Kommunal varslar om strejk

Startat av Walter, 18 juni 2008, 17:40:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: JDS skrivet 29 juni 2008, 21:05:12 PM
Som trafikant står du längst ner på kollektivtrafikens rangskala 1460 dagar av 1461 ;D

Oj, ska man alltså vara snäll mot alla trafikanter på skottdagen? ???

JDS

#91
Citat från: Karsten skrivet 29 juni 2008, 21:08:15 PM
Oj, ska man alltså vara snäll mot alla trafikanter på skottdagen? ???

Nej, man kan vara snäll mot alla trafikanter alla dagar som du och jag är! Men en dag vart fjärde år har trafikanterna möjlighet att faktiskt välja vem de vill bli dissade av under den närmaste fyraårsperioden och då kan de känna sig som kungar för en dag, innan allt återgår till det vanliga  :-*

Allvarligt: Det skulle bli lite jobbigt för trafikföretagen om man skulle behöva kompensera folk för allt möjligt. Massproducerad kollektivtrafik bygger lite på att man skriver en fantasiplan och sen kör så gott det vid varje tid går. Det skulle man inte kunna göra om man betraktade förhållandet till trafikanten som en normal affärsuppgörelse. Därför måste det bygga lite mer på att trafikanterna underkastar sig det märkliga samhällets nycker  8)

Fredde

CitatEller byta jobb till något annat som är så mycket bättre kanske? Om det nu både är tråkigt har dåliga tider och är underbetalt ser jag ingen anledning till att stanna kvar.

Tråkigt är det minsta det är. Det finns bara vissa saker som bör fixas till för total trevnad...


JDS

Citat från: Fredde_J skrivet 29 juni 2008, 22:35:53 PM
Tråkigt är det minsta det är. Det finns bara vissa saker som bör fixas till för total trevnad...

Det kanske inte är meningen att man ska uppleva total trevnad? Jag har sett en och annan arbetsplats där folk säger att de trivs jättebra, fastän allting egentligen är helt uppåt väggarna. Om en vettig människa uppnår total trevnad på jobbet så är det nog dags för vederbörande att byta jobb, innan försämringarna tar vid!

Fredde

CitatDet kanske inte är meningen att man ska uppleva total trevnad? Jag har sett en och annan arbetsplats där folk säger att de trivs jättebra, fastän allting egentligen är helt uppåt väggarna. Om en vettig människa uppnår total trevnad på jobbet så är det nog dags för vederbörande att byta jobb, innan försämringarna tar vid!

Det är ju en tolkningsfråga. Tycker du att man ska ha något på arbetet som inte är riktigt bra? Det tycker iaf. inte jag...


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 29 juni 2008, 22:58:59 PM
Det är ju en tolkningsfråga. Tycker du att man ska ha något på arbetet som inte är riktigt bra? Det tycker iaf. inte jag...



Nej, men till slut så inser du nog att du är alldeles för proffsig och kompetent för att jobba inom busstrafiken i SL-området.. :)

Peter Rost

Verkar  som  att  Nynäsersättningen  fått  dispens, men  det  är  väl  knappast  Swebus  som  kör, eller?

/Peter

Cero

Jag har full förståelse för att bussförarna vill ha bättre villkor och det finns nog många som förtjänar det också. En strejk kommer inte att lösa dessa problem. Brist på folk är i stort sett ända sättet att förbättra villkoren i en bransch och det enda sättet att skapa det är att tillräckligt många slutar. Tyvärr kommer det dock inte att räcka i bussbranschen, för det finns också en grupp som sannolikt inte förtjänar högre lön och bättre villkor och det är de som bara kör "för att de måste" och inte bryr sig om jobbet, dvs inte ger den service kunderna önskar, inte är rädd om materialet, etc. Nu är det tyvärr så att det finns tillräckligt många av kategorin "inte intresserade men kör ändå" för att det inte ska bli brist på folk. Och eftersom bussbolagens ekonomi är så pressad tar man in dessa människor vilket ger branschen dåligt rykte, ökade kostnader (skador på fordon mm) och håller nere lönerna. Alltså är man inne i en ond cirkel.

