Huvudmeny

Stretchbus

Startat av 1896, 03 november 2011, 18:08:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Lååååång Mercsa:

www.fotobus.msk.ru/photo/554385/

Mikael Ringmarck

De är coola de där boggi-ledbussarna. Förutom i Tyskland så finns det en drös i Bratislava, Slovakiens huvudstad. Hoppas vi får se några i Sverige med  :)

Carl Eric

Håller verkligen med! Har kört några liknande i ett datorspel, sjukt häftiga! :P
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikey

Vad är det som är så speciellt med dessa bortsett från att man har ännu flera hjulhus inne i bussen som tar upp en massa plats? När jag har åkt CapaCity får jag känslan av att de inte har fler platser än en vanlig Citaro-ledvagn just för att de extra hjulen tar så mycket plats. Någon som har jämförelsedata?

Christer K

Citat från: Mikey skrivet 03 november 2011, 19:21:53 PM
Vad är det som är så speciellt med dessa bortsett från att man har ännu flera hjulhus inne i bussen som tar upp en massa plats? När jag har åkt CapaCity får jag känslan av att de inte har fler platser än en vanlig Citaro-ledvagn just för att de extra hjulen tar så mycket plats. Någon som har jämförelsedata?
Kan vara att axel trycket blir bättre med boggie än med enkelaxel, dåliga vägar med för dålig bärighet kan vara en anledning.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

sterja

For 2 - 3 - 4 år siden ble det publisert et bilde av en prototyp på en MAN-konkurrent til CapaCity på dette forumet (lang leddvagn med boggi på bakvagn). Er det noen som vet mer om dette prosjektet, er det fortsatt i live, eller om det er lagt dødt?

SteinE
Unibuss, Oslo

Rikard