikplats Maglarp. I just E6 fall tror jag man tänker sig att E6 skall gå i den tänkta ringleden runt Trelleborg, därför kommer itne trafikplats Maglarp få nummer 1.


I Danmark har Helsingörsmotorvägen (E47/E55 Helsingör - Köpenhamn) nummer tre som första/sista avfartsnummer. Där har man reserverat nr 2 och 1 för en eventuell biltunnel mellan Helsingborg - Helsingör.



Apropå länsvägar, blev det någon större omnumrering inom regionerna när region Skåne resp. Västra Götaland bildades?
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2009, 19:18:49 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juni 2009, 13:29:41 PM
Jag håller helt med dig om att landskapsgränser borde skyltas. Det är trist att de inte skyltas alls. Anledningen är väl att landskapen i sig själva inte har någon administrativ funktion. Det är bara länen som räknas. Men kulturellt betyder landskapen väldigt mycket. Här i Uppsala säger vi oftast att vi bor i Uppland och inte Uppsala län som vi egentligen tillhör. Vi tycker t ex att Upplands Väsby tillhör Uppland trots att det ligger i Stockholms län. Däremot ser vi t ex Södertälje som mer avlägset och det ligger dessutom i Södermanland men i Stockholms län. Så av kulturella skäl borde landskapen skyltas. För utländska turister skulle det i många fall vara viktigt att skylta med landskapen. För tyskar är namn som t ex Småland slagkraftiga medan t ex Kronobergs län är mindre känt. Skulle man föresten skylta landskap skulle Essingeleden ha en skylt där landskapsgränsen mellan Södermanland och Uppland går. Det skulle vara väldigt trevligt

Det skulle bli en förfärlig massa skyltar i Stockholm där gränsen mellan Uppland och Södermanland går. Och ingen i Stockholms innerstad bryr sig om - eller vet ens - i vilket av landskapen han bor.
Samma sak i Göteborg där Hisingen tillhör Bohuslän medan Göteborgs innerstad tillhör Västergötland. Men här är i alla fall skyltningen något lättare eftersom Göta älv utgör gränsen och antalet förbindelser över älven är begränsade.


Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Marcus L skrivet 15 juni 2009, 20:05:46 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2009, 19:18:49 PM
Det skulle bli en förfärlig massa skyltar i Stockholm där gränsen mellan Uppland och Södermanland går. Och ingen i Stockholms innerstad bryr sig om - eller vet ens - i vilket av landskapen han bor.
Samma sak i Göteborg där Hisingen tillhör Bohuslän medan Göteborgs innerstad tillhör Västergötland. Men här är i alla fall skyltningen något lättare eftersom Göta älv utgör gränsen och antalet förbindelser över älven är begränsade.




Fast det finns faktiskt en skylt i Gamla Stan :)
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 15 juni 2009, 21:35:07 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2009, 19:18:49 PM
Det skulle bli en förfärlig massa skyltar i Stockholm där gränsen mellan Uppland och Södermanland går. Och ingen i Stockholms innerstad bryr sig om - eller vet ens - i vilket av landskapen han bor.
Samma sak i Göteborg där Hisingen tillhör Bohuslän medan Göteborgs innerstad tillhör Västergötland. Men här är i alla fall skyltningen något lättare eftersom Göta älv utgör gränsen och antalet förbindelser över älven är begränsade.




Jag håller med om att det skulle vara onödigt att i Stockholm sätta upp dessa skyltar på varenda gata. Men man kunde begränsa sig till att sätta upp skyltar på de större vägarna som t ex Essingeleden
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: scaniaolsson skrivet 15 juni 2009, 21:52:22 PM
När de gäller vägnummerna i Skåne så har jag följande info, vågar inte säga att den är 100%ig men nästan i alla fall.

Nummerna i gamla M-län (Malmöhusdelen) behölls nog i princip intakt, det som fick ändras var de i gamla L-län. I fallet med L-län lade man till en etta (1) framför det tresiffriga vägnumret. L 865 blev alltså 1865. De få vägar i L-län som fanns i serierna L 10xx & 11xx byttes första ettan ut till en 2:a
Nya nummer blev alltså 20xx & 21xx.

Mvh.
Scaniaolsson
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Mr G skrivet 15 juni 2009, 23:06:08 PM
(http://www.mrg1.de/DSC09666G.JPG)

Så många skyltar skulle det väl inte bli i Stockholm. Essingeleden och Västerbron, och sen? Var gränsen går vid Gamla Stan är visst oklart. Antingen mitt över nånstans eller vid Slussen. Här finns det olika bud. För biltrafiken skulle det då bli 4 skyltar, antingen 2 vid Slussen eller 1 vardera på Munkbron resp Skeppsbron, och så de redan givna på Essingeleden/Västerbron.

