Lite 5-56 gör susen

Startat av 1896, 20 januari 2012, 18:08:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

GDG 1039:

www.fotobus.msk.ru/photo/593791/

1896

Inredningsbild:

www.fotobus.msk.ru/photo/595647/

Lars

Den ser riktigt välbehållen ut både ut och invändigt.
Röda inredningen var klart snyggast!

1896

Ytterligare en vacker vy:

www.fotobus.msk.ru/photo/604684/

Klaverdörr

Hej!

Lite lyx faktiskt, i Värmland på tiden liknande rullade där så hade inte kortvagnarna luftspridare och läslampor, detta var bara på boggivagnarna som ofta rullade på dåvarande linjen 304 till Hagfors/Ekshärad....

Klaverdörr

Hej !

Man ska inte glömma dom vagnarna som rullade på Hammarö/Skoghall trafiken som hade automatlådor på denna modell, dessa varvade extermt mycket mellan växlarna, fanns även i den äldre modellen men med mindre linjeskåp fram :-)

1896

Intressant att det fanns luftdysor och läslampor på 1992-95 det visste jag inte.

Automaterna var 1576-78 och 1861-62.

mackanz

Är väl Länstrafiken Skaraborgs "gamla" färger eller?
Bussidan: www.markuz.se/busswebben | Personlig sida: www.markuz.se

Bussfanatikern


Lars

De sista levererade korta Alpusarna hade läslampor och luftdysor Swebus 0502 GDG 1979 och Swebus 0521 var utrustade med det
Bussarna på Hagfors skulle vara lite finare på den långa linjen med VTAB huvudkontor mitt på linjen och där tjänstemännen ofta tog bussen till Karlstad och då beställdes med dylika tingestar och efter det tror jag det blev standard på alla Alpus.

För automatlådorna som köptes in till bussarna 1576-78 på Hammarötrafiken stod Hammarö kommun för den dyrare investeringskostnaden gentemot manuella lådor, många i Karlstad var på den tiden totalt negativa till automatlåda men någon i kommunledningen visste bättre men dessa lådor skulle justeras in och det skedde aldrig därför att dåvarande verkmästare var motståndare till dem och dessutom förklarade att det var just automatlådor och de sköter sig själva, att jag som var ung och hade 3 års erfarenhet från dylik trafik i Stockholm enbart skulle hålla käften var helt givet.
Det var samma verkmästare som såg till att knappen till differentalspärren på alla GDG boggiebussar i Sverige plockades bort och lades i en hylla. Förarna skulle bara köra sönder bakaxeln resonerade han.

1896

Var väl SJ-buss levererade Alpus som först hade Luftdysor och läslampor.  :)

Lars

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 11 februari 2012, 14:31:40 PM
Var väl SJ-buss levererade Alpus som först hade Luftdysor och läslampor.  :)
Jo det stämmer och de hade dessutom gardiner fällbara stolar radio och Zebraskylt det var därför som all nyare fick den lite högre kepsen för destinationskylt så denna skulle få plats. den enda Alpus i Värmland som fick digital skylt var 1881 som på slutet utrustades med en digital när rullen gick sönder.
Men det dröjde lite mellan att bussarna utrustades för SJ och delar av detta kom GDG till godo

1896

Första GDG vagnarna var väl 1863-64 och 1870 som gick på Marstrand linjen.  :)