Söker exempel på busstrafik över torgyta

Startat av Anders Noren, 12 maj 2020, 14:13:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Jag skulle vilja ha lite exempel på torgytor med busstrafik över. Vad som helst är OK så länge körytan INTE är gestaltad som en konventionell körbana, konventionellt avgränsad med kantstöd mot gångbana/torgyta. (Exempel: Stora torget i Uppsala gills inte.)

Ni behöver heller inte tipsa om Skvallertorget i Norrköping, det har jag redan koll på.

Allt annat är välkommet, bra som dåligt. Korta kommentarer om funktionen är också bra.

igel

Shared zones, eller delat gaturum var populärt som idé i Sverige för några år sedan. Förverkligat i England och Nederländerna. De utvärderingar som jag har sett så finns det en hel del positiva effekter av det. Men det finns en del grupper där detta är allt ifrån dåligt till riktigt farligt. Dit hör samhällets "svagaste" grupper, personer med synnedsättning, intellektuelt funktionshindrade, och barn. Så ska man ha en gata eller torg utan handikappade och barn så är det nog en bra idé.   

Ted Selander

Lindholmsplatsen i Göteborg (Hisingen), jag tror inte det finns avskiljande kantsten där linje 55 kör efter att ha lämnat inomhushållplatsen Teknikgatan. Genom elektronisk övervakning är elbussarnas hastighet begränsad till 10(?) km/h på platsen.



Taunusch

Visserligen inget jag skulle kalla för torgyta men ett gångfartsområde bestående av en korsning med intilliggande hållplatser.

Det enda som fungerar hyfsat är att fotgängare kan röra sig relativt fritt över gångfartsområdet i förhållande till fordon. Däremot är regelefterlevnaden miserabel i de flesta hänseenden.

https://goo.gl/maps/a311HXCN9zj4n7Ax8

1447_vehicles

Höganäs torg, på Tynningö i Vaxholm kommun. Det är inte alls mycket till torg, men en gång om dagen plöjer buss 689 in i torget och backar ut därifrån, för att fortsätta sin resa mot Norra Tynningö brygga. Men jag skulle nog inte kalla det torg, snarare grusplan. Men det räknas tydligen som ett torg

Buzzlover

#7
Om du menar detta https://www.google.se/maps/@59.3873201,18.3466818,3a,75y,7.93h,74.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMMbTH5ZzdYun7DJyWsIGMQ!2e0!7i13312!8i6656
Så ser jag ingen torgyta utan bara en grusplan.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

BSB101

Google maps kallar det torg så någon på kommunen tycker väl det ska kallas torg. Sedan är det inte beläggningen enligt mig som avgör om det är ett torg eller inte utan annat.

Nico

Ett torg är väl i sig per definition en öppen plats som normalt är allmänt tillgänglig. Att sedan somligt kallas för torg är ju en annan femma. Kan bero på att det en gång i tiden var en samlingsplats i en by eller motsvarande. Även om det sedan kanske förändrats eller till om med försvunnit över åren så lever ibland namn kvar trots det. Exempel på det är då kanske just platsen på Tynningö. Andra möjliga diton kan då t.ex. vara Norrby torg i Haninge, längs med 836 där det även finns som hållplats, som ju knappast kan ses som ett torg i dagens mening även om namnet alltså lever kvar.

Vad gäller ursprungsfrågan kan jag inte komma på något befintligt torg i Stockholmsområdet i alla fall. Närmaste man kommit har mig veterligt varit tankar hos vissa kommuner vad gäller att göra om t.ex. busstorg (terminaler) till gångfartsområden. Det har dock de flesta inblandade varit negativa till. Bl.a. då utifrån trafiksäkerhetsperspektiv och allmänna framkomlighetsbrister. Detta då utifrån de erfarenheter man t.ex. haft med busstrafik på vissa gångfartsgator... som senare byggts tillbaka till att fungera som vanlig gata igen. Stockholms stad experimenterade med detta på bl.a. Skarpnäcks allé och John Stenbecks torg. Det senare då, trots namnet, är både ett torg och en gata.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Jan Stenbecks torg (det i Kista) har ju en skild gatudel (Torsnäsgatan) som går i kanten. Mig veterligen har det aldrig varit ett gångfartsområde. Skälet till att busstrafiken flyttades var det härhttps://kartor.eniro.se/?c=59.403328,17.947986&z=17&sv=59.402494,17.947893,5.8477,1.3259,0.0289. Med så många bilar parkerade på en bussgata gjorde att det var omöjligt att komma fram. 

Ted Selander

I Söderort, tidigt 90-tal, trafikerade servicelinje 101 Hökarängsplan (korsningen Fagersjövägen/Pepparvägen), med hållplats på torgytan. Det fanns vid tiden inget bra ställe att placera en hållplats i gatan i förhållande till linjesträckningen (se Jimmys linjebeskrivning https://www.polki.se/onewebmedia/101webb.pdf).

Nico

Citat från: igel skrivet 01 juli 2020, 07:09:23 AM
Jan Stenbecks torg (det i Kista) har ju en skild gatudel (Torsnäsgatan) som går i kanten. Mig veterligen har det aldrig varit ett gångfartsområde. Skälet till att busstrafiken flyttades var det härhttps://kartor.eniro.se/?c=59.403328,17.947986&z=17&sv=59.402494,17.947893,5.8477,1.3259,0.0289. Med så många bilar parkerade på en bussgata gjorde att det var omöjligt att komma fram.

Man ska aldrig skriva något snabbt och ur minnet innan läggdags.  ;)

Du har helt rätt i att gatan heter Torsnäsgatan och i sig har den aldrig varit gångfartsområde på så vis. Får skylla på att internt i de diskussioner som fördes så pratades det mest om platsen såsom Jan Stenbecks torg. Sannolikt för att torget har den största ytan i förhållande till den smala gatan... som dessutom nästan är kamouflerad (vilket även syns i din länk) och nästan ser ut att smälta ihop med torget. Blev därmed lätt så att gatans namn mer eller mindre försvann i det övriga bruset.

Sedan var det just de stora framkomlighetsproblemen för bussarna som gjorde att man funderade kring, och i enstaka fall även kort provade, olika lösningar för att försöka komma tillrätta med alla dessa felparkerade bilar vars ägare ofta "skulle bara" i vissa butiker i närområdet. Att skicka dit p-vakter fungerade t.ex. inte p.g.a hot mm. och polisen hade inte möjlighet att prioritera detta. En tanke var då utifall att det skulle fungera bättre som gångfartsområde. I slutänden lade man dock ned allt och bussarna fick gå kvar på Färögatan.

Nu kommer denna punkt annars bli föremål för nytt intresse då Tvärbanans förlängning till Helenelund antagligen ska gå på diagonalen tvärs över torget för att sedan gå vidare på Kistagången. Då får vi även se hur den eventuella framtida gestaltningen på platsen blir även för övrig berörd trafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buzzlover

Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

igel

Så här såg det ut vid taxitorget, innan det blev Jan Stenbeckstorg.http://www.mrg1.de/DSC10652D.JPG