Betydligt fler skyltar skulle det bli vid andra landskapsgränder om man beslöt for att skylta upp dessa.

Så krångligt behöver det väl inte vara förresten, kommungränser skyltas gärna upp, och de finns det betydligt fler av.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: at1981 skrivet 16 juni 2009, 07:05:29 AM
Citat från: David M skrivet 15 juni 2009, 16:56:13 PM
E6 skall förlängas söderut från Vellinge till Trelleborg. Sista numret blir dock nr 5 vid trafikplats Maglarp. I just E6 fall tror jag man tänker sig att E6 skall gå i den tänkta ringleden runt Trelleborg, därför kommer itne trafikplats Maglarp få nummer 1.


Hejsan!!

Enligt vad jag sett av färsk karta från Eniro/Hitta så går redan E6 mellan Vellinge och Trelleborg fast den går parallellt med E22, då E22 fortsätter i Syd-Europa medan E6 håller sig inom Sverige och Norge. Wiki-info om E6: http://sv.wikipedia.org/wiki/E6

Men däremot ser jag på kartor att motorvägen nu upphör i Vellinge och den skall byggas ut till Trelleborg enligt Wikipedia, så det kan ev. vara det du syftar på men E6 har passerat sträckan Vellinge - Trelleborg sedan 1962 också det enligt Wikipedia.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: at1981 skrivet 16 juni 2009, 07:10:41 AM
Hejsan svejsan !!


Nu kom jag på, avfartsnumret är 7 vid LV 222 där RV 75 börjar. Och cad talet 7 baseras på vet jag inte riktigt, men då borde ju rimligtvis Nacka trp vara nr 8, Skvaltans trp - nr 9, Skuru trp - nr 10, Björknäs trp - nr 11, Orminge trp - nr 12, Insjöns trp - nr 13, Hålluddens trp - nr 14, Gustavsbergs trp - nr 15.

Och vid RV 75 så undrar jag hur långt ned man kan komma, för det kan ju ogärna bli -1 i alla fall :P då numrena borde sjunka till man kommer fram till E4/E20. Första tunnelmynningen (riktning mot E4/E20) borde ju bli nr 6 där man kan vika av mot Hammarby fabriksväg.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Kristofer skrivet 16 juni 2009, 11:18:54 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2009, 19:18:49 PM
Det skulle bli en förfärlig massa skyltar i Stockholm där gränsen mellan Uppland och Södermanland går. Och ingen i Stockholms innerstad bryr sig om - eller vet ens - i vilket av landskapen han bor.

Som redan sagts så blir det inte så många skyltar. Men du har fel om du tror att stockholmarna inte vet vilket landskap de bor i. Inte alla förstås, men många.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2009, 19:18:49 PMSamma sak i Göteborg där Hisingen tillhör Bohuslän medan Göteborgs innerstad tillhör Västergötland. Men här är i alla fall skyltningen något lättare eftersom Göta älv utgör gränsen och antalet förbindelser över älven är begränsade.

Just i Göteborg skulle det faktiskt bli massor av skyltar, eftersom gränsen - i motsats till vad du och många med dig tror - inte alls går i Göta älv utan kors och tvärs över Hisingen. Den följer nämligen den gamla riksgränsen, och det innebär att församlingarna Biskopsgården, Brämaregården, Lundby och Tuve ligger i Västergötland, medan resten ligger i Bohuslän. Se tex Nordisk familjebok (http://runeberg.org/nfbk/0399.html). Karta över gränsen finns på sidan två i denna pdf-fil (http://www.z.lst.se/NR/rdonlyres/E0E9971D-4A8E-4B66-B76B-F0074A1548D5/115085/Upptack_Hisingen.pdf) och dessutom är den utritad på Lantmäteriets Översiktskarta.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: at1981 skrivet 16 juni 2009, 12:31:13 PM
Citat från: Kristofer skrivet 16 juni 2009, 11:18:54 AM
Den följer nämligen den gamla riksgränsen
Hejsan!

Riksgräns mellan vilka länder då? Under vilken period var det en riksgräns?
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 16 juni 2009, 13:34:24 PM
Citat från: at1981 skrivet 16 juni 2009, 12:31:13 PM
Hejsan!

Riksgräns mellan vilka länder då? Under vilken period var det en riksgräns?

Riksgräns mellan Sverige och Norge före 1658. Före den tiden var Bohuslän en del av Norge. Så t ex Uddevalla är en gammal norsk stad :)

Just detta gör den här landskapsgränsen väldigt intressant. Så här skulle det verkligen vara trevligt om man började skylta landskapsgränser på vägarna :D
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: BMJ skrivet 20 juni 2009, 20:17:36 PM
Åker man på den nya motorvägen mellan Båberg och Råsseröd (44:an ö om Uddevalla) skyltas landskapsgränsen mellan Västergötland och Bohuslän med gula skyltar med svart text och bård. Skyltarna står dock på banvallen norr om vägen vid gränspassagen.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Ersa skrivet 20 juni 2009, 21:03:35 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juni 2009, 13:29:41 PM
Jag håller helt med dig om att landskapsgränser borde skyltas. Det är trist att de inte skyltas alls. Anledningen är väl att landskapen i sig själva inte har någon administrativ funktion. Det är bara länen som räknas. Men kulturellt betyder landskapen väldigt mycket. Här i Uppsala säger vi oftast att vi bor i Uppland och inte Uppsala län som vi egentligen tillhör. Vi tycker t ex att Upplands Väsby tillhör Uppland trots att det ligger i Stockholms län. Däremot ser vi t ex Södertälje som mer avlägset och det ligger dessutom i Södermanland men i Stockholms län. Så av kulturella skäl borde landskapen skyltas. För utländska turister skulle det i många fall vara viktigt att skylta med landskapen. För tyskar är namn som t ex Småland slagkraftiga medan t ex Kronobergs län är mindre känt. Skulle man föresten skylta landskap skulle Essingeleden ha en skylt där landskapsgränsen mellan Södermanland och Uppland går. Det skulle vara väldigt trevligt

Nu är ju Uppland dock inget enhetligt område. Rospiggarna vid kusten sköter sig själva och ser Uppsala som en avlägsen ointressant stad bortanför storskogen, och Enköping känns även det som en helt annan del av det "delade" landskapet. Söderut är man Stockholmare och har ingen större koll på vad som finns norr om Täby och Helenelund. Nu generaliserade jag en hel del, men det var faktiskt den bilden av Uppland jag fick när jag som väldigt rörlig norrlänning först flyttade till landskapet i fråga. :P

Fast om nu länen helt ska ersättas med storregioner skulle de gamla landskapen nog passa att skylta ut, den dagen länsskyltarna plockas ner för gott. I norra Sverige där regionerna och kommunerna är så geografiskt stora förekommer det faktiskt privata skyltar på gränserna mellan vissa sockengränser, som oftast var där kommungränserna gick före den senaste kommunsammanslagningen 1971. Bara som jämförelse har lilla Bergs kommun i Jämtland större yta än hela Hallands län, så i dessa kommuner blir ju skyltarna få, särskilt om det blir fler kommunsammanslagningar.

Ett kul undantag för landskapspatriotismen är Lappland. Alla i söder lär sig att Lappland, Västerbotten och Norrbotten är tre olika landskap, men i verkligheten finns ingen "Lappländsk" känsla. Man säger Västerbotten om länet, och man är Västerbottning oavsett om man bor i Tärnaby, Dorotea, Norsjö eller Nordmaling. I Kiruna och Arjeplog är man Norrbottningar.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juni 2009, 21:18:00 PM
Citat från: BMJ skrivet 20 juni 2009, 20:17:36 PM
Åker man på den nya motorvägen mellan Båberg och Råsseröd (44:an ö om Uddevalla) skyltas landskapsgränsen mellan Västergötland och Bohuslän med gula skyltar med svart text och bård. Skyltarna står dock på banvallen norr om vägen vid gränspassagen.

Ja, det var väl SJ:s banavdelning som satte upp sådana skyltar utmed järnvägarna på sin tid. Gissar på 1950-talet. Sådana skyltar sattes upp vid landskapsgränserna utmed framför allt de större järnvägarna. De flesta har av olika anledningar försvunnit i dag.

Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: IngemarJ skrivet 20 juni 2009, 21:51:06 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juni 2009, 19:18:49 PM
Det skulle bli en förfärlig massa skyltar i Stockholm där gränsen mellan Uppland och Södermanland går. Och ingen i Stockholms innerstad bryr sig om - eller vet ens - i vilket av landskapen han bor.
Samma sak i Göteborg där Hisingen tillhör Bohuslän medan Göteborgs innerstad tillhör Västergötland. Men här är i alla fall skyltningen något lättare eftersom Göta älv utgör gränsen och antalet förbindelser över älven är begränsade.




Hej Staffan!

Det där stämmer inte riktigt, landskapsgränsen går i Kvillebäcken och sedan i älven. Enda biten spårväg i Bohuslän skall vara biten från Älvbron fram till Kvillebäcken strax bakom "Brandkatastrofhuset" vid Backaplan.

Hälsar

Ingemar
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: IngemarJ skrivet 20 juni 2009, 21:55:09 PM
Hej!

