15. Wiener Spårvagns Dagen

Startat av SL i Wien, 15 september 2012, 17:11:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SL i Wien

Så det är dags igen. Liksom varje år inbjuder Wiener Linien till öppet hus i en av sina depåer.
I dag var det depån i Spetterbrücke som bland anat också servicerar de tre cityinjer i Wien.

Två av dom kommer at serviceras med följande E-Bussar som ar byggda av italienska Rampini tillsamas med Siemenskomponenter.
De kommer att gå på linjerna 2A och 3A med ca. 20 min. körtid och sedan 15 min. regerlingstid för uplandning av baterierna.
Totalt finns det tolv av dessa bussar och dem kommer att rulla i Wien från Oktober 2012:

Wiener Linien 8301 - W2254LO:






På taket bak sitter en strömavtagare som liknar den på en spårvagn - tyvärr ingen bild

Dessa kommer at ersätta dessa VW med Kutsenits - Kaross.

Wiener Linien 8355 - W1078LO

Och så var det deras föregångare som visades - dessa marknadsfördes som Volvo en tid...





Fd. Wiener Linien 8386 W740.386


Även den nuvarande standardbussen visades:





Wiener Linien 8601 - W 1026 LO
All MAN Lin City bussar (normal eller ledbussar) drivas med LPG.

Samt lite mera historiska bussar ...




Från 1959 Gräf&Stift med en 150hk Büssing motor



Denn buss användes ända fram till 2008 och dominerade bilden i Wien över många år




Hoppas att bilderna uppskattas - så är fallet, finns det mera...

MvH Markus

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Citat från: SL i Wien skrivet 15 september 2012, 17:11:23 PM
Denn buss användes ända fram till 2008 och dominerade bilden i Wien över många år




Hoppas att bilderna uppskattas - så är fallet, finns det mera...

MvH Markus

Skylten på bussen är ju ett skrattretande exempel på anglifieringen av tyskan (eller kanske snarare wienskan i det här fallet?)! Den fråga vi alla nu ställer oss är hur "Shuttlebus" uttalas, kanske ska ena halvan av ordet ha tyskt uttal?