Tågersättningsbussar för SJ/MTR/Västtrafik - 26 juli 2019 (turistbussvarning)

Startat av Mikael T Nilsson, 27 juli 2019, 12:25:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Delar av västra stambanan verkar vara avstängd för tågtrafik under några dagar i juli. Jag passade på att ta lite bilder på ersättningsbussar i samband med detta.

Först en SJ-ersättningsbuss från BD Bussresor.



En Ljungskilebuss släpper av resenärer vid Resecentrum i Skövde.



Nitta Buss på SJ-ersättning.



Ersättningsbussarna för Västtrafiks tåg mellan Skövde och Falköping verkade trafikeras av Skaraborgslokala bussbolag som Leif-Åkes Buss (Töreboda)...



...och Hellbergs Buss (Skövde).



En buss från Limmared på SJ-ersättningen.



Sundspärlans Buss DWO 908 på SJ-ersättning.



Jag såg endast till tre Nobinabussar i ersättningen. Dessa verkade ersätta MTR Express mellan Skövde och Göteborg. Det handlar om Nobina 7669, 7671 & 7672 hemmahörande i Skövde.



Förutom Nobinabussarna såg jag endast till ytterligare en Västtrafikblå ersättningsbuss. Det var Vårgårdabuss 1076, en Volvo 8500 "facelift" från 2011, som trafikerade sträckan Skövde-Falköping som ersättning för Västtrafiks tåg. Enligt Svensk Busshistoria har den inv.nr. 76, men den var märkt 1076. Vilket är det korrekta inv.numret? Kan 1076 vara radionr?



Jag upptäckte att det finns ett garage för uppställning av bussar intill Resecentrum i Skövde. Där verkade enbart turistbussar för tågersättningen ta rast.



Vid infarten till garaget stod två koner där Nobina skyltat att endast deras bussar får stå i garaget. Kanske Nobina är huvudentreprenör för all tågersättningstrafik dessa dagar. Deras egna bussar stod inte i garaget.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

S Svensson

Individnummer 76 stämmer nog för Vårgårdabuss. I varje fall tidigare har Vårgårdabuss siffrorna 10 före detta nummer. Sedan borde man ha ytterligare en siffra före för att det skall bli  radionummer (=rakel)
Ljungskilebuss på bilden är från ett "nytt" Ljungskilebuss. Det finns fyra bolag som sysslar med resor och bussar. Det mest kända är Hisingebuss AB.
I dec 2018 köptes namnet loss från gamla Ljungskilebuss.

Tack för bilderna Michael. Följer även med vad som händer.
På bilderna från Skövde så ses bussar från turistbuss företagen (dock ej de i Kinna och Horred).

Mikael T Nilsson

Citat från: S Svensson skrivet 27 juli 2019, 18:00:09 PM
Individnummer 76 stämmer nog för Vårgårdabuss. I varje fall tidigare har Vårgårdabuss siffrorna 10 före detta nummer. Sedan borde man ha ytterligare en siffra före för att det skall bli  radionummer (=rakel)
Ljungskilebuss på bilden är från ett "nytt" Ljungskilebuss. Det finns fyra bolag som sysslar med resor och bussar. Det mest kända är Hisingebuss AB.
I dec 2018 köptes namnet loss från gamla Ljungskilebuss.

Tack för bilderna Michael. Följer även med vad som händer.
På bilderna från Skövde så ses bussar från turistbuss företagen (dock ej de i Kinna och Horred).

Hej!

Tack för svar och intressanta uppgifter!
Jag kände inte till historien med Ljungskilebuss sedan tidigare.
Det var även en hel del andra bolag som körde denna tågersättningstrafik, främst från Västgötaföretag av naturliga skäl. Jag missade tyvärr att fotografera en buss i Jönköpings länslack.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.