Appbiljettläsare SL

Startat av igel, 16 december 2019, 20:32:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Hur går det med installationerna. Har ännu inte sätt någon själv i Norrort, men vet att några bussar ska ha?

Tidigare tråd:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=72629.msg507563#msg507563

buskörare

Citat från: igel skrivet 16 december 2019, 20:32:21 PM
Hur går det med installationerna. Har ännu inte sätt någon själv i Norrort, men vet att några bussar ska ha?

Tidigare tråd:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=72629.msg507563#msg507563

Tror norrort har max 5 bussar som har. Vill du se den IRL, så sitter det en i Scanian som står inbackad precis utanför utfarten från tvätthallen.

igel

Citat från: buskörare skrivet 17 december 2019, 06:10:32 AM
Tror norrort har max 5 bussar som har. Vill du se den IRL, så sitter det en i Scanian som står inbackad precis utanför utfarten från tvätthallen.
Spännande att man måste jaga dem i Norrort, när de finns så frekvent i andra områden.

buskörare

Citat från: igel skrivet 17 december 2019, 21:29:24 PM
Spännande att man måste jaga dem i Norrort, när de finns så frekvent i andra områden.

Jag kan inte annat än hålla med.

Mr.Omsi

Det börjar bli fler nu! 7805 var den första som fick i norrort. Sen kom 7227-31 m.fl. från Märsta med färdigt installerade läsare, men nu har även norrort satt läsare i 6908 samt 8715, bara för någon vecka sen

buskörare

Citat från: Mr.Omsi skrivet 24 december 2019, 11:47:42 AM
Det börjar bli fler nu! 7805 var den första som fick i norrort. Sen kom 7227-31 m.fl. från Märsta med färdigt installerade läsare, men nu har även norrort satt läsare i 6908 samt 8715, bara för någon vecka sen

Även 8322 har.

ks

Inte för det rör just bussarna i Norrort, men om någon medlem i intresseklubben vill anteckna så har ALLA bussar i Södertörn blivit utrustade med appbiljettläsare. ;D
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

igel

Citat från: ks skrivet 25 december 2019, 19:34:29 PM
Inte för det rör just bussarna i Norrort, men om någon medlem i intresseklubben vill anteckna så har ALLA bussar i Södertörn blivit utrustade med appbiljettläsare. ;D
Det var väl lite det som var grejen, i de flesta andra områden har i princip sätt samtliga blivit utrustade, utom just i Norrort där bara en handfull har blivit.

Slash2

Citat från: igel skrivet 25 december 2019, 20:27:58 PM
Det var väl lite det som var grejen, i de flesta andra områden har i princip sätt samtliga blivit utrustade, utom just i Norrort där bara en handfull har blivit.
Nja, min högst ovetenskapliga observation är att bussarna stationerade i Björknäs (OmniLink och B9S) inte verkar ha många läsare installerade eller åtminstone läsare i drift. Åker sällan på app-biljett, men sist jag gjorde det och hamnade på buss med läsare tror jag det var en MAN (och de är så vitt jag vet inte stationerade i Björknäs).

Robert Brink

Citat från: Slash2 skrivet 25 december 2019, 20:42:54 PM
Nja, min högst ovetenskapliga observation är att bussarna stationerade i Björknäs (OmniLink och B9S) inte verkar ha många läsare installerade eller åtminstone läsare i drift. Åker sällan på app-biljett, men sist jag gjorde det och hamnade på buss med läsare tror jag det var en MAN (och de är så vitt jag vet inte stationerade i Björknäs).

Fram tills nyligen hade ingen buss i området Nacka/Värmdö läsare för app. Men nu har dom börjat dyka upp här i Dec.

//R

Nico

Med tanke på att det rullar omkring 2200 bussar i SL-trafiken så blir en sådan här förändring (där en viss enskild delutrustning ska in) något som kan ta ett antal månader eller t.o.m. upp till ett år. Detta då Celab, som är SL:s huvudsakliga underentreprenör för dylikt, även hanterar andra typer av monteringar som går före. T.ex. då när full av- och pårustning ska göras mm. Samtidigt kommer det alltid att finnas en begränsning i kapacitet hos monteringsfirmorna osv. då även de måste anpassa sin bemanning efter omständigheterna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Intressant att vissa områden fått insatt i alla bussar, medan andra områden knappt i nån. Tar man område för område tro?

Nico

Borde lagt till det i mitt svar ovan, men för att få till en viss systematik i det hela (när man monterar en separat utrustningsdel i befintliga fordon) så tar man det givetvis normalt område för område.

Sedan kan man spekulera, men förr har man ibland avstått att montera viss utrustning i fordon som ligger nära i tid för att fasas ut. Kan alltså vara så att bussar som snart ska bort inte kommer få appläsare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: Nico skrivet 26 december 2019, 10:03:45 AM
Sedan kan man spekulera, men förr har man ibland avstått att montera viss utrustning i fordon som ligger nära i tid för att fasas ut. Kan alltså vara så att bussar som snart ska bort inte kommer få appläsare.
Själva fästena (bakstycket) för appläsarna har varit monterade länge i bussarna i norrort, de allra flesta har fått dem. Har antagit att eldragning och inkopplingar har gjorts i samband med att de fysiska fästena har monterats. Det är själva plastkåpan som inte har bytts ut mot läsarna ännu. Och som tycks ta väldigt lång tid att göra. Kanske är det inte inkopplat bakom i alla fall.

elliot

även Nack/Värmdö har börjat med appbiljettläsre