Stor bussförarstrejk i Norge

Startat av Fredrik Gelin, 23 september 2020, 17:49:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Jag hörde på Radion att det är strejk bland bussförarna i Norge.
Det är ganska stora delar av busstrafiken som står stilla i Norge sedan en dryg vecka som jag förstår det.
Stridsfrågan verkar vara lönerna enligt en artikel i Aftenposten.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Knut

De fikk lovnader om bedre lønn i 2007, dette er ikke blitt noe av. Avisene henger seg opp i lønn og ikke de andre elementene som er med i kravene.
Tid til kontroll av buss føre uttak, overtid fra første minutt ved forsinkeleser (idag er det overtid fra 11te minutt). Krav om at arbeidsgiver betaler lønn ved sykdom utover 16 dager og at arbeidsgiver får penger tilbake fra NAV (forsikringskassen). Pensjonopptjening fra første arbeidsdag og første opptjente krone i lønn.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Fredrik Gelin

Det låter som rimliga krav kan jag tycka, dags för ett gemensamt avtal för hela branschen som i Sverige låter det som.
När jag bodde i Oslo 1997-2000 var det också strejk, men den gången var Stridsfrågan fackbrev, något som väl närmast kan liknas vid Yrkeskompetensbevis i Sverige antar jag.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Knut

#3
yrkeskompetansebeviset har inget med fackbrev




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Du får gärna fortsätta förklara vad fackbrev är, Knut. Inte bara säga vad det inte är.

Ted Selander

#5
Det tycks handla om (papper på) yrkesutbildning, men hur det skulle gälla bussförare begriper jag inte. Källa norsk tidningsartikel om en tidigare strejk inom hotellbranschen.

Knut

Fagbrev som bussfører evt lastebil/vogntogfører er en eksamen man kan ta etter minst 5 år erfaring på tyngre kjøretøy som fører.
Man har en teoretisk og praktisk oppgave. Ved den praktiske så blir man fulgt av 2 dedikerte personer i 2 arbedisoppgaver, man får forskjellige oppgaver som skal utføres før, under og etter kjøring. Det kan være uttakskontroll av kjøretøy, sikring av rullestol, sikring av barn, innsett av kjøretøy osv.
Ved bestått får man fagbrev på liklinje med en elektrikker, rørlegger osv Pd i dag er timelønnen 9 kr høyere for de med fagbrev enn for de som ikke har tatt fagbrev. Selv om man har fagbrev så må YKB oppdateres hvert 5te år, som for alle andre. Rent praktisk har fagbrev ingen verdi utover høyere lønn og mulighet for å være ansvarlig for YKB utdanningen i selskapet man er ansatt. Fagbrev gir ingen garanti for at man er en bedre fører, bare et bevis på at en viss utdanning er gjennomført
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Tack så mycket för detaljerat svar.  :)

Knut

kan også nevne at de første som tok fagbrev innen transport måtte ta førerkort for vogntog (CE), ADR, kran og truck. Så ble dette endret for bussførere men fortsatt krav om ADR og truck. I dag er ADR og truck også borte for bussførere. Så det er i dag ett fagbrev for lastebil og ett for buss.
Husker ikke når de endringene kom. Jeg tok aldri fagbrev innen transport og er i dag ute av bransjen av andre årsaker
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge