(https://s26.postimg.cc/6no3h153d/Arriva_7211_Danderyd_20180904.jpg) (https://postimg.cc/image/9hr8uh79h/)
Medlemmen Busskörare har tidigare rapporterat här på Bussnack att ett gäng Scaniabussar ska ersätta en del av Norrorts Volvo B9S-ledvagnar i Norrort under hösten.
Hittills har jag sett f.d. Märstavagn 7815 som är ny i Norrort.
Men i dag dök även en 12-meters Scania upp i Norrortstrafiken, Arriva 7211, på lokallinje 601 i Danderyd, se bild. Tydligen ersätts Volvoledvagnarna inte bara av Scanialeder utan även "normalvagnar" från Märsta.
Eller så handlar det om att en del äldre Scania 12-metersvagnar slopas i Norrort, d v s de i Arrivas 70xx-serie.
Det är kanske så att 70xx-serien återbördas till Märsta där de hör hemma enligt avtal.
Om jag förstått det rätt kommer de att erbjudas till den som tar över Märsta (Transdev) nästa sommar för en låg kostnad.
Det förutsätter kanske att de tas in för översyn och när det närmar sig även en besiktning av SL och eventuell hyrestagare och då måste ju bussarna finnas i Märsta.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Ska ersättas skrev jag inte, ryktet sade att flertalet Märstavagnar kommer att flyttas till Norrort när Transdev tar över. Just nu lär inga b9:or skickas bort, ersättningstrafiken är över först i december och tills dess lär de stanna. Vid årsskiftet kommer enligt uppgift ett gäng MAN till, och så ev Scanialeder framåt sommaren 2019 då. Övertagandet är väl i början av sommaren?
Arriva äger ju sina bussar, så har dom köpt loss bussar från Swebus (var det väl som hade innan?) så är det ju enklare för de som börjar bli gamla att flyttas till oss och rulla här sista åren. Mängden MAN börjar ju bli rätt stor, så medelåldern blir nog bra ändå.
Har förövrigt sett 7533 gå på Råstalinjer, den gick ju hos oss via Märsta-avtalet ett tag ihop med 7531 och 32. Om jag inte minns helt fel.
Tillägger att alla kortscanior som rullat i norrort har gjort det pga Vallentuna. Det är ju där dom hör hemma egentligen och fortfarande oftast går.
Fick syn på 7214 idag, även 7208 rullar i Täby
(https://i.imgur.com/OiBKj5z.jpg)
7063-7068 som rullade en tid i Täby är nu i Märsta
Hej,
Tack för era intressanta svar och bilden på syskonvagnen.
Spännande att Transdev blir ny entreprenör i Märsta. Omfattas även Vallentuna av detta avtal?
Det ser ut som att allt fler Märstavagnar flyttar till Norrort redan nu.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 september 2018, 12:44:38 PM
Hej,
Tack för era intressanta svar och bilden på syskonvagnen.
Spännande att Transdev blir ny entreprenör i Märsta. Omfattas även Vallentuna av detta avtal?
...
Ja och nej nej, Vallentuna ingår i Märstakontraktet som Transdev vann, men är en egen del kan man säga eftersom det i anbuden skulle specificeras hur stor del av anbudet som avsåg Vallentunatrafiken.
Eventuellt kommer Vallentunatrafiken att föras över till Norrort i samband med det kontraktets trafikstart 2020 och därmed ingå i den upphandlingen.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 september 2018, 17:01:04 PM
Ja och nej nej, Vallentuna ingår i Märstakontraktet som Transdev vann, men är en egen del kan man säga eftersom det i anbuden skulle specificeras hur stor del av anbudet som avsåg Vallentunatrafiken.
Eventuellt kommer Vallentunatrafiken att föras över till Norrort i samband med det kontraktets trafikstart 2020 och därmed ingå i den upphandlingen.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Norrort har trafikstart 2021 om inget ändrats.
Så är det naturligtvis, jag gjorde en tankevurpa där.
