Bevarande av bussar för muséer?

Startat av Sca.CN113, 05 mars 2025, 19:37:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sca.CN113

Denna tråd har knoppats av från tråden om "SL C6 2651".

Citat från: Karsten skrivet 05 mars 2025, 18:18:14 PMDumma Spårvägsmuseet som bevarat en Volvo B9S och en MAN boggi! Ingen känsla alls...🙄

Har de sparat en MAN-buss? Vad är det för buss? Volvo B9S har ju i och för sig ledtyg+de där sätena som går i regnbågsfärger som hängt med väldigt länge. Utöver det så är det i så fall mycket mer intressant med en Scania Omnilink II ledbuss från 2008-2009 som musieobjekt än en Volvo B9S.

BD

Nämen, en Volvo Volvo B9S med sitt underbara motorljud. Så nära man kan komma barndomens frontmotorbussar.

Sca.CN113

Antingen har du inte tillräckligt med kunskap eller så är du alldeles för ung för att förstå.

Volvo B9S har för det första ingen frontmotor och för det andra så är det ju inte det där gamla dieselbussmotorljudet som fanns till exempel på Scania CR och Scania CN-vagnarna+äldre Volvovagnar.

BD

Inte frontmotorbuss, men man kan sitta nära nog för att höra motorn. Gillar Volvomotorljudet bäst.
F ö är jag antagligen decennier äldre än vad du är. Har du möjligen hört en Motalabuss? Vad för kunskap har du möjligtvis?

Frippe Fribas

Citat från: Sca.CN113 skrivet 05 mars 2025, 19:37:19 PMDenna tråd har knoppats av från tråden om "SL C6 2651".

Har de sparat en MAN-buss? Vad är det för buss? Volvo B9S har ju i och för sig ledtyg+de där sätena som går i regnbågsfärger som hängt med väldigt länge. Utöver det så är det i så fall mycket mer intressant med en Scania Omnilink II ledbuss från 2008-2009 som musieobjekt än en Volvo B9S.
Naturligtvis är det fritt att tycka vad man vill, men jag kan tycka att det är bättre att bevara en B9S än en Omnilink eftersom B9:orna är en mer unik buss och har betytt minst lika mycket som Omnilinkarna för trafiken i Stockholmsområdet.
En Omnilink är ju rent konstruktionsmässigt inte så olik MAN och Mercedes exempelvis då det är en pusherled.
Möjligen kan man resonera att Omnilink är en lågentre till skillnad från sina tyska motsvarigheter, men det tycker jag inte i sig motiverar att man bevarar en Omnilink framför en B9S.
Om möjligheten finns är det givetvis trevligt att bevara båda modellerna, men skall man välja vinner B9S alla dagar i veckan.

B10M

Håller med om detta. Man ska också komma ihåg att spårvägsmuseet är just ett museum för kollektivtrafiken i Stockholms län. Det finns ingen annan busstyp i modern tid som är så förknippad med Stockholm som B9S. Det är en Stockholmsbuss helt enkelt! Att spårvägsmuseet ska bevara en sådan är en självklarhet.

Omnilink är mer "generisk 00-talsbuss", inte mer förknippad med Stockholm än andra delar av Sverige. Skulle inte ha något emot om spårvägsmuseet bevarade en sådan också, men det skulle också kunna vara något för rikstäckande föreningar som Svof eller SSS. För spårvägsmuseet är B9S mycket viktigare.

Sca.CN113

Jag kan hålla med om att Omnilink passar bättre ute på fältet för hårresande "striptease" vid speciella tillfällen än parkerad på Spårvägsmuseet.

För mig är B9S inte alls någon stockholmsbuss eftersom jag inte åkt de linjerna som B9S trafikerat. Så enligt min mening är det helt fel att uttrycka att den skulle varit så pass vanlig överallt.

Däremot har Omnilink dominerat STORT och alla som har åkt buss har definitivt åkt den! Omnilink är definitivt mycket, mycket mer Stockholmsbuss än vad B9S någonsin har varit. Sen att Omnilink rullat över hela Sverige och så långt upp som i Luleå spelar väl ingen roll.

Ulf Berlin

F d Keolis 5158 står vid AGA depån på Lidingö nu.
Är detta en sparad H18?/Ulf

Karsten

Ja, den ingår i Svenska Spårvägssällskapets samlingar sedan ett tiotal år.

