Nobina 2472 mot Dalarö - 4 juli 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 04 juli 2019, 12:53:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



I dag dök en ledvagn upp på linje 839 mot Smådalarö. Det är väl inte så vanligt med just ledvagn på hela linjesträckningen? Det handlar förmodligen om någon tur där det förväntas fler resenärer p g a anslutning till/från skärgårdsbåtar vid Dalarö.

Notera det svarta som skymmer första siffran i linje- och destinationsskylten. Det förekommer på ett fåtal Scaniabussar i denna serie. Även Arriva Norrorts 7797 har liknande "hinder" i fronten.

Jag såg inga Volvo B9S-ledvagnar under mitt besök i Haninge i dag. Handen ska ju ha kvar några i 60xx-serien.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

homer

är väl inte helt ovanligt att några bussar ställs av under sommaren då trafiken minskar, verkar ju klokt att ställa av de snart 15 år gamla ledbussarna med usel AC

Mikael T Nilsson

Citat från: homer skrivet 04 juli 2019, 16:12:12 PM
är väl inte helt ovanligt att några bussar ställs av under sommaren då trafiken minskar, verkar ju klokt att ställa av de snart 15 år gamla ledbussarna med usel AC

Så är det nog. Men jag såg ingen av dessa när jag körde förbi Handengaraget (depåområdet) heller, men man kan inte se allt. :-)
De flesta Volvo B9S från Södertörn är ju dessutom numera överförda till Keolis Nacka/Värmdö, så det ska inte finnas så många kvar i Handen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Filip S

Finns bara en B9S kvar i Handen och det är 6462. Alla andra har flyttat till andra garage  :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Filip S skrivet 04 juli 2019, 19:53:05 PM
Finns bara en B9S kvar i Handen och det är 6462. Alla andra har flyttat till andra garage  :)

Intressant! Tack för uppgiften. Har de övriga flyttats inom Södertörn (Ösmo, Jordbro, Tyresö) eller till andra Nobinagarage i Storstockholm?
Jag har noterat några B9S i 64xx-serien på Kallhälls linjer. Det kanske handlar om tidigare Södertörnsvagnar?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

ks

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 juli 2019, 10:06:13 AM
Intressant! Tack för uppgiften. Har de övriga flyttats inom Södertörn (Ösmo, Jordbro, Tyresö) eller till andra Nobinagarage i Storstockholm?
Jag har noterat några B9S i 64xx-serien på Kallhälls linjer. Det kanske handlar om tidigare Södertörnsvagnar?
Förr var ledvagn ut till Smådalarö/Dalarö rätt ovanligt, men nu händer det titt som tätt, och speciellt under sommartid då det är många som åker ut till Dalarö.

2515-17, 2527-2532 flyttades till Nacka/Värmdö och fick sina ursprungliga inv.nr (66-serien).
Alla 60 och 61-vagnar flyttades till Nacka/Värmdö och Eriksberg (6481-6499)
6459, 6461 flyttades till Kallhäll.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

virtual1

Citat från: ks skrivet 05 juli 2019, 11:00:23 AM
Förr var ledvagn ut till Smådalarö/Dalarö rätt ovanligt, men nu händer det titt som tätt, och speciellt under sommartid då det är många som åker ut till Dalarö.

2515-17, 2527-2532 flyttades till Nacka/Värmdö och fick sina ursprungliga inv.nr (66-serien).

Mja, sanning med modifikation va? Det är väl ingen av dessa som är i trafik idag och aldrig varit sen de kom tillbaka till Keolis? Och sen kanske de administrativt tillhör Nacka/Värmdö, men finns de på plats på nån depå?

ks

Citat från: virtual1 skrivet 05 juli 2019, 11:56:33 AM
Mja, sanning med modifikation va? Det är väl ingen av dessa som är i trafik idag och aldrig varit sen de kom tillbaka till Keolis? Och sen kanske de administrativt tillhör Nacka/Värmdö, men finns de på plats på nån depå?
Jodå, de används. De har kvar sina Swebussäten, men har blivit upprustade med gardiner och USB-uttag. Åkte sånna dagligen till skolan på 443 nu på våren.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

virtual1

Citat från: ks skrivet 05 juli 2019, 12:46:41 PM
Jodå, de används. De har kvar sina Swebussäten, men har blivit upprustade med gardiner och USB-uttag. Åkte sånna dagligen till skolan på 443 nu på våren.