Tack för uppmärksamheten!
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 september 2018, 17:16:12 PM
Så är det naturligtvis, jag gjorde en tankevurpa där.
Tack för uppmärksamheten!
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Faktum är att det även på jobbet snackas om 2020 i lunchrummet. ??? Jaja, lär visa sig.
Håll isär momenten. Upphandling och tilldelning för bla Norrort blir 2020. Trafikstart sen blir 2021.
Citat från: Nico skrivet 05 september 2018, 20:04:18 PM
Håll isär momenten. Upphandling och tilldelning för bla Norrort blir 2020. Trafikstart sen blir 2021.
Ja? Är det nån som skrivit om tilldelningen här?
Fick uppfattningen om att begreppen blandades ihop. Se tex det du själv skrivit om diskussionen i "lunchrummet" ovan. Därav klargörandet.
Det blir lätt missförstånd och osäkra uppgifter om man går mestadels på "rykten" och "lunchrumssnack". Officiella uppgifter vore att föredra. Om sådana finns tillgängliga alltså.
Citat från: Ersa skrivet 06 september 2018, 08:41:25 AM
Det blir lätt missförstånd och osäkra uppgifter om man går mestadels på "rykten" och "lunchrumssnack". Officiella uppgifter vore att föredra. Om sådana finns tillgängliga alltså.
Jag ser ingen här som går på lunchrumssnack, gör du?
Citat från: Mr.Omsi skrivet 04 september 2018, 22:20:20 PM
7063-7068 som rullade en tid i Täby är nu i Märsta
När dessa väl är på tapeten så såg jag idag att 7063 har fått Keolis-inredning i de grön-blåa färgerna, gissningsvis plockad ur någon annan gammal buss. Har man hivat ut den gamla gråa Swebus-inredningen ur alla 6 bussar som rullat i Täby, eller är det något särskilt som föranlett detta på just denna buss? Den har ju trots allt bara 9-10 månader kvar i trafik, såvida inte bytet gjordes för länge sedan och bara har gått lite obemärkt förbi...
Jag har noterat att man bytt klädsel på flera om inte alla i serien då Swebustyget hade gjort sitt för länge sedan.
Bytet har skett gradvis och den första jag såg med Keolis klädsel var 7064 och det redan i vintras har jag för mig.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Det här med inventarienummer är ju lite speciellt, 7211 är en Scania hos Arriva och en MAN hos Keolis, hopblandningsrisken är ju inte stor, för några år sedan (säkert minst 10) fanns det två Volvoledbussar som numrerats 4157, en hos Busslink i Norrort och en i Lunda eller på Mälaröarna, båda var uppställda bredvid varandra på terminalen i Danderyd, blev ett spännande äventyr att leta rätt på dessa ekipage 8)
Citat från: Ola Å skrivet 09 september 2018, 10:24:53 AM
Det här med inventarienummer är ju lite speciellt, 7211 är en Scania hos Arriva och en MAN hos Keolis, hopblandningsrisken är ju inte stor, för några år sedan (säkert minst 10) fanns det två Volvoledbussar som numrerats 4157, en hos Busslink i Norrort och en i Lunda eller på Mälaröarna, båda var uppställda bredvid varandra på terminalen i Danderyd, blev ett spännande äventyr att leta rätt på dessa ekipage 8)
Vid något tillfälle har jag sett två röda B9S med inventarienummer 6459 uppställda på Sjöbergs plan i gamla Slussenterminalen. Så det förekommer fortfarande sånt där som får oss siffernördar lite extra nördiga.
Men 4157 var väl en H27 i Tyresö som övergick i Swebus ägo 1995? Och var inte Swebus 4157 en Scania? 4227 och 4228 fanns dock samtidigt hos de båda operatörerna och var tämligen lika varandra.
Citat från: Karsten skrivet 09 september 2018, 12:22:10 PM
Men 4157 var väl en H27 i Tyresö som övergick i Swebus ägo 1995? Och var inte Swebus 4157 en Scania?