Själv har jag länge kämpat för att skylten om Inlandsvägen som står strax öster om Fiskhamnsmotet i Göteborg skulle kompletteras med en skylt om Karesuando och ett fyrställigt belopp kilometer och att allt nämnade av Karlstad är det gäller E 45 i Göteborg skulle bort eftersom vägen inte längre går dit.

Hälsar

Ingemar
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Ersa skrivet 21 juni 2009, 08:52:33 AM
Citat från: IngemarJ skrivet 20 juni 2009, 21:55:09 PM
Själv har jag länge kämpat för att skylten om Inlandsvägen som står strax öster om Fiskhamnsmotet i Göteborg skulle kompletteras med en skylt om Karesuando och ett fyrställigt belopp kilometer och att allt nämnade av Karlstad är det gäller E 45 i Göteborg skulle bort eftersom vägen inte längre går dit.

Att skylta ut E45:an med kilometertavlor i hela sin längd (över 1600 km?) var en rolig idé! Jag saknar även avståndsskyltar på E4:an på vissa ställen i Svea- och Götaland som visar avståndet till Haparanda. Att kunna skylta längre än bara Sundsvall vore då skoj för turisterna. 8)
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 21 juni 2009, 11:10:00 AM
Citat från: Verspieder skrivet 21 juni 2009, 08:52:33 AM
Att skylta ut E45:an med kilometertavlor i hela sin längd (över 1600 km?) var en rolig idé! Jag saknar även avståndsskyltar på E4:an på vissa ställen i Svea- och Götaland som visar avståndet till Haparanda. Att kunna skylta längre än bara Sundsvall vore då skoj för turisterna. 8)

Söder om Stockholm skyltas inte ens Sundsvall utan bara just Stockholm. Visst hade det varit roligt om Haparanda skyltades redan i Skåne :)
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: BMJ skrivet 21 juni 2009, 11:12:52 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juni 2009, 21:18:00 PM
Ja, det var väl SJ:s banavdelning som satte upp sådana skyltar utmed järnvägarna på sin tid. Gissar på 1950-talet. Sådana skyltar sattes upp vid landskapsgränserna utmed framför allt de större järnvägarna. De flesta har av olika anledningar försvunnit i dag.


Detta är dock inte orginalskylten, den var vit med svart text och väldigt rostig. Dagens skylt är nyuppsatt (samband med motorvögsbygget) och har typsnittet Tratex.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Ersa skrivet 21 juni 2009, 13:17:22 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 juni 2009, 11:10:00 AM
Söder om Stockholm skyltas inte ens Sundsvall utan bara just Stockholm. Visst hade det varit roligt om Haparanda skyltades redan i Skåne :)

T.o.m. så långt söderut som Timrå skyltas södergående E4 enbart "Sundsvall". Man kan gott skylta "Stockholm" hela vägen med början i Haparanda.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juni 2009, 20:39:03 PM
Citat från: BMJ skrivet 21 juni 2009, 11:12:52 AM
Detta är dock inte orginalskylten, den var vit med svart text och väldigt rostig. Dagens skylt är nyuppsatt (samband med motorvögsbygget) och har typsnittet Tratex.

Ja, då kommer ju saken i lite annat läge. Men det är naturligtvis bara trevligt att man brytt sig om att sätta upp en ny skylt.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Mr G skrivet 22 juni 2009, 00:23:56 AM
(http://www.mrg1.de/DSC08324B.JPG)

Vilket avstånd skulle bli störst i så fall? Göteborg - Karesuando eller Helsingborg - Haparanda? (eller går E4:an nu för tiden över Öresundsbron?) Jag tror att det borde bli Karesuandoskylten som får det största avståndet, men säker är jag inte. Jag tänker att avståndet Haparanda - Karesuando är längre än avståndet Helsingborg - Göteborg. Å andra sidan gör E4:an en avstickare till Stockholm som gör avståndet längre. Men E45:an är nog krokigare på många ställen så den delen kanske jämnar ut sig.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: at1981 skrivet 22 juni 2009, 08:01:32 AM
Citat från: Mr G skrivet 22 juni 2009, 00:23:56 AM
(http://www.mrg1.de/DSC08324B.JPG)

Vilket avstånd skulle bli störst i så fall? Göteborg - Karesuando eller Helsingborg - Haparanda? (eller går E4:an nu för tiden över Öresundsbron?) Jag tror att det borde bli Karesuandoskylten som får det största avståndet, men säker är jag inte. Jag tänker att avståndet Haparanda - Karesuando är längre än avståndet Helsingborg - Göteborg. Å andra sidan gör E4:an en avstickare till Stockholm som gör avståndet längre. Men E45:an är nog krokigare på många ställen så den delen kanske jämnar ut sig.


Hejsan!


