Kommunal varslar om strejk

Startat av Walter, 18 juni 2008, 17:40:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

michael k

hur går det med ob:et?
detta som kommunal förhandlade bort för några år sedan ???
kvällar borde ligga på 30% av lönen, lördagar på 50%
och röda dagar 100%

Hagri

Citat från: michael k skrivet 01 juli 2008, 11:54:33 AM
hur går det med ob:et?
detta som kommunal förhandlade bort för några år sedan ???
kvällar borde ligga på 30% av lönen, lördagar på 50%
och röda dagar 100%

Hur var det?
Vad fick man istället?
OB för bussförare är ett skämt?

Jan

Citat från: Hagri skrivet 01 juli 2008, 12:12:42 PM
Hur var det?
Vad fick man istället?
OB för bussförare är ett skämt?

Man fck lite mer i grundlön istället. Mao fick dessa gamla rävar som bara kör dagtid mer i lön. Nyanställda som måste ta de sämsta passen mindre OB. Anledningen till att det blir svårt att finna bf, är av den dåliga lönevillkoren. ej se till att de som åker nattetid får betala nattillägg och att detta inte går till länsbolagen utan till de som kör. Nu blir det än jobbigare att finna bf om det blir en dålig utgång för bf krav.
I branschen 37 år

JDS

Citat från: Jan skrivet 01 juli 2008, 12:27:48 PM
Man fck lite mer i grundlön istället. Mao fick dessa gamla rävar som bara kör dagtid mer i lön. Nyanställda som måste ta de sämsta passen mindre OB. Anledningen till att det blir svårt att finna bf, är av den dåliga lönevillkoren. ej se till att de som åker nattetid får betala nattillägg och att detta inte går till länsbolagen utan till de som kör. Nu blir det än jobbigare att finna bf om det blir en dålig utgång för bf krav.

Är det så "jobbigt" att finna bussförare egentligen? Jag har inte hört talas om någon betydande mängd inställda avgångar på grund av förarbrist. För mig verkar det snarare som att det finns precis så många bussförare som trafikföretagen behöver - men jag har kanske missat något?

Karsten

Citat från: JDS skrivet 01 juli 2008, 13:05:14 PM
Är det så "jobbigt" att finna bussförare egentligen? Jag har inte hört talas om någon betydande mängd inställda avgångar på grund av förarbrist. För mig verkar det snarare som att det finns precis så många bussförare som trafikföretagen behöver - men jag har kanske missat något?

De finns, men trafikföretagen ligger alltid steget efter och har en konstant brist som egentligen bara märks de dagar som de timanställda verkligen inte vill arbeta. Eftersom det är så praktiskt att vara timanställd på en arbetsplats där det alltid finns jobb, är det ingen timanställd som vill binda upp sig på "pliktdagar" och därför saknas det folk på t.ex valborgsmässoafton, midsommarafton och vid extremt varm eller kall väderlek.

JDS

Citat från: Karsten skrivet 01 juli 2008, 13:45:23 PM
De finns, men trafikföretagen ligger alltid steget efter och har en konstant brist som egentligen bara märks de dagar som de timanställda verkligen inte vill arbeta. Eftersom det är så praktiskt att vara timanställd på en arbetsplats där det alltid finns jobb, är det ingen timanställd som vill binda upp sig på "pliktdagar" och därför saknas det folk på t.ex valborgsmässoafton, midsommarafton och vid extremt varm eller kall väderlek.

Okej, då kan jag hålla med om att det är "jobbigt" att hitta folk, men frågan är: är det kostsamt, eller sparar man ändå pengar på att ha det så här i stället för att förbättra villkoren? Det låter för mig som att man visserligen skulle kunna spara pengar på lång sikt genom att kostnaderna för skador, utbildning och inställd trafik minskar om man har bättre och mer pålitliga förare, men att bussföretagen aldrig kommer att tänka så långsiktigt med mindre än att de får jättelånga nettokontrakt alternativt återgår i kommunal ägo.

Jonas

Citat från: JDS skrivet 01 juli 2008, 13:05:14 PM
Är det så "jobbigt" att finna bussförare egentligen? Jag har inte hört talas om någon betydande mängd inställda avgångar på grund av förarbrist. För mig verkar det snarare som att det finns precis så många bussförare som trafikföretagen behöver - men jag har kanske missat något?

Det är väl allmänt känt att det är svårt att få folk till yrket, i hela landet saknas det ju flera tusen förare och värre kommer det att bli!
I och med att de nya reglerna införs, med krav på YK-utb på över 100h, kommer det i princip vara omöjligt att ta D-behörighet på egen hand!
Branschen står inför en stundande kris då många(har hört siffror på upp emot 40%) förare pensioneras inom 5-15år.

Här i Uppsala har vi nu börjat utbilda förare själva för att få tag på nya förare och trots det är det svårt att få tag på rätt sorts personer, större delen av de som söker klarar inte testerna de får genomgå vid första gallringen...

Att vi inte behöver ställa in turer beror uteslutande på att många förare ställer upp och jobbar på sina fridagar!


jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jonas M. Bobjörk

Citat från: jocke skrivet 03 juli 2008, 19:09:09 PM
Strejken drabbar norrlandskusten. Fast den körs av Veolia?

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=742732

Ja, strejken är inte riktad mot företag utan mot BuA.

JAB

Den 15:e blir då även Bergkvarabuