Arriva 7411 - bild

Startat av Hasse L, 17 april 2020, 13:58:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


david96

Åh den nya generationen MAN ledbussen är i trafik idag.
Vad bra. :) :) :)

Lasse i Bdn


Ulf Berlin

Ja,den fronten var inte snygg inte :P/Ulf

Nico

Jo, hade nog sett bättre ut om den svarta luckan i fronten istället hade varit röd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

VincentJkpg

Just mängden svart som lämnats kvar som gör att jag personligen tycker den är så snygg. Många gör misstaget att täcka alla svarta ytor med färg vilket verkligen kan förstöra en design.

DL

På 7402 har de satt numret på det sneda röda. Varför kan inte inv numret och dekalerna sitta på samma ställe. Hur svårt kan det vara??? >:(

Walter

Kanske testade man på de första vagnarna och valde sedan det man tycker blev bäst?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

DL

Hur kan någon tycka att siffrorna sitter bra på 7402? Nu finns det en stor platt glasyta i fronten som.är utmärkt för dekaler och inv nummer (se bild ovan). Ändå ska det exprementeras.

Ersa

#9
Det finns ett regelverk för hur bussarna ska se ut, och i många fall är detta nästan ett reglemente på stängt militärt vis. Färgkoderna, bredd och placering på de vita linjerna, typsnitt och exakt placering av inventarienummer... Allt är styrt i minsta detalj, ända till tillåtna färger på de olika delarna av backspeglarnas kåpor. Jag har sett backspegelbyten på ett flertal bussar då de var tvungna att tas ner och lackas om, då de var röda och/eller svarta på fel delar av kåporna.

Vad jag vet så var svarta grillar likt denna förbjudna förr. Men ibland verkar dylika undantag ske, kanske pga slarv?

Att ha siffrorna på den röda delen som på 7402 är sämre visuellt, ja. Helt klart. Men det är korrekt enligt regelverket. På 7411 syns sifforna mycket bättre, men om en mindre operatör eller underentreprenör skulle montera sifforna så, skulle det bli en tillsägelse uppifrån rätt snabbt.

DL

Varför är siffrorna på 7402 rätt enligt regelverket? Måste de sitta på den röda ytan även om det är idiotiskt? Regelverket borde istället säga att de ska sitta rakt på en bra yta. Men här ser man ju klart och tydligt att det inte finns något intresse från SL att ta fram regler anpassade till varje fordonstyp.

Att svart grill skulle vara förjudet är det larvigaste jag hört. Skulle vara i SL-land då. Ute i den riktiga världen finns hur många bussar som helst med svart grill. Dessutom gick det ju tydligen bra på H3 och H22.

Ersa

Jodå, det är faktiskt så att regelverket går före praktisk synlighet. Jämför 739x-bussarna hos Nobina där sifforna framtill går runt hörnet.
Den från Volvo svartlackade "grillen" är dessutom omlackad i blått, för att uppfylla kraven.

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/N/Nobina/Nobina%20Sverige/7300/index.html#Nobina%207394%20Uppsala%20centralstation%20110812b.jpg

Nico

Citat från: DL skrivet 19 april 2020, 13:04:56 PM
Varför är siffrorna på 7402 rätt enligt regelverket? Måste de sitta på den röda ytan även om det är idiotiskt? Regelverket borde istället säga att de ska sitta rakt på en bra yta. Men här ser man ju klart och tydligt att det inte finns något intresse från SL att ta fram regler anpassade till varje fordonstyp.

Att svart grill skulle vara förjudet är det larvigaste jag hört. Skulle vara i SL-land då. Ute i den riktiga världen finns hur många bussar som helst med svart grill. Dessutom gick det ju tydligen bra på H3 och H22.

Du kan inte jämföra dagens hyperdesignade bussar med gamla H3, H22 osv. då de äldre fordonen så att säga hade mera yta i fronten då vindrutor inte gick lika långt ned osv. Det innebar att det fanns helt andra möjligheter till att sätta synliga nummer och annat samtidigt som de lackerade ytorna även i sig var större.

Att lokaltrafikbussar mm. sedan har en viss lackering har, förutom att varje bolag har en företagsidentitet, även att göra med att de måste vara lätt igenkänningsbara för olika kategorier. Allt då från resenärer med synnedsättningar till polis och räddningstjänst. För de senare handlar det även om att snabbt kunna identifiera ett visst fordon i en större mängd och då är det viktigt att man vet på ett ungefär var man ska titta istället för att behöva gissa. I detta ingår även att det finns en designmanual som varje entreprenör är skyldig att följa enligt avtal. I just det här fallet så är det sannolikt bättre om inv.nr, handikappdekaler etc. sitter som det gör på 7402, dvs. på det svarta glaspartiet istället för längre ned och på sniskan. 

Sedan är det ett problem med att det är väldigt många olika fordonstyper som florerar. Ofta kan t.o.m. vagnar av samma märke ha olika versioner beroende på facelifts och annat. Att hålla sig med en ständigt uppdaterad designmanual ned på enskild detaljnivå blir då ett sisyfosarbete. Därav har man istället valt att utgå från vissa grundkriterier som man sedan får ha en dialog om mellan beställare och entreprenör. Tyvärr är det dock numera inte  ovanligt att en del entreprenörer gör lite som de vill.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

DL

Angående svart grill så har ju även Volvo 8900 det. Även om många har fått röda grillar efter krockar. Även där verkar det svårt med en standard. Nä det är bara ren slöhet att bussarna ser ut som de gör i SL-land.

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 18 april 2020, 19:46:29 PM
Jo, hade nog sett bättre ut om den svarta luckan i fronten istället hade varit röd.

Jag hade hellre sett att det svart under rutan hade varit rött, detta ser inte bra ut.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.