Huvudmeny

D-kortet klart!

Startat av Jonas M. Bobjörk, 13 juni 2007, 18:54:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brollan

Tog busskörkortet hösten 1990, fick då BE C DE och har även inga restriktioner vad gäller manuell eller automatisk växellåda, har man kört upp med automatlåda får man bara köra buss med automatlåda.

Robban

Tog min D behörighet sommaren 96 och det var den 1:a Juli som man tappade den automatiska C behörigheten.

Vet inte hur det är idag men när jag skrev teoriprovet så fick man ha max 5 fel men inte fler än 1 i samma delprov, (tror det var 5 delprov) jag hade totalt 2 fel men dom låg ju självklart i samma del så det blev att boka av min uppkörningstid jag hade dagen efter dvs sista Juni och boka en ny som då hamnade nån gång i början av Juli och därför missade jag också tyvärr mitt "gratis" C  :'(
/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Axel

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2007, 17:11:45 PM
När upphörde gratis-A:et i körkorten?

1978 var det borta. Något år innan det var det nog det försvann.

JDS

Grattis Jonas, fler borde göra som du!  8)

Jonas M. Bobjörk

Citat från: JDS skrivet 14 juni 2007, 21:18:34 PM
Grattis Jonas, fler borde göra som du!  8)

Vad då menar du? Betala sitt körkort själv?  ;D

Kvarne

Citat från: Peter Erret skrivet 14 juni 2007, 01:12:03 AM
Du har ju inte långt till något av våra garage (BNGA, MÖGA osv), välkommen  :D / Peter Erret

Först måste jag säga ett Stort Grattis till min namne och önska honom lycka till!

Sedan måste jag säga till Peter; Tyst nu...jag vet ett bra garage som ligger nära Liljeholmen..... ;D ;) :P 8)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Carl W

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2007, 17:11:45 PM
Jag har AB*** på mitt körkort. A fick jag på köpet, trots att jag inte kört motorcykel en meter. Lite erfarenhet av mopedkörning har jag och cykelåkning, men ändå. Men vet ju aldrig när gaggigheten sätter in på allvar och man köper värsta sortens HD. Vilken jag då förstås kommer att köra utan vidare utbildning.
När upphörde gratis-A:et i körkorten?


Tidigare fick man köra tung lastbil med B-körkort, dock inte i yrkesmässig trafik. Någongång på 80-talet, skulle man ta bort denna rättighet. Men de som kört lastbil på sitt B-körkort, fick C-behörigheten om man skickade in ett papper där man själv intygade att man kört lastbil ett visst antal mil. Så gjorde jag, och vips så fick man köra lastbil.

Om man hade C-körkort kunde man uppgradera detta, och även få taxi-behörighet. In med ett läkarintyg och ansökan, och vips så fick man köra taxi också. När jag sedan tog mitt busskörkort 1989, försvann ordet "Taxi" från mitt körkort.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl W skrivet 25 juni 2007, 16:44:07 PM
Tidigare fick man köra tung lastbil med B-körkort, dock inte i yrkesmässig trafik. Någongång på 80-talet, skulle man ta bort denna rättighet. Men de som kört lastbil på sitt B-körkort, fick C-behörigheten om man skickade in ett papper där man själv intygade att man kört lastbil ett visst antal mil. Så gjorde jag, och vips så fick man köra lastbil.


Det var samma sak med buss. Man fick alltså köra buss utan passagerare med B-körkort. Och när det sedan krävdes D-körkort för detta  så fick man det oftast utan vidare om man kunde visa upp ett intyg. Men jag har för mig att det var arbetsgivaren som skulle skriva på detta. Den som en gång kört buss enligt detta men sedan lämnat branschen var alltså chanslös - om han inte kände en bussägare med rymligt samvete. Man fick väl också skicka med ett läkarintyg att man klarade de högre kraven för D-körkort men kunde samtidigt i sådana här fall få dispens för mindre avvikelser som t ex enögdhet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Kvarne skrivet 25 juni 2007, 05:31:44 AM
Först måste jag säga ett Stort Grattis till min namne och önska honom lycka till!

Sedan måste jag säga till Peter; Tyst nu...jag vet ett bra garage som ligger nära Liljeholmen..... ;D ;) :P 8)

Jo det garaget har man varit vid.

Sen finns det ju en person med samma förnamn som mig som har tvenne bussar också :)