Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Bussnack / Sista rycket hos Nobina Tvåsta...
Senaste inlägg av Fifty - 23 september 2023, 23:49:31 PM
För någon vecka sedan visade jag bilder på Nobinas nya Scanior i Trollhättan, Vänersborg och Lilla Edet.
Här kommer en bildserie på några av de äldre bussar som rullat kvar till slutet av avtalet.
Några är nyligen tagna ur trafik inför att nya avtalet startar 1 oktober medan andra var i trafik så sent som igår.


Nobina 7000 lämnar Lödöse Södra station 2023-08-25


Nobina 7004 på Göteborgsvägen vid Lödöse Södra 2023-08-25


Nobina 0070, eller 70 som bussen är märkt, på Järnvägsgatan i Lilla Edet 2023-09-01. Tyvärr var skyltningen ur funktion men den gick på linje 424 Trollhättan-Lilla Edet.


Nobina 7736 på Järnvägsgatan i Lilla Edet 2023-09-06. Detta är en av de gasdrivna Solaris som blev kvar till slutet. Flertalet togs ur trafik redan i vintras och ersattes av äldre dieselbussar från olika delar av landet.


Nobina 6879 mellan Klaffbron och Spiköbron i Trollhättan 2023-09-06.


Nobina 6880 på Skolgatan i Lilla Edet 2023-09-06.



Nobina 0227 i Järnvägsrondellen i Trollhättan 2023-09-06.


I vintras anlände ca 20 finska dieselbussar för att ersätta gasbussarna i Trollhättans stadstrafik. Här syns en av dem, Nobina 6127 på Edsvägen i Vänersborg 2023-09-15.


Nobina 7749 på Lalyckevägen vid Överby, Trollhättan 2023-09-19.


Från Halland till Skaraborg och slutligen Trollhättan. Nobina 7121 på Bangårdsgatan i Trollhättan 2023-09-22.








#3
Bussnack / SV: Sandvikens vätgasbussar
Senaste inlägg av Nico - 23 september 2023, 21:20:36 PM
Jo, jag håller med. Det är verkligen pinsam att Sverige ligger så långt efter övriga Europa i detta.

Man får väl se hur det blir på sikt, men bränslecellsdrift har väldigt många fördelar det med, även om man i Sverige mest tittat på nackdelarna.

På kontinenten så förekommer bränslecellsdrift oxå inom skarp järnvägstrafik, förutom att det finns en del städer och bolag som tittar mera på det för sin busstrafik.

Sedan vet jag inte hur insatta folk är, men jag har för mig att vätgas finns att tillgå i Sandviken.

https://sandvikenpurepower.com/vatgas.html
#4
Bussnack / SV: Sandvikens vätgasbussar
Senaste inlägg av Bussmicke - 23 september 2023, 20:32:17 PM
Ha ha ha, så pinsamt detta...

/Bussmicke
www.bussmicke.se

#5
Bussnack / SV: Sandvikens vätgasbussar
Senaste inlägg av Ulf Berlin - 23 september 2023, 20:05:15 PM
Enligt en insatt så finns den enda tankningsmöjligheten för dessa på Arlanda(!),så det lär nog dröja.../Ulf
#6
Bussnack / SV: Sandvikens vätgasbussar
Senaste inlägg av Trst - 23 september 2023, 16:02:11 PM
Ok, tack för svar! Det är ett intressant projekt tycker jag. Undrar när de kan komma att sättas i reguljär trafik.
#7
Vägforum / SV: Ras på E6
Senaste inlägg av Walter - 23 september 2023, 13:44:09 PM
https://www.expressen.se/nyheter/slukhal-pa-e6-vagen-avstangd/

I denna artikel syns en Scania med hela fronten intryckt och som är i det raserade området.
#8
Vägforum / SV: Ras på E6
Senaste inlägg av S Svensson - 23 september 2023, 11:10:01 AM
https://www.gp.se/nyheter/storg%C3%B6teborg/skred-p%C3%A5-e6-i-stenungsund-flera-fordon-k%C3%B6rde-ner-i-rasmassorna-1.110594514

GP TV sände ett reportage om det hela.

Sedan till omledningar. Radiosändningar börjar nu rekommendera att köra över Trollhättan. Jag tar för givet att folk funderar på hur de skall komma fram. Men genomgående trafik bör köra över Trollhättan (dvs strax söder om Öxnered) väg 45 samt åka väg 44 till Uddevalla. Märk att följa vägvisare då man kör av väg 45 för att köra till Brålanda (väg 45) medan väg 44 är "raka vägen".
Ett annat alternativ  som personbilar kan köra är via Varekil och Henån och sedan svänga av till Bokenäs (fvb Finnsbo-Skår färja) eller till Torp. Denna väg är förberedd som omledning vid problem i Munkedal.
SVT fråga reportern varför man bygger något i rasområde. Vad gäller järnvägen Trollhättan-Göteborg fanns ett alternativ till nybyggnad Älvängen-Gråbo. Vi har tidigare diskuterat genomfarten av väg 45 i Göta resp Torpabron. Man kan ta av i Lilla Edet om man skall till Ljungskile (även fd väg 2)

Trafikverkets Bengt Olsson sade i SVT att ombyggnad i Stenungsund kan ta lång tid.

Ras har hänt tidigare. Mest känt är området kring nuvarande Eka i Bohus. Detta är byggt på gamla rasmassor i ett ras som inträffat i tidig tid och som fick mycket omfattande konsekvenser. Bla var Göteborg skulle ligga.

När en led på Hisingen byggdes skulle det bli vägportar som vägde en del. Då togs annat material fram som innebar att lera togs bort och belastningen skulle bli samma med vägport som den tigiare belastningen för jorden.
Slukhål som det talas om kanske inte är riktigt korrekt (?). Det som inträffat i Stenungsund är jordskred.

Vi följer det hela och det kan komma ändringar och förhoppningsvis komma en del ytterligare material.

https://trafiken.nu/goteborg/vag-44-uddevallavanersborg/
#9
Bussnack / SV: Sandvikens vätgasbussar
Senaste inlägg av Peter Öden - 23 september 2023, 09:51:18 AM
Hej !

Båda två står regade på Transdev Nord AB, Västerås.

Mvh Peter Ö
#10
Vägforum / SV: Ras på E6
Senaste inlägg av toddetoddelito - 23 september 2023, 08:36:02 AM
Citat från: S Svensson skrivet 23 september 2023, 07:48:07 AMExakt hur trafiken skall ledas om vet jag inte. Fordon som skall till Uddevalla från Kungälv och mot Göteborg kan lämpligen ta väg 45 till Öxnered och sedan väg 44. Lokal väg kanske kan ta sig igenom Stenungsund och åka mot Ödsmål-Svenshögen.

Ur DN:

Citat från: DNTrafikverket meddelar att trafiken leds om via väg 650 i bägge riktningarna, efter raset strax norr om Stenungsundsmotet. Vägen är avstängd vid Spekeröd i norrgående riktning och vid Lyckornamotet i södergående.