E4 går mellan Torneå och Helsingborg enligt info här: http://sv.wikipedia.org/wiki/E4

E18 går mellan huvudstäderna Stockholm och Oslo och E20 går mellan huvudstäderna Stockholm och Köbenhavn (dock delsträckor av resp. europaväg)


När det gäller avstånd som det frågades om så är det ca: 160,617 mil mellan Helsingborg och Torneå (- ca: 2,46 mil t.o.m. Haparanda) utmed E4:ans sträckning
och E45:ans sträckning mellan Göteborg och Karesuando är ca: 169,005 mil (+ ca: 0,216 mil till Kaaresuvanto).
Källa: www.map24.se


(Avståndet kortaste vägen mellan Sveriges sydligaste udde (Smygehuk) till Sveriges nordligaste kyrkby (Karesuadno) är dock ca: 196,287 mil och ett litet längre avstånd är på ca: 202,517 mil mellan Ystad och Riksgränsen (utmed E10))
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: BMJ skrivet 24 juni 2009, 23:08:10 PM
Citat från: at1981 skrivet 22 juni 2009, 08:01:32 AM

Hejsan!


E4 går mellan Torneå och Helsingborg enligt info här: http://sv.wikipedia.org/wiki/E4

E18 går mellan huvudstäderna Stockholm och Oslo och E20 går mellan huvudstäderna Stockholm och Köbenhavn (dock delsträckor av resp. europaväg)


När det gäller avstånd som det frågades om så är det ca: 160,617 mil mellan Helsingborg och Torneå (- ca: 2,46 mil t.o.m. Haparanda) utmed E4:ans sträckning
och E45:ans sträckning mellan Göteborg och Karesuando är ca: 169,005 mil (+ ca: 0,216 mil till Kaaresuvanto).
Källa: www.map24.se


(Avståndet kortaste vägen mellan Sveriges sydligaste udde (Smygehuk) till Sveriges nordligaste kyrkby (Karesuadno) är dock ca: 196,287 mil och ett litet längre avstånd är på ca: 202,517 mil mellan Ystad och Riksgränsen (utmed E10))

Inte dåligt att kunna återge avstånden på 10m när över en så pass lång sträcka  ??? Vilka mätmetoder använder du? Gillar dock det lite annorlunda sättet att ange avstånd i mil med decimaler istället för km.

Edit: Stavning
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: at1981 skrivet 25 juni 2009, 10:27:55 AM
Citat från: BMJ skrivet 24 juni 2009, 23:08:10 PM
Inte dåligt att kunna återge avstånden på 10m när över en så pass lång sträcka  ??? Vilka mätmetoder använder du? Gillar dock det lite annorlunda sättet att ange avstånd i mil med decimaler istället för km.


Hejsan!!

För att mäta upp det där använde jag av mig av ruttfunktionen som finns på www.map24.se. Jag kunde inte söka avståndet från början till slut, eftersom kortaste vägen inte riktigt följde resp. vägnummer så jag fick skriva in avstånd mellan kortare mål utmed resp. Europaväg så att linjen i sökresultatet följde resp. väg och summera ihop allt i Excel.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: BMJ skrivet 28 juni 2009, 19:19:33 PM
Citat från: at1981 skrivet 25 juni 2009, 10:27:55 AM

Hejsan!!

För att mäta upp det där använde jag av mig av ruttfunktionen som finns på www.map24.se. Jag kunde inte söka avståndet från början till slut, eftersom kortaste vägen inte riktigt följde resp. vägnummer så jag fick skriva in avstånd mellan kortare mål utmed resp. Europaväg så att linjen i sökresultatet följde resp. väg och summera ihop allt i Excel.

Ett tips då i all välmening, använd inte så många decimaler. Även om Excel (i ditt fall) ger ett visst antal decimaler bör man beakta att en karttjänst som den du anger inte är så exakt att man kan ange avståndet med sådan precision.

Kolla denna länk om värdesiffror. http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rdesiffror

Återigen, ta inte detta som kriti, utan som ett tips.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: UglyJazz skrivet 01 juli 2009, 12:30:23 PM
Skyltningen för avstånd längs en väg ska ju visa dels närmaste större ort och den ort där vägen ifråga tar slut.

I fallet med E4 skulle det i Linköping skyltas dels Norrköping, men även Haparanda som är sista punkten på svenska sidan.
Åt andra hållet skulle det ju kunna stå Helsingborg och Piteå när man far söderut från Luleå.

Jag inser ju direkt att detta ställer till med otroliga problem för folk med taskig geografikänsla.
Det är ju bra om man vet om man ska norrut eller söderut längs vägen.

