Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 25 januari 2019, 21:47:47 PM

Titel: Transdev 4473
Skrivet av: Hasse L skrivet 25 januari 2019, 21:47:47 PM
(https://i.postimg.cc/K8y66xKB/4473-58-Gbg-Cst-B.jpg)
BWP 304.

Före detta Flygbussarnas, tydligen. Finns det fler likadana i trafik hos Transdev?
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 26 januari 2019, 00:20:29 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 25 januari 2019, 21:47:47 PM
(https://i.postimg.cc/K8y66xKB/4473-58-Gbg-Cst-B.jpg)
BWP 304.

Före detta Flygbussarnas, tydligen. Finns det fler likadana i trafik hos Transdev?

Det finns ett gäng fördelat på Göteborg, Borås och Skåne.
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: PauPut skrivet 26 januari 2019, 04:05:54 AM
4472 och 4473 har vi i Göteborg.
4476 - 4479 ute i Borås.
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: yngrot skrivet 26 januari 2019, 09:34:48 AM
4477  fick problem med växellådan för några veckor sedan jag fick plocka upp resenärer och förare som suttit och väntat i 30 minuter .Dessa bussar är rätt slitna och vad jag förstått inte helt populära av en del förare   
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: PauPut skrivet 26 januari 2019, 09:41:26 AM
Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2019, 09:34:48 AM
4477  fick problem med växellådan för några veckor sedan jag fick plocka upp resenärer och förare som suttit och väntat i 30 minuter .Dessa bussar är rätt slitna och vad jag förstått inte helt populära av en del förare
Har märkt av det också att det varit väldigt mycket problem med era ute i Borås. (Sitter som trafikledare åt er)
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: yngrot skrivet 26 januari 2019, 09:43:56 AM
Citat från: PauPut skrivet 26 januari 2019, 09:41:26 AM
Har märkt av det också att det varit väldigt mycket problem med era ute i Borås. (Sitter som trafikledare åt er)



För att inte tala om alla bussar som stannat sista tiden suck... 2 ggr för mig på kort tid och de flesta problem beror på RME  inte det bästa bränsle ..
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 26 januari 2019, 11:51:56 AM
Hmm,undrar vem som satte upp inv siffrorna :P/Ulf
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 26 januari 2019, 13:15:28 PM
Intressant! Tack för en trevlig Göteborgsbild!
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: PauPut skrivet 27 januari 2019, 18:39:03 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 januari 2019, 11:51:56 AM
Hmm,undrar vem som satte upp inv siffrorna :P/Ulf

Skyldig  ::)
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 27 januari 2019, 19:26:06 PM
Citat från: PauPut skrivet 27 januari 2019, 18:39:03 PM
Skyldig  ::)
Ni får köpa en linjal till nästa gång ;D/Ulf
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 29 januari 2019, 00:50:55 AM
Citat från: PauPut skrivet 26 januari 2019, 04:05:54 AM
4472 och 4473 har vi i Göteborg.
4476 - 4479 ute i Borås.

4474 och 4475 i Skåne.
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: Hasse L skrivet 29 januari 2019, 10:39:58 AM
Tack för all information!  /Hasse
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: HY02 skrivet 30 januari 2019, 00:22:41 AM
Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2019, 09:43:56 AM
   

För att inte tala om alla bussar som stannat sista tiden suck... 2 ggr för mig på kort tid och de flesta problem beror på RME  inte det bästa bränsle ..

Att Transdev i Borås har problem var inget nytt.
Assistancekåren bärgar in 2-3 vagnar per dag till depån i Borås.
Det gäller inte bara dom fd; flygbussarna utan även befintlig vagnpark.

Det är lätt att tro att det skulle bero på bränslet men i huvudsak så handlar det om underhållet på vagnarna!!
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: yngrot skrivet 31 januari 2019, 03:36:52 AM
Citat från: HY02 skrivet 30 januari 2019, 00:22:41 AM
Att Transdev i Borås har problem var inget nytt.
Assistancekåren bärgar in 2-3 vagnar per dag till depån i Borås.
Det gäller inte bara dom fd; flygbussarna utan även befintlig vagnpark.

Det är lätt att tro att det skulle bero på bränslet men i huvudsak så handlar det om underhållet på vagnarna!!


Förvisso är det en kombination men ändå för stor del som bero på bränsle. Vi körde ju på RME tidigare men bytte till diesel och under den tiden knappt några problem men med RME igen så kom problem tillbaka
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: S Svensson skrivet 31 januari 2019, 20:37:10 PM
Kan det vara så att det är ändrad inblandning av raps i dieseln ? Även jag har hört via andra personer att motorer är mera känsliga nu för RME.
Eller är det även annat t.ex inblandninga av fotogen för att bränslet inte skall stelna.
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 12 februari 2019, 20:46:21 PM
RME är inte så lämpligt att köra på vintertid då det blir tjockt som tjära vid några minusgrader.
HVO är vanligare vintertid och brukar fungera betydligt bättre.
För de flesta är det dock kostnaden som avgör och då är det oftast RME som vinner.
Tyvärr fungerar RME ännu sämre i värmare än i motorer.
I vissa bussar går det att tanka värmaren separat medan andra tar bränsle från huvudtanken med åtföljande problem med rökutveckling och dålig lukt.
Numera är det dock lagkrav som jag förstått det att det måste blandas in biobränsle även i den diesel som säljs på mackar, även för personbilar och lätta lastbilar vilket möjligen kan bli bekymmersamt även för bilägare framöver beroende på hur mycket som blandas i dieseln.
Det har gjorts studier och mätningar som visar att avgaserna från RME - drivna lågvarviga motorer (t ex bussar) är värre än fossil diesel att andas in (mer Nox), men jag har inte tillgång till dessa och vet därför inte hur relevanta de är.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: yngrot skrivet 15 februari 2019, 04:02:54 AM
Stämmer det du skriver om farlighet andas in avgas från RME är det verkligen illa. 
Titel: SV: Transdev 4473
Skrivet av: S Svensson skrivet 15 februari 2019, 18:48:19 PM
Det är alltid farligt att andas in avgaser från fordon. Även om halterna CO minskat så finns andra farligheter.

http://www.holmberg.se/upload/product/files/sdb-bio-101-swe-2013-12-10---520.pdf