Så vill jag också ha det till.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Ola Å skrivet 09 september 2018, 10:24:53 AM
Det här med inventarienummer är ju lite speciellt, 7211 är en Scania hos Arriva och en MAN hos Keolis, hopblandningsrisken är ju inte stor, för några år sedan (säkert minst 10) fanns det två Volvoledbussar som numrerats 4157, en hos Busslink i Norrort och en i Lunda eller på Mälaröarna, båda var uppställda bredvid varandra på terminalen i Danderyd, blev ett spännande äventyr att leta rätt på dessa ekipage 8)
Kul! :-)
7211 finns även hos Nobina i Södertälje, som Scaniaboggi. Det finns alltså tre 7211 i SL-trafiken just nu.
Citat från: Karsten skrivet 09 september 2018, 12:22:10 PM
Vid något tillfälle har jag sett två röda B9S med inventarienummer 6459 uppställda på Sjöbergs plan i gamla Slussenterminalen. Så det förekommer fortfarande sånt där som får oss siffernördar lite extra nördiga.
Ja, det var ju lite lustigt, samma vagntyp med samma invnr. Keolis Nacka/Värmdö möter Nobina Södertörn/Tyresö vid Slussen.
Citat från: Karsten skrivet 09 september 2018, 12:22:10 PM
Vid något tillfälle har jag sett två röda B9S med inventarienummer 6459 uppställda på Sjöbergs plan i gamla Slussenterminalen. Så det förekommer fortfarande sånt där som får oss siffernördar lite extra nördiga.
Men 4157 var väl en H27 i Tyresö som övergick i Swebus ägo 1995? Och var inte Swebus 4157 en Scania? 4227 och 4228 fanns dock samtidigt hos de båda operatörerna och var tämligen lika varandra.
H27 4157 hamnade aldrig hos Swebus utan slutade hos Busslink och enligt bild på Bussmickes hemsida http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H027/index.html#H27%204157%20OSJ323%20Gullmarsplan%20910924.jpg (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H027/index.html#H27%204157%20OSJ323%20Gullmarsplan%20910924.jpg) ser det som sagt ut som att den kan ha levererats till Tyresö. Swebus 4157 vill jag ha till att den tillhörde Ekerö från början men slutade sina dagar i Märsta, ditflyttad under Swebustiden men sedermera övertagen av Arriva där den fick nummer 7076. Nedan ett par bilder.
(http://oskara.se/bilder/Busslinkbilder/album/4100/Busslink_4157_080829.jpg)
(http://oskara.se/bilder/Swebusbilder/album/4100/Swebus_4157_081015.jpg)
Citat från: Mr.Omsi skrivet 04 september 2018, 22:20:20 PM
7063-7068 som rullade en tid i Täby är nu i Märsta
Idag såg jag 7068 på 524, så den verkar vara tillbaka i Vallentuna. Om inte Märsta kör några egna avgångar på den?
Citat från: buskörare skrivet 14 september 2018, 19:34:54 PM
Idag såg jag 7068 på 524, så den verkar vara tillbaka i Vallentuna. Om inte Märsta kör några egna avgångar på den?
Intressant! Tack för info. Systervagn 7067 rullade i Märsta i går.
Citat från: buskörare skrivet 14 september 2018, 19:34:54 PM
Idag såg jag 7068 på 524, så den verkar vara tillbaka i Vallentuna. Om inte Märsta kör några egna avgångar på den?
Någon av 706x är kvar i Okvista, dock kör Märsta några få kortturer Upplands Väsby - Vallentuna i högtrafik samt på morgonen om jag inte misstar mig.
Citat från: Buzzlover skrivet 15 september 2018, 11:46:11 AM
Någon av 706x är kvar i Okvista, dock kör Märsta några få kortturer Upplands Väsby - Vallentuna i högtrafik samt på morgonen om jag inte misstar mig.
Det här var vid 18.20-tiden i Arninge. Så i så fall var det nog Vallentuna som körde den. Gamla Vallentuna som det kallas hos oss av nån anledning.