Ska man generalisera GROVT så vågar jag påstå att max 9% av dom som bor i Stockholms län vet om Umeå eller Luleå kommer först.
Å andra sidan tror jag inte heller att Kirunabon bryr sig om hur Markaryd eller Traryd ligger till varandra, men avstånden har norrlänningen ett mycket bättre begrepp om...
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Ersa skrivet 01 juli 2009, 12:37:38 PM
Nog kan man "dela upp" skyltingen av E4, E20 och E18 i Stockholm, och enbart där. Att "dela upp" skyltningen av E4:an i Sundsvall har jag dock aldrig riktigt förstått varför man gör, då det bara ser underligt ut.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Patrik skrivet 01 juli 2009, 12:46:48 PM
Det här är Sveriges nordligaste "lokaliseringsmärke", vid korsningen Treriksvägen/Laestadiusvägen i Karesuando:
(http://www.phbuss.se/fotogalleri/karesuando_karesuvanto_1012_2008/vagskyltar_vid_treriksvagen_karesuando_1012_2008.jpg)

Här är första skylten som visar att E45 går till Göteborg:
(http://www.phbuss.se/fotogalleri/karesuando_karesuvanto_1012_2008/skylt_sverigevagen_karesuando_1012_2008.jpg)

Det finns ingen skylt i Karesuvanto som talar om att E45an går till/från Finland, utan den lilla vägstumpen Ruotsintie i Finland har vägnummer 959.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 01 juli 2009, 13:53:30 PM
Citat från: Patrik skrivet 01 juli 2009, 12:46:48 PM

Här är första skylten som visar att E45 går till Göteborg:
(http://www.phbuss.se/fotogalleri/karesuando_karesuvanto_1012_2008/skylt_sverigevagen_karesuando_1012_2008.jpg)

Det finns ingen skylt i Karesuvanto som talar om att E45an går till/från Finland, utan den lilla vägstumpen Ruotsintie i Finland har vägnummer 959.

Är det E45 du visar på bilden? Är det alltså 30 och farthinder på vägen? Jag har aldrig tyckt att E45 känns som en "riktig" Europaväg, men ändå ;)
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Patrik skrivet 01 juli 2009, 13:58:16 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 juli 2009, 13:53:30 PM
Är det E45 du visar på bilden? Är det alltså 30 och farthinder på vägen? Jag har aldrig tyckt att E45 känns som en "riktig" Europaväg, men ändå ;)

Ja, det stämmer eftersom vägen går förbi skolan m.m.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Ersa skrivet 02 juli 2009, 01:10:44 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 juli 2009, 13:53:30 PM
Är det E45 du visar på bilden? Är det alltså 30 och farthinder på vägen? Jag har aldrig tyckt att E45 känns som en "riktig" Europaväg, men ändå ;)

Ja, du brukar ju upprepa dina åsikter om E45, trots att även E4, E10, E12 och E14 har en hel del smala avsnitt som vissa av dem påminner starkt om dessa bilder.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: UglyJazz skrivet 02 juli 2009, 09:11:18 AM
Det är nog hälsosamt för vissa sörlänningar att få se standard på vägar i olika delar av landet, utan att för den skull vara elak mot dom...
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2009, 09:43:11 AM
Citat från: Verspieder skrivet 02 juli 2009, 01:10:44 AM
Ja, du brukar ju upprepa dina åsikter om E45, trots att även E4, E10, E12 och E14 har en hel del smala avsnitt som vissa av dem påminner starkt om dessa bilder.

Och inte minst E20. Det kostade mig 1 500 kronor sist jag körde genom Hova.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Ersa skrivet 02 juli 2009, 09:43:24 AM
Citat från: UglyJazz skrivet 02 juli 2009, 09:11:18 AM
Det är nog hälsosamt för vissa sörlänningar att få se standard på vägar i olika delar av landet, utan att för den skull vara elak mot dom...

Det är ju knappast första gången det tjatas om att E45:an inte är en "riktig europaväg", och det är definitivt inte första gången någon svarat att E45 inte är någon "särling", utan att många andra europavägar ser ut på samma vis.

E14 Storlien-Stjørdal är en krokig väg med tillåten hastighet på uppåt 80 km/t på vissa sträckor, men är trots det en europaväg även om den långt ifrån uppfyller de "krav" som många har på europavägar.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Ersa skrivet 02 juli 2009, 13:09:58 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2009, 13:05:40 PM
I Stockholm skyltas även s,k närorter, Uppsala, Södertälje, Enköping osv

Ja just! Den riktigt löjliga skyltningen "E4 Södertälje" på påfarter i Stockholm (t.ex. vid Tomteboda), istället för den enkla "E4 S". Inte visste jag att världen var platt och tvärslutade i Södertälje? ::)
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Fredrik W skrivet 02 juli 2009, 16:13:13 PM
Citat från: Verspieder skrivet 02 juli 2009, 13:09:58 PM
Ja just! Den riktigt löjliga skyltningen "E4 Södertälje" på påfarter i Stockholm (t.ex. vid Tomteboda), istället för den enkla "E4 S". Inte visste jag att världen var platt och tvärslutade i Södertälje? ::)

Jag tycker inte den skyltningen är löjlig. Folk (inte på detta forum alltså) har i allmänhet dålig koll på väderstreck, men många vet nog däremot att de ska köra mot Södertälje(eller Uppsala om man ska norrut på E4).

