Ersättningstrafiken i Stockholm påsken 1999

Startat av Bussmicke, 27 december 2020, 00:31:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Det var en rolig tid som troligen aldrig kommer tillbaka, så mycket kul det rullade då när tunnelbanan När tunnelbanan var avstängd för inkoppling av nya signalsystemet och inte gick mellan från T-Centralen  och Gullmarsplan om jag minns rätt.
Diabilder från Påsken 1999.  Jag minns inte hur länge det var avstängt.
Vattugatan på Skärtorsdagen den 1 april. Vi börjar med Swebus.















//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

F.Å

Trevliga bilder.
Körde tunneltåg på den tiden. Vi som körde på västra sidan tömde tågen vid Fridhemsplan och vände tomtågen vid S:t Eriksplan. Gränsen mellan signalsystemen gick på S:t Eriksbron. Passagerarna hänvisades nog till blå linjen till T-centralen. Hur tågen vände på södra sidan minns jag inte.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HB

Det var nog den största avstängningen någonsin i Stockholm. Samtliga bussoperatörer var delaktiga i ett mycket bra samarbete, och massor med mindre bolag fick jobb med. Tror de nordligaste kom från Piteå som körde för Linjebuss (hette det så fortfarande -99). Det gjordes också en rätt välgjord video som hette "Stoppet" som finns i samlingarna. /Henrik/

zjbus

Trevligt med en blandning av fordonsflottan så sent som 1999 även om den bara var under en begränsad tid, riktigt roligt att fd. BSBV:s Scania-Vabis BF var med 34 år gammal.
Källa SBH:  www.svenskbusshistoria.se/go?id=34344
Mvh zjbus

Robert Brink

Jag har kört ersättning för gröna linjen planerat genom City, borde varit denna 99?
Hade en H25 från Råsta om jag inte minns fel och blev fotad av bussfotograf vid korsningen Sveavägen/Odengatan.

//R

Carl

Vid just den här ersättningen påsken 1999 kördes ersättningsbussarna mellan Sergels torg och Hammarbyhöjden (eller var det Björkhagen?), Blåsut respektive Enskede gård. På sträckan mellan T-Centralen och Fridhemsplan hänvisades resenärerna till blå linjen samt till de förstärkta ordinarie busslinjerna (se t ex bilder på bl a 47E, 52E och 69E på ett av Bussmickes andra inlägg https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=74998.0 ).

Men det var även avstängningar kvällstid för rälsbyten på Gröna linjen i etapper mellan november 1999 och juli 2000. Under januari och februari 2000 ersattes sträckan T-Centralen-Fridhemsplan och då gick planerad ersättning Centralen (Vasagatan)-Sergels torg-Sveavägen-Odengatan-S:t Eriksgatan-Fridhemsplan kl. 22-01 söndag-torsdag. Bussar från framför allt Råsta och Bromma körde, men det förekom enstaka bussar från Handen och Täby samt från Busslink Charter.

yngrot

SWEBUS 5275 kommer från Jämtland? Östersund ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E