Nja, då man kollar upp nu så ser man faktiskt att f.d. 2527 och f.d. 2528 blev påställda i maj, så där har du nog rätt om de individerna, men majoriteten står som avställda. Såg också mång av dessa hos Volvo i Huddinge för en dryg månad sedan och de verkade inte utrustade alls och framförallt hade de kvar sina Nobina-nummer (tog bilder på dem med). 2515/6625 är påställd sen drygt två veckor tillbaka, men den befann sig i Bromma av nån anledning häromdan och verkade då inte gå i linjetrafik och hade fortfarande sitt Nobinanummer påklistrat.

ks

Citat från: virtual1 skrivet 05 juli 2019, 13:07:04 PM
Nja, då man kollar upp nu så ser man faktiskt att f.d. 2527 och f.d. 2528 blev påställda i maj, så där har du nog rätt om de individerna, men majoriteten står som avställda. Såg också mång av dessa hos Volvo i Huddinge för en dryg månad sedan och de verkade inte utrustade alls och framförallt hade de kvar sina Nobina-nummer (tog bilder på dem med). 2515/6625 är påställd sen drygt två veckor tillbaka, men den befann sig i Bromma av nån anledning häromdan och verkade då inte gå i linjetrafik och hade fortfarande sitt Nobinanummer påklistrat.
2515-2517, 2527-2532 vet jag blev registrerade på Keolis och har varit i Charlottendals och Björknäsdepån. Om de har kommit i trafik sen vet jag inte. Jag syftade på f.d 60/61-vagnarna när jag skrev att jag åkte sådana dagligen till skolan.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

virtual1

Citat från: ks skrivet 05 juli 2019, 14:24:32 PM
2515-2517, 2527-2532 vet jag blev registrerade på Keolis och har varit i Charlottendals och Björknäsdepån. Om de har kommit i trafik sen vet jag inte. Jag syftade på f.d 60/61-vagnarna när jag skrev att jag åkte sådana dagligen till skolan.

Fast 60/61-vagnarna nämnde jag ju inte i mitt inlägg som du först kommenterade =)

ks

Citat från: virtual1 skrivet 05 juli 2019, 14:53:22 PM
Fast 60/61-vagnarna nämnde jag ju inte i mitt inlägg som du först kommenterade =)
Såg inte att du bara citerat en del av mitt inlägg, förlåt mig.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

homer

inga 66 vagnar finns i trafik i N/V utan 10 st 64 vagnar  fd 60 och 61 vagnar hos Nobina (placerade i björknäs)

Mikael T Nilsson

Tack för era svar. Den senaste uppgiften jag hade gällande B9S i Södertörn var att 8-10 skulle stanna kvar. Men då är det alltså endast en kvar och som förmodligen är sommaravställd.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Citat från: ks skrivet 05 juli 2019, 11:00:23 AM
Förr var ledvagn ut till Smådalarö/Dalarö rätt ovanligt, men nu händer det titt som tätt, och speciellt under sommartid då det är många som åker ut till Dalarö.

Nu har ju Nobina haft trafiken sedan 2015, men lite kan detta med att det tursätts fler ledvagnar nog ändå bero på entreprenör och upplägg. Ledvagn är visserligen en fördel vid många resande, men fordonstypen har onekligen även en del nackdelar jämfört med boggi- och normalvagn.

Ett stort aber här är att framkomligheten på Odinsvägen eller vid Hotellbryggan inte är den bästa. Speciellt inte sommartid med extra mycket trafik i detta trånga område. Det händer ju tyvärr att bussarna måste backa på olika håll, i vissa fall t.o.m. ner till och invid Kanalbron... så ur framkomlighets- och trafiksäkerhetshänseende kanske det skulle vara bättre med tätare turer med boggivagn. Å andra sidan så innebär flera bussar oxå trängsel så hur man än vrider och vänder på det så är det inte bra.

Nu trafikeras sträckan även av gammal hävd, men ifall 839 rent hypotetiskt inte hade funnits, och det hade uppstått en fråga om att dra trafik på Odinsvägen (och även Smådalarövägen), så hade det nog funnits stor risk för att det hade blivit ett nej. Det då dagens krav på vägbredd mm. är lite hårdare... i alla fall i teorin.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman