Framruta

Startat av Stefan73, 10 augusti 2011, 10:09:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan73

Hej ny här på forumet så jag vet inte var denna fråga ska hamna !
Funderar på att köpe en merzedes 0302 -72 men den högra rutan är trasig och den går endast på hög då låg är borta !
Finns det ruta att hitta och är växellådan kass el det kvittar ? Den är nybes men bara hög på lådan
Den är husbuss reggad och finns det inte reservdelar så får jag finna en annan husbuss !

Maila gärna svar på hoggen73@hotmail.com

Mvh stefan

Björn Forslund

Betala inga stora pengar för den. Har du kollat rost? Mercas helbyggda konstruktion är känslig för detta, och antingen gillar du att svetsa eller så är det kört.

Mats Karlsson

Glöm allt vad gammal Mercedes heter, såvida Du inte får betalt för att ta hand om bussen!

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 augusti 2011, 11:20:20 AM
Glöm allt vad gammal Mercedes heter, såvida Du inte får betalt för att ta hand om bussen!

Ja, det är faktiskt den osminkade sanningen.
Köp hellre något svenskt av beprövad modell med kaross i lättmetall.

Stefan73

Okej ja dom begär 35.000kr för den men är det så illa så väntar jag hellre och köper en volvo el scania ! Jo svetskunnig är jag och har jobbat som bilmekaniker ett antal år så skruva det kan jag det med men vill ändå inte gå på en nit ! den hade på pekande om rost i balkar men det skulle bara vara utligt men då hoppar jag på den ! Ett stort tack för hjälpen och då ska jag passa mig för mercedez !

Björn Forslund

35.000 för en buss med trasig vindruta och fel på lådan? Hu, hoppas det inte var några kompisar till dig som försöker med sådant. Har sett rostiga Merca husbussar där ägaren helt enkelt popnitat på ny aluplåt ovanpå den ruttna ytterplåten. Hur stålprofilerna som utgör stommen då ser ut, kan man ju gissa. Inte är det ytrost iaf.
Det är även svårt att hitta delar till så gamla Mercor i Sverige.
F ö, se upp med allt som har stålkarosser, det finns byggen på Scania, t ex Ikarus och de ska man passa sig för, likaså gamla finska som Autokori som kan vara riktiga rostburkar.

Stefan73

Jag tackar för all info ! Har ingen panik och är inte desperat efter en buss just nu så jag kan vänta tills rätt dyker upp ! Har uppställningsplats i en maskinhall för vinterförvaring där är stängda portar så snö och regn rusk slipper man då det inte är säsong !

Stefan73

Hej har hittat en volvo B58-60  års modell 76 med alu kaross den är c korts reggad men går att regga till b kort ! Denna buss är nybesiktigad ua och ser väldigt fin ut ! finns det reservdelar och kan ni rekomendera denna modell ? Jag är väldigt sugen på att åka och köpa den ! Den har nya batterier och är servad för 100 mil sen med olje byte och filter och kollat alla andra oljor ! jag tycker den är bättre än alla andra som finns på blocket runt 70.000 jag ska ge runt 40-45.000 ! den är skatte fri och försäkringen är 2000kr om året den har kallt och varmt vatten , dusch och toa ! Fint kök mm tar runt 2 liter milen

Tacksam för svar

Mvh stefan

Mats Karlsson

Volvo B58 är mycket robust byggd med ordentlig ram. Att välja denna är ett betydligt tryggare val än en gammal självbärande Mercedes. Aluminiumkaross är bra ur korrosionssynpunkt (Säffle eller VBK?).


Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 augusti 2011, 08:24:05 AM
Volvo B58 är mycket robust byggd med ordentlig ram. Att välja denna är ett betydligt tryggare val än en gammal självbärande Mercedes. Aluminiumkaross är bra ur korrosionssynpunkt (Säffle eller VBK?).




Detta låter som ett mycket bättre alternativ. Vad är det för växellåda? Finns det tvåväxlad bakaxel? En del husbilar är byggda på drögiga stadsbussar med olämplig utväxling för längre turer.

Stefan73

Hejsan det är en vbk och har nog varit en stadsbuss men jag har inte brottom och skulle det vara så kanske man kan byta bakaxeln till någon annan bättre ! Finns ju en buss och lastbils skrot så man kan kanske finna något där !
Den har hög och låg i lådan och är en 5 växlad låda ! så det blir till att rulla på hög ! bakaxeln vet jag inget om ! Den har bra däck runt om och verkar vara i väldigt bra skick

Tack för svaren !
Mvh stefan

Björn Forslund

Citat från: Stefan73 skrivet 17 augusti 2011, 09:27:13 AM
Hejsan det är en vbk och har nog varit en stadsbuss men jag har inte brottom och skulle det vara så kanske man kan byta bakaxeln till någon annan bättre ! Finns ju en buss och lastbils skrot så man kan kanske finna något där !
Den har hög och låg i lådan och är en 5 växlad låda ! så det blir till att rulla på hög ! bakaxeln vet jag inget om ! Den har bra däck runt om och verkar vara i väldigt bra skick

Tack för svaren !
Mvh stefan


Bara o ta en provtur och kolla hur mycket den varvar när du ligger i normal landsvägsfart. Är det manuell låda är det nog allt en buss avsedd för landsvägstrafik så du slipper nog bakaxelbyte.

Stefan73

Okej ja den är manuell och jag ska åka och prova den om 5 timmar så jag hoppas att den varvar normalt !

Tackar för alla svar och tips

Turbo

Låter väldigt intressant.
Möjligtvis inte grå bottenfärg, blå nertil med röd rand på sidan reg. nr EUS ????
Om så är fallet vet jag vilket fordon det är, och har mera info.

Stefan73

Hej nä det var inte det reg nr ! Blev inte den bussen då jag ansåg att det var jättemycket at göra och han hade inte varigt riktigt seriös med i vilket skick den var ! Skulle vara ny renoverad inne men min son på 8 år hade fixat det bättre !

En annan fråga hur är volvos halv automat låda ? Funderar på en buss med det från 79 oxå med alu kaross !

Lite att göra på den med men inte som den andra jag kolla ! behöver byta rören till luftbälgarna bak med sätter slank som man har på nyare fordon  ! Ska besiktigad så vad ska jag se upp med ? Är en b58   C-kort bra däck men läcker luft vid ena bak bälgen och det är alla fel vad säljaren vet om !

Mvh stefan