Blir det brist på folk som är villiga att köra buss tvingas löner och andra villkor bli bättre för att attrahera arbetsmarknaden men detta händer inte. Problemet delar bussbranschen med många andra branscher, exempelvis vården och många kulturyrken, där det finns tillräckligt många utbildade (åtminstone av de mindre utbildningskrävande kategorierna) för att hålla nere lönerna. Slutar en bussförare, scenarbetare eller undersköterska finns det hundra som väntar. Alltså tvingas inte arbetsgivaren höja lönerna för att göra jobbet attraktivt. Och just när det gäller bussförare får jag uppfattningen att arbetsgivarna inte alltid är så nogräknade med vilka de tar in. Klart lönesänkande. Inom bl.a. lokföraryrket upplever jag att kraven är högre. Alltså blir urvalet mindre och därmed lönerna högre för att attrahera dem man verkligen vill ha.

En annan lönesänkande faktor är facket som genom kollektivavtal jämställer alla medarbetare. Alltså får den bästa ungefär samma lön som den sämsta. Och det kan aldrig bli i nivå som den bästa skulle ha fått om individuell lönesättning skulle råda. Alltså får den bästa inte den lön hon förtjänar och den sämsta får en bättre lön än hon förtjänar. Under vårdstrejken förekom en intervju där en anställd stod bredvid en chefsperson och de uppträdde som vänner. Båda förlitade sig på att fack och arbetsgivarorganisation skulle lösa problemen. Någon annan alltså. Då har man lyft bort en stor del i chef-medarbetarrelationen och låter den hanteras externt vilket ger en situation som inte leder någonvart. Om det nu funnits en konflikt skulle de inte uppträtt på det sättet i samma intervju utan löst det hela över skrivbordet. Och når man inte fram är det tack och bock.

Det är ingen slump att branscher som IT, som i kraft av att vara en ung bransch har förhållandevis låg facklig aktivitet och individuella avtal, har högre löner än exempelvis vården. Vill man något går man in till chefen och förhandlar. Lyckas man så gör man, annars gillar man läget eller drar vidare. Därmed uppstår det paradoxala att det är lönsammare att ta hand om döda ting än levande.

Jonas Sandqvist

#98
""Jag har full förståelse för att bussförarna vill ha bättre villkor och det finns nog många som förtjänar det också. En strejk kommer inte att lösa dessa problem. Brist på folk är i stort sett ända sättet att förbättra villkoren i en bransch och det enda sättet att skapa det är att tillräckligt många slutar. Tyvärr kommer det dock inte att räcka i bussbranschen, för det finns också en grupp som sannolikt inte förtjänar högre lön och bättre villkor och det är de som bara kör "för att de måste" och inte bryr sig om jobbet, dvs inte ger den service kunderna önskar, inte är rädd om materialet, etc. Nu är det tyvärr så att det finns tillräckligt många av kategorin "inte intresserade men kör ändå" för att det inte ska bli brist på folk. Och eftersom bussbolagens ekonomi är så pressad tar man in dessa människor vilket ger branschen dåligt rykte, ökade kostnader (skador på fordon mm) och håller nere lönerna. Alltså är man inne i en ond cirkel.""


Bra skrivet, Cero!! Det stämmer bra! Ju mer man betalar desto bättre chaufförer får man.  Många kan ta busskort men långt ifrån alla kan bli busschaufförer   8) Nu ger man ju många invandrare busskort med orden, "får dom inget annat jobb kan dom ju alltid köra buss" Va f#n är det för resonemang? Är det lönebidragsbiten som spelar in kanske? Lite OT men det måste ut!

Fredde

CitatNej, men till slut så inser du nog att du är alldeles för proffsig och kompetent för att jobba inom busstrafiken i SL-området..  :)

Det vet jag redan ;)


Jonas M. Bobjörk

Citat från: JDS skrivet 29 juni 2008, 20:20:46 PM
Inse faktum: bussbranschen är som den är, och oavsett hur länge Kommunal strejkar kommer det inte att bli några särskilt märkbara förbättringar. Rimligen får man upp procentsatserna något, förhoppningsvis får man till en bättre ömsesidighet när det gäller dygnsvilan och kanske, kanske får man även till ett avtal om att man typ ska titta på tjänsteomloppen i lokala arbetsgrupper. Men mycket bättre lär det inte bli och så har det väl sett ut i stort sett i alla strejker.

