SL Avtalsområden och trafikområden

Startat av Bältes-Assar, 31 oktober 2023, 16:33:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bältes-Assar

Hej! På SL pratar dom b.la om trafikområden och avtalsområden. Är det samma sak eller olika saker och i så fall vad är det för skillnad? Man blir lite förvirrad.

Nico

Man blandar det där lite friskt och det är völ lite si och så även internt med kunskap om vad som är vad. Det finns heller ingen (mig veterligt) officiell uppdelning så kommer man inte från trafiksidan så blir det lite marigt ibland. Mellan tumme och pekfinger kan man säga att trafikområden brukar utgå ifrån [huvud]garaget namn medan avtalsområdena brukar härledas ifrån de kommuner/kommundelar som ingår... sedan finns det givetvis undantag.

Som ett exempel då... Råsta och Lunda är trafikområden. Samtidigt utgör dessa även avtalsområdena Solna/Sundbyberg och Sollentuna(/Järva) å ena sidan samt större delen av Stockholm Västerort å den andra. Detta har sedan en tidigare omgång slagits ihop till en upphandling som i sin senaste inkarnation kallas för E42. För att ytterligare spä på det så är trafikområde Råsta i grund (även om det är mycket länge sedan) i sig ett hopkok av tre äldre trafikområden/grupper som var Solna/Sundbyberg, Sollentuna/Järva samt Flygbussarna/linje 515 om jag inte minns fel.

Finns ju sedan många andra exempel som t.ex. trafikområde Södertälje som består av avtalsområde Nykvarn och Södertälje, trafikområdena Tyresö, Handen och Ösmo som består av avtalsområdena Haninge, Nynäshamn och Tyresö... men som just nu utgörs av en upphandling i form av E23 osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bältes-Assar

Tack Nico, det verkar inte helt enkelt det där!