Några SL-bilder från våren 1983

Startat av Hasse L, 04 december 2024, 19:32:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L




En stolpe från trådbusstiden står kvar. Annars den vanliga utrustningen vid ändhållplatser: Klocka, telefon, redskapsskåp, litet skåp med nyckeln till toan samt orange papperskorg. Plats för tidtabellen fanns i det skymda regnskyddet?


Ungefär en månad återstod med utsättning från Täbygaraget. 23/4 återtog Hornsbergshallen linjen. (Om mina anteckningar stämmer...) Bussen färdas förstås längs Narvavägen (Linnégatan var namnet på just passerade hållplatsen).

Peter Rost

#1
Trevliga bilder, Hasse!

Minnen!

Hornsberg återtog 44:an den 23/4-83, om jag minns rätt.

//Peter

christian berg

Fina bilder. Büssingen hade bara ett halvår kvar i trafik när bilden togs och knappt ett år sedan lämnade de sista H32-orna SL-trafiken. H59 5247 måste ha varit en ovanligt bra buss och överlevde som enda 52-vagn i Söderhallen ända till våren 1992, ett och ett halvt år länge än majoriteten av sin syskon i den serien.

Christian B

Frippe Fribas

Vilka trevliga bilder, tack för dem Hasse!
Var gick gränsen för galon- respektive tygklädsel i H1:orna?
Jag minns från min skolgång i Täby att det fanns båda delarna.

Sedan har jag ett vagt minne av att några H1:or hade Wilsonlåda, byggdes dessa om innan de utrangerades då jag har ett minne av att några av H1:orna hade ett rejält växelreglage till skillnad från tryckknapparna som kom med ZF-lådorna i H22:orna några år senare?

Fredrik Klint

Ganska säker att gränsen för velour gick vid 56-vagnarna, att dessa hade det men de äldre hade alltså galon.
5188 är ett "wildcard" som kan haft velour, den hade samma kaross som 56-vagnarna, alltså något kortare och skivdörrar.

Växellådor vid leverans:
5056-5065 ZF 2HP 45 (2-stegs helautomat)
Övriga Allison MT 644 (4-stegs helautomat)

5056-5060 erhöll 1984 Leyland GB 346 (4-vxl halvautomat, system Wilson). Dessa blev därmed som H58 men aldrig omlittererade.
5061-5065 erhöll 1978 Allison MT 644 (4-stegs helautomat).
5056-5065 hade ursprungligen 2-växlad bakaxel, detta försvann i och med växellådsbyte.


Frippe Fribas

Tack för dina som vanligt insatta uppgifter!