Ulf Berlin

Så är det ju ;) /Ulf
(Så fint skyltad "47 Waldemarsudde")

AGA depån 250310

Kvarne

Anledningen till att Spårvägsmuseet valt att bevara en B9S är flera.

* Dels är busstypen unik i den mening att den togs fram enbart på SL:s begäran(Till skillnad från Omnilink2)
* Dels representerar den eran med trängselskattsbussar
* Del har busstypen totalt dominerat SL-trafiken under väldigt många år. Busstypen har funnits i följande depåer
Nyboda, Gubbängen, Täby, Norrtälje, Råsta, Waxholm, Åkersberga, Handen, Ösmo, Tyresö, Kallhäll, Björknäs. Dvs de allra flesta av SL:s trafikområde har haft och kört med den här vagntypen.

Argumenten för att bevara en Scania Omnilink 2 är inte alls lika tunga. Samtidigt behöver man förstå att Museets resurser är starkt begränsade och de måste noga överväga valen. B9S är betydligt viktigare att bevara som läget är. Därför blev det som det blev.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kvarne

Citat från: Cero skrivet 05 mars 2025, 11:20:51 AMSL sparade ju inte ens ett exemplar av den vanligaste stockholmsbussen på 1980-talet, Scania CR112 (H10) utan det var ju en privat kraft som såg till att en sådan till slut ställdes undan.

Oooopsie. Känner mig lite skyldig där.  :D  Ja, det var tack vare mig som H10 5812 sparades av museet. Nämnas bör dock att Museet hade tidigare planer på att bevara en H10 och det var två olika individer som var aktuella men av olika orsaker rann det ut i sanden. Tur då att jag klev in och såg till att bearbeta både Busslink och Museet så att det hela gick i mål.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Frippe Fribas

Citat från: Sca.CN113 skrivet 10 mars 2025, 06:03:30 AMJag kan hålla med om att Omnilink passar bättre ute på fältet för hårresande "striptease" vid speciella tillfällen än parkerad på Spårvägsmuseet.

För mig är B9S inte alls någon stockholmsbuss eftersom jag inte åkt de linjerna som B9S trafikerat. Så enligt min mening är det helt fel att uttrycka att den skulle varit så pass vanlig överallt.

Däremot har Omnilink dominerat STORT och alla som har åkt buss har definitivt åkt den! Omnilink är definitivt mycket, mycket mer Stockholmsbuss än vad B9S någonsin har varit. Sen att Omnilink rullat över hela Sverige och så långt upp som i Luleå spelar väl ingen roll.
Som Kvarne skrev har B9S funnits på många depåer i Stockholmsområdet från Nynäshamn i Söder till Norrtälje i norr.
Handen kunde inte få in B9:orna i sin verkstad har jag för mig vilket gjorde att det blev Omnilinkar där istället.
Till och med Hornsberg mitt i Stockholm hade B9:or en tid (de var dock "ägda" av Täby).
Dessutom har B9:orna funnits på en rad orter även utanför Stockholm, allt från Umeå i norr till Göteborg i Söder.
Vilka depåer och orter som hade B9S berodde till stor del på de lokala förutsättningarna, både depåmässigt och vilken operatör som körde trafiken, så det beror som sagt på var man är uppväxt och vilka linjer man rest med vilken relation man har till respektive busstyp.

Du har dock helt rätt i att Omnilinkarna är och var betydligt vanligare än B9:orna över tid, när det kommer till generation två av båda sorterna blev Scaniorna helt dominerande då B9:orna var relativt dyra att underhålla jämfört med Omnilinkarna.
Sedan var det naturligtvis också en bidragande orsak åtminstone i Stockholmsområdet att Scania var de enda som erbjöd etanolmotorer vilket SL satsade stort på under många år för att minska sitt klimatavtryck från busstrafiken.
Volvo erbjöd enbart dieselmotorer till B9:orna så vitt jag vet, de B9:or som rullar idag har konverterats till RME eller HVO av entreprenörerna själva (Volvo avrådde från detta när RMEn introducerades på allvar).

Sca.CN113

Jo, det är väl mitt lilla hat mot de där bussarna som också gör att jag undrar varför i hela fridens namn man ens vill spara ett exemplar.

Jag har bara åkt de senaste åren i och för sig. Men de är fula och väldigt obekväma att åka i.

Scania Omnilink 2 ledbussarna har alltid varit härliga att åka dock. Dessutom så är de snygga!