En annan sak jag tänkt på är hur många som kör E20 när de ska till Gbg från Sthlm (eller vice versa)? När du kör igenom Södertälje dyker en avfart upp: E20 Göteborg/Strängnäs. De som inte har så bra "koll" kör givetvis denna väg. Vilket straffar sig med en längre och sämre väg än att köra Jönköping-Borås. Samma sak i Göteborg: Folk kör mot E20 Stockholm istället för 27/40 Jönköping.

Nu tänker ni kanske att "det finns ju kartor" o s v. Men jag vet många exempel på folk som valt "fel" väg.

Mitt förslag är att ha Örebro som "delmål" för E20 precis som Sundsvall och Stockholm för E4. Vid ovan nämnda avfart i Södertälje ska det stå Södertälje/Örebro och längs utfarterna från Göteborg Alingsås/Örebro. Bra eller dålig idé?
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Ersa skrivet 02 juli 2009, 17:11:36 PM
Citat från: Fredrik W skrivet 02 juli 2009, 16:13:13 PM
Jag tycker inte den skyltningen är löjlig. Folk (inte på detta forum alltså) har i allmänhet dålig koll på väderstreck, men många vet nog däremot att de ska köra mot Södertälje(eller Uppsala om man ska norrut på E4).

Är det så illa? Jag har alltid tyckt att väderstrecken borde räcka i de flesta orter, t.ex E45N, E14V och E18Ö... men du kanske har rätt.

Citat från: Fredrik W skrivet 02 juli 2009, 16:13:13 PM
En annan sak jag tänkt på är hur många som kör E20 när de ska till Gbg från Sthlm (eller vice versa)? När du kör igenom Södertälje dyker en avfart upp: E20 Göteborg/Strängnäs. De som inte har så bra "koll" kör givetvis denna väg. Vilket straffar sig med en längre och sämre väg än att köra Jönköping-Borås.

Den skylten i Södertälje är lite störande. Varför inte skylta Göteborg på båda, samt avståndet? Om man åker från Örebro in mot Stockholm på E18/E20 ser man ju klart och tydligt avståndet till Stockholm på E18 resp E20 och kan därmed välja vilken väg innan vägarna delas upp. Borde inte detta vara nåt för E4:an innan Södertälje?
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: David M skrivet 03 juli 2009, 15:02:51 PM
Det där med skyltning är något som ställer till när det gäller E22:an. E22:an går inte den rakaste eller snabbaste vägen om man skall mellan Oskarshamn och Malmö jämfört med rv 23/rv 37. Många som ska åka mellan Skåne och gotlandsfärjorna väljer ändå omvägen över E22 eftersom det är samma vägnummer vilket innebär en förlängning på ca fem mil och i semestertider en ren senväg p.g.a. köer, tätortsgenomfarter som är mer förekommande på E22 än riksvägarna osv.



I Frankrike finns ofta skyltar där det står t.ex. "Lyon suivre 45 Vence/47 (följ väg 45 Vence/47)". Något sådant borde finnas även i Sverige. Innan tpl Rolsberga där E22/rv 23 delar sig kunde man då sätta ut en skylt med färjesymbol och texten "Gotland följ rv 23 Växjö/37" och i Oskarshamn "Malmö följ rv 37 Växjö/23". Då vet de som skall köra långt vilka vägar man skall följa för att komma till och från gotlandsterminalen i Oskarshamn. Från Växjö är det redan skyltat mot Malmö/Oskarshamn.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: BMJ skrivet 07 juli 2009, 18:36:13 PM
Det hade ju gått att skylta "Visby" med tillhörande färjeskylt redan i Växjö & Jönköpingstrakten. Då hade det inte varit något snack om vilken väg man ska ta för att nå färjan till "Rosornas ö". Då hade man också sluppit de senaste årens omskyltning av riksvägar i Småland.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: at1981 skrivet 07 juli 2009, 19:14:04 PM
Hejsan!


Utmed LV 535 skyltade de faktiskt ut landskapsgränsen mellan Jämtland och Härjedalen öster om Storsjö och kommungränsen mellan Bergs kommun och Härjedalens kommun skyltades ut söder om Flatruet utmed LV 531.

Skyltning av landskapsgräns var samma typ av skyltar som visas när man kommer till ett samhälle (blå skylt med vit text).


