Swebus 2324

Startat av 1896, 04 april 2015, 09:05:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Har tydligen gått i Kalmar:

www.svenskbusshistoria.se/go?id=17029

www.fotobus.msk.ru/photo/1318678/

Intressant svenskt reg nr "CRY492", och identiskt karossnr "5492". När vi miste Mjuka Linjen sommaren -92, då stack kärringen, och vad värre var så dog min bästa vän dagen efter, givetvis en bussförare i sina bästa år.  :'(

Christian Ljunggren

2324 levererades till Växjö tillsammans med 2325 o 2326 år 1984.
2325 lånades en kort tid till Västervik i samband med SJ:s nedläggning av smalspårslinjen Västervik-Växjö 84-08-19.
Därefter lånades 2329 direkt vid lev från Gävle-regionen till Västervik och 2325 återlämnades till Växjö.
2329 blev sedan placerad i Västervik fram till dess att SJ Buss förlorade sin trafik där i juni 1989.

Västervik och Växjö körde var sina helturer på den för smalspåret ersättande linje 320. (Fler lokala linjer fanns också).
Någon period kördes med spetsbyte och även att man körde hela vägen.
På Staffans bild på 2324 i Västervik, så är det nog Växjös buss, som är i Vk mitt på dagen för återfärd till Vö på
eftermiddagen. Kronobergs-dekalen syns ju också. Ingen KLT-dekal.

2324-2326 omplacerades 1993 till Kalmar.

Med vänlig hälsning

Christian

1896

Tack för utförlig info, har du koll på hur stora SJ buss var i Västervik ?  ???

Christian Ljunggren

Hej!

Jodå, 1979 när jag började på gymnasiet i Västervik hade de fyra bussar.
En "moped" Vo B71518/SKV varierade typ 0048, 0058, 0081, 0246 m fl, en ScV BF7659/SKV oftast 0386, en Vo B58 60T/Sä oftast 1343 och en Vo B58 60T Förl/Sä oftast 1509.
Självklart varierade det genom service och verkstadsbyten med Norrköping. Oftast byttes via dåvarande Snabbusslinje 435, dock inte mopederna, de fick tomköras till Nr, oftast av Nr-förare.
1980 byttes 1343 mot nylevererade 1760.

Under åren skiftade det naturligtvis vilka bussar som var där.

I augusti 1981 när KLT startade utökades med två bussar till sex.
När trafiken upphörde i juni 1989 efter förlorad upphandling fanns nio bussar i Vk.
KLT hade ju eget radiosystem, så de bussar som var där byttes ju bara via Valdemarsvik med Norrköping vid verkstads och servicejobb.
1715 var utbytesvagn från Norrköping och den var ju mestadels i Vk, då någon vagn alltid var uppe i Nr på rep.
Mindre arbeten lejdes ibland under de sista åren av Kraftbuss i Västervik.

När SJ förlorade trafiken i juni 1989 hade man följande bussar där:
1286, 1563, 1566, 1754, 1760, 2207, 2329, 2337 och 2481.
1715 som bytesvagn.
Västerviksförarna körde även Kalmar-bussar på linje 180 (Kac-Vk-Nr) vissa turer till Cst (Stockholm).

Med vänlig hälsning

Christian

1896

Tack igen för utförlig info. Vem var det som tog över SJs busstrafik i Västervik -89 ? Kraftbuss ?  ???

Christian Ljunggren


1896

....Och när tog Swebus över Kraftbuss ?  ???

1896

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 april 2015, 08:10:55 AM
....Och när tog Swebus över Kraftbuss ?  ???

940301 enligt SBH.  :)

Christian Ljunggren


Ola Almquist

Trevligt med listan, Christian. Jodå, jag minns de flesta, dock inte mopederna. På min tid var det 1075 och 1286 som brukade gå på skolturer norrut. Själv åkte jag mest Kalmarbussar på linje 36 och 39 (när det inte var Kraftbuss då förstås). Säffle i 22- och 272x-serierna samt van Hoolerna 2620 - 2622. Det fanns några till (var?), 2438 tror jag var en. Sedan fanns ju 2931 som gick på 325 (Jönköping). Undrar om det inte var ytterligare någon boggibuss som hade KLT:s Prodatamaskiner (och radio?). Hur var det med 2490 och 2491? Gick de i södra Kalmar län?

M.v.h.
Ola

Christian Ljunggren

Citat från: Ola Almquist skrivet 09 april 2015, 01:35:58 AM
Trevligt med listan, Christian. Jodå, jag minns de flesta, dock inte mopederna. På min tid var det 1075 och 1286 som brukade gå på skolturer norrut. Själv åkte jag mest Kalmarbussar på linje 36 och 39 (när det inte var Kraftbuss då förstås). Säffle i 22- och 272x-serierna samt van Hoolerna 2620 - 2622. Det fanns några till (var?), 2438 tror jag var en. Sedan fanns ju 2931 som gick på 325 (Jönköping). Undrar om det inte var ytterligare någon boggibuss som hade KLT:s Prodatamaskiner (och radio?). Hur var det med 2490 och 2491? Gick de i södra Kalmar län?

M.v.h.
Ola


Hej!

Tack!
1075 hamnade som reservbuss i Valdemarsvik efter Västervikstiden. Hann att köra den en gång.
Minns inte om möjligen 2619 fr Jönköping hade anslutning till Prodata.

2490 var 89-04 i Böda o 2491 i Kalmar. 90-07 var båda i Böda.
2490 omplacerades till Kramfors 92-11-02, som då tillhörde Lycksele-regionen.
Den såldes 93-07-07 till Norbergs Buss i Liden, då trafiken i Kramfors förlorades tillsammans med Ånge i juni 1993.

2491 omplacerades till Malmö 90-09-13 och vidare till Karlskrona 94-06.

Med vänlig hälsning

Christian

S Svensson

Har inget minne av att 2619 hade någon Prodatamaskin. Däremot vill jag minnas att 2363 hade detta. Den hade även en skylt för Kalmar Länstrafik.
2619 gick huvudsakligen till/från Göteborg. Någon gång omplacerades denna,troligen till Sandviken. Den kom sedan tillbaka och torde ha placerats i Göteborg och var uppställd i Alingsås när trafiken förlorades där. Alingsåsverkstaden såldes sedan 1 dec 1998 om jag minns rätt och blev ett byggnadsföretags förråd. 2619 har även gått internt inom Göteborg på linje 737,senare kallad Onsalaexpressen.
2360 har jag inget minne av var den gick.

Lars-Håkan_E

Citat från: S Svensson skrivet 09 april 2015, 22:19:17 PM
Har inget minne av att 2619 hade någon Prodatamaskin. Däremot vill jag minnas att 2363 hade detta. Den hade även en skylt för Kalmar Länstrafik.
2619 gick huvudsakligen till/från Göteborg. Någon gång omplacerades denna,troligen till Sandviken. Den kom sedan tillbaka och torde ha placerats i Göteborg och var uppställd i Alingsås när trafiken förlorades där. Alingsåsverkstaden såldes sedan 1 dec 1998 om jag minns rätt och blev ett byggnadsföretags förråd. 2619 har även gått internt inom Göteborg på linje 737,senare kallad Onsalaexpressen.
2360 har jag inget minne av var den gick.

2360 fanns i a f i Halland på slutet.
2363 var väl en av de gamlingar som kostades på stora summor för Ötraf och tillhörde Norrköping på slutet, bokfört värde på denna var nästan 10 ggr högre än på 2360 vid försäljningen av Swebus 2001.