Citat från: buskörare skrivet 15 september 2018, 12:52:36 PM
Det här var vid 18.20-tiden i Arninge. Så i så fall var det nog Vallentuna som körde den. Gamla Vallentuna som det kallas hos oss av nån anledning.
Gamla Vallentuna kallades den del av Vallentunatrafiken som tillhörde E16-avtalet (Alltså 524, 660-668) när jag var på Arriva. Detta kommunicerades egentligen bara ut i schemafrågorna eftersom inte alla förare hade linjekännedom på dessa linjer. De förare och scheman som enkom höll sig till E20-linjer benämndes då "nya Vallentuna".
Huruvida det fortfarande är så eller om fordon och personal blandas vet nog du bättra.
Citat från: Karsten skrivet 15 september 2018, 14:00:49 PM
Gamla Vallentuna kallades den del av Vallentunatrafiken som tillhörde E16-avtalet (Alltså 524, 660-668) när jag var på Arriva. Detta kommunicerades egentligen bara ut i schemafrågorna eftersom inte alla förare hade linjekännedom på dessa linjer. De förare och scheman som enkom höll sig till E20-linjer benämndes då "nya Vallentuna".
Huruvida det fortfarande är så eller om fordon och personal blandas vet nog du bättra.
Eftersom det fortfarande är olika avtal, så skiljer vi fortfarande på Gamla Vallentuna vs Okvista (Jag har inte hört Nya Vallentuna, bara Okvista.. Det är i dagsläget många förare från Norrort som kör heltid på 660-linjerna, men de hör ju fortfarande till Norrort och går inte automatiskt över till Transdev. Möjligt att man erbjuder dessa förflyttning till Märsta, men vet inget om det.
Bara en fundering. Bussflyttarna mellan Märsta och andra Arrivadepåer handlar det inte om att få stänga ned alla etanolstationer förutom den i Märsta?! Bonus blir då också att de 70xx-bussarna som finns möjlighet för Transdev att hyra redan är placerade i Märsta när de tar över.
Finns etanolstation kvar i Okvista? Om inte så tror jag inte att någon 70xx är placerad där?
Hur är det med Råsta? Är etanolen bort där också? Jag har ff några bussar noterade som etanol.
// Anders
Citat från: buskörare skrivet 15 september 2018, 15:22:21 PM
Eftersom det fortfarande är olika avtal, så skiljer vi fortfarande på Gamla Vallentuna vs Okvista (Jag har inte hört Nya Vallentuna, bara Okvista.. Det är i dagsläget många förare från Norrort som kör heltid på 660-linjerna, men de hör ju fortfarande till Norrort och går inte automatiskt över till Transdev. Möjligt att man erbjuder dessa förflyttning till Märsta, men vet inget om det.
Det skulle kunna förklara att det numera blandas friskt mellan busstyperna på 66X-linjerna och 524.
Jag såg en ledbuss för första gången på 660V tidigare i veckan, då verkar det logiskt att en Norrortsförare får köra något varv på den med samma buss som hen kört till Vallentuna tidigare i tjänsten, det kan iofs också vara en bra början på en intjänst som fortsätter med exempelvis en 610 senare.
Jag har tidigare konstaterat att det länkas mellan 524, 687 och 610/608 åt båda håll, så att blanda in även 660 i dess båda varianter verkar logiskt.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: Anders Lundén skrivet 16 september 2018, 14:34:41 PM
Bara en fundering. Bussflyttarna mellan Märsta och andra Arrivadepåer handlar det inte om att få stänga ned alla etanolstationer förutom den i Märsta?! Bonus blir då också att de 70xx-bussarna som finns möjlighet för Transdev att hyra redan är placerade i Märsta när de tar över.
Finns etanolstation kvar i Okvista? Om inte så tror jag inte att någon 70xx är placerad där?
Hur är det med Råsta? Är etanolen bort där också? Jag har ff några bussar noterade som etanol.
// Anders
Inga etanolfordon kvar på Råsta mig veterligen. Vilka har du noterade, så kanske vi kan räta ut det?
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 september 2018, 15:54:48 PM
Det skulle kunna förklara att det numera blandas friskt mellan busstyperna på 66X-linjerna och 524.
Jag såg en ledbuss för första gången på 660V tidigare i veckan, då verkar det logiskt att en Norrortsförare får köra något varv på den med samma buss som hen kört till Vallentuna tidigare i tjänsten, det kan iofs också vara en bra början på en intjänst som fortsätter med exempelvis en 610 senare.
Jag har tidigare konstaterat att det länkas mellan 524, 687 och 610/608 åt båda håll, så att blanda in även 660 i dess båda varianter verkar logiskt.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Nä, norrortsförarna sitter på fasta Gamla Vallentuna-tjänster och kör bara dessa. De hör dock fortfarande till norrort anställningsmässigt. Så det är inte orsaken till bussarna. Möjligt att man täckt nån tur med annan buss eller att man helt enkelt missat vid ersättningen. Att köra ledbuss på 524 är ju ingen konst, värre om man sätter ut dom på 662, 63, 67 och kanske 68.
Citat från: F.Å skrivet 16 september 2018, 17:18:02 PM
Inga etanolfordon kvar på Råsta mig veterligen. Vilka har du noterade, så kanske vi kan räta ut det?
7564 CGN810 och 7566 CGN763 är fortfarande etanol enl Transportstyrelsen. Likaså 7778 XNM619 men den kanske inte är i Råsta längre även om Transportstyrelsen anger det?!
// Anders
Vad jag vet är det bara Märsta som fortfarande kör på etanol? Hur Okvista gör är jag osäker på, majoriteten av bussarna som står där är ju Norrorts och vi har inga etanolare kvar.
Citat från: Anders Lundén skrivet 16 september 2018, 19:06:56 PM
7564 CGN810 och 7566 CGN763 är fortfarande etanol enl Transportstyrelsen. Likaså 7778 XNM619 men den kanske inte är i Råsta längre även om Transportstyrelsen anger det?!
// Anders
7778 bör hålla till i Märsta. Har inte sett till den sen i våras. Märkligt med de två boggivagnarna. Verkar inte så strategiskt att byta motor i alla utom två på hela depån. Får försöka luska vidare i det.
Citat från: buskörare skrivet 16 september 2018, 19:12:01 PM
Vad jag vet är det bara Märsta som fortfarande kör på etanol? Hur Okvista gör är jag osäker på, majoriteten av bussarna som står där är ju Norrorts och vi har inga etanolare kvar.
Kör Märstaförare på Vallentunalinjerna då?
Den gångna veckan rullade minst en 60xx och en gammal 75xx på 524, 664 och 665 vad jag kunde se vid Vallentuna station.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 september 2018, 07:58:25 AM
Kör Märstaförare på Vallentunalinjerna då?
Den gångna veckan rullade minst en 60xx och en gammal 75xx på 524, 664 och 665 vad jag kunde se vid Vallentuna station.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Eftersom dessa linjer hör till Märstas avtal så vore det inte så underligt om det rullar etanolbussar där kan jag tycka? Har man kvar etanoltanken i Okvista så är det bara Märstas bussar som tankar där, Norrort har inga etanolare kvar.
Citat från: Anders Lundén skrivet 16 september 2018, 19:06:56 PM
7564 CGN810 och 7566 CGN763 är fortfarande etanol enl Transportstyrelsen. Likaså 7778 XNM619 men den kanske inte är i Råsta längre även om Transportstyrelsen anger det?!
// Anders
7564 och 7566 har varit borta ett tag. Såg idag 7566 åter på garaget, nu med dekaler "biodieselbuss". Båda har numera enligt Transportstyrelsen fått motorer utbytta till diesel. Så därmed kan väl sägas att inga etanoler finns kvar på Råsta