Känner ni till fler ställen i Sverige där landskapsgränser skyltas ut?
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juli 2009, 08:18:57 AM
Citat från: at1981 skrivet 07 juli 2009, 19:14:04 PM
Känner ni till fler ställen i Sverige där landskapsgränser skyltas ut?

På riksväg 92 i västlig riktning har man satt upp skylten "Lappland", antagligen för turisterna.
Är nästan säker på att det sitter en likadan skylt vid E45 på länsgränsen Jämtland/Västerbotten strax söder om Rockvattnet, Dorotea.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: BMJ skrivet 08 maj 2010, 23:05:14 PM
Hoppas om överseende med att jag väcker upp ett gammalt ämne, jag passerade idag på rv44 det som fram till 1658 var riksgräns mellan Sverige och Norge och efter det gräns mellan Bohuslän och Västergötland.
Nu innan lövsprickningen kommit igång på allvar syns de skyltar vid landskapsgränsen som jag skrev om i ett tidigare inlägg i ämnet. Nedan följer en bild, tagen vid passage västerut.

(http://i335.photobucket.com/albums/m444/balkongmannen/Misc/1658grans.jpg)

Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: at1981 skrivet 09 maj 2010, 06:18:36 AM
Hej!


Det var två intressanta skyltar, men man kan alltså inte se skyltarna om man tittar rakt fram på vägen. För det där ser ut att va taget genom sidorutan, då måste folk känna till att de finns där för att man ska kunna se dem tydligt.

Undrar hur länge just dessa aktuella skyltar stått där, för denna färgsättning på skyltar med text är ju inte så vanlig.


Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 09 maj 2010, 10:57:41 AM
Citat från: at1981 skrivet 09 maj 2010, 06:18:36 AM
Hej!


Det var två intressanta skyltar, men man kan alltså inte se skyltarna om man tittar rakt fram på vägen. För det där ser ut att va taget genom sidorutan, då måste folk känna till att de finns där för att man ska kunna se dem tydligt.

Undrar hur länge just dessa aktuella skyltar stått där, för denna färgsättning på skyltar med text är ju inte så vanlig.




Som jag förstår är dessa skyltar i första hand inte tänkta att synas från vägen utan från järnvägen som man kan se på bilden. Längs med järnvägarna ser man ofta skyltar se ut ungefär så här där landskapsgränserna sätts ut just på detta sätt. Eftersom de är tänkta att synas från sidan från tågfönstret så är detta ett bra sätt att se landskapsgränsen från det perspektivet
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: BMJ skrivet 11 maj 2010, 21:08:34 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 maj 2010, 10:57:41 AM
Som jag förstår är dessa skyltar i första hand inte tänkta att synas från vägen utan från järnvägen som man kan se på bilden. Längs med järnvägarna ser man ofta skyltar se ut ungefär så här där landskapsgränserna sätts ut just på detta sätt. Eftersom de är tänkta att synas från sidan från tågfönstret så är detta ett bra sätt att se landskapsgränsen från det perspektivet
Dessa skyltar har stått på platsen sedan 2004, då vägen öppnade för trafik. På samma plats fans tidigare motsvarande skyltar på banvallen, de skyltarna hade svart text på vit bakgrund och syntes från spårsidan. Skyltarna var ocså väldigt rostiga iaf 1995. Det gick tidigare ingen väg på den aktuella platsen, vägen som motorvägen ersatte passerar landskapsgränsen en knapp kilometer längre åt norr. Det är svårt att se på bilden, men landskapsgränsen följer här Risån, vilken börjar i Öresjö strax väster om Trollhättan och ansluter senare till Bäveån, för att mynna ut i havet i Byfjorden vid Uddevalla.
Titel: SV: Skyltning efter vägarna !!
Skrivet av: bengt l skrivet 30 maj 2010, 21:19:40 PM
Citat från: Ersa skrivet 02 juli 2009, 09:43:24 AM
Det är ju knappast första gången det tjatas om att E45:an inte är en "riktig europaväg", och det är definitivt inte första gången någon svarat att E45 inte är någon "särling", utan att många andra europavägar ser ut på samma vis.

E14 Storlien-Stjørdal är en krokig väg med tillåten hastighet på uppåt 80 km/t på vissa sträckor, men är trots det en europaväg även om den långt ifrån uppfyller de "krav" som många har på europavägar.

Ska vi inkludera norska europavägar i kritiken, så har i E10 i bortre änden av Lofoten:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/%C3%85_i_Lofoten.jpg)
Det är inget farthinder utan den är så här flera mil. Det går åtskilliga turistbussar där och det är ett under att de kan mötas.
Det finns en bro som är ännu smalare, vaktad med trafikljus eftersom det inte går att mötas.