Om man verkligen störs av att bussförare har dåligt betalt i förhållande till lokförare så borde man väl försöka sluta som bussförare och börja som lokförare i stället. Det är ju inte ödet som bestämmer vad man ska välja för yrke?!?

Ja, det är ju verkligen bara att bli lokförare. Jag har försökt. Men jag får inte köra saker som följer räls (annat än spårvagnar möjligtvis). Saker som väger 12+ ton och måste styras får jag köra i alla fall.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 30 juni 2008, 18:18:58 PM
En annan lönesänkande faktor är facket som genom kollektivavtal jämställer alla medarbetare. Alltså får den bästa ungefär samma lön som den sämsta. Och det kan aldrig bli i nivå som den bästa skulle ha fått om individuell lönesättning skulle råda. Alltså får den bästa inte den lön hon förtjänar och den sämsta får en bättre lön än hon förtjänar.

Det finns dock en positiv sak med den stela lönesättningen, och det är att män och kvinnor har samma lön. Jag är uppväxt med starka fackförbund och tror på "their cause", men jag är samtidigt inte alls negativt inställd till möjligheten att ge en aning högre lön till de individer inom branschen som sköter sig, orsakar få materiella skador, samt uppför och klär sig korrekt.

Nico


Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 29 juni 2008, 18:44:46 PM
Jag gillar osså mitt busschaufförsjobb. Har haft det i nära 25 år nu. Det som börjar störa mig, + många andra kollegor,  mer o mer är dom orättvisa lönerna för i princip lika jobb. Klart att det ska vara en en viss differens.

Håller med Jonas här då det bör kunna vara lite skillnader i lön. Om man jobbar utan anmärkning i flera år och fortfarande har samma lön som garagets odåga som stup i kvarten är inblandad i småkrockar, fy skäms-samtal efter kundklagomål etc. så tappar man nog till slut sugen. Ett bra och professionellt uppträdande bör alltid kunna premieras. I synnerhet som det i slutänden ofta sparar pengar åt arbetsgivaren. Där borde en individuell lönesättning kunna ge utrymme för en ordentlig ökning för duktiga förare... om nu bara facken gick med på detta. 

Att sedan lönerna kan skilja sig åt mellan olika branscher beror även på beställaren. Ett lastbilsåkeri kan måhända ta ut mellanskillnaden för ökade kostnader direkt av sin kund. Dvs. åkeriet kanske har finare bilar och bättre förare, men är i gengäld dyrare. Kunden ifråga vet dock om detta, men väljer ändå det dyrare alternativet då det i sig har ett mervärde som kunden ifråga är villig att betala för. Inom kollektivtrafiken finns normalt inte det utrymmet och då blir det därefter att lönerna sätts utifrån vad som går att få loss från huvudmannen när man får kontraktet.

Samtidigt så håller jag även med Erik då facken har en roll att spela även om jag har en annan syn på utfallet. Problemet (som jag ser det) är att bland LO-facken så känns det som att man har väldigt svårt att acceptera att verkligheten har förändrats på de senaste 40-50 åren och att de nya förhållandena kräver andra sätt att tänka och metoder att agera på. Att t.ex. upphöra att sätta likamed-tecken mellan begreppet orättvisa och individuell lönesättning är en sådan sak som man nog bör grunna lite på.

Vet inte om det inlägget var så roligt å intressant Jonas, men själva ämnet i sig är ju lite torrt!  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Sandqvist

Nej, kanske inte så kul men ändå intressant. Skratta kan man ju alltid göra när man ser din avatar  ;D.

13 dagar kvar till strejk...

Hälsar Jonas

Nico


Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 01 juli 2008, 11:13:58 AM
Nej, kanske inte så kul men ändå intressant. Skratta kan man ju alltid göra när man ser din avatar  ;D.

13 dagar kvar till strejk...

Hälsar Jonas

Å den är ändå vacker om man jämför med hur jag egentligen ser ut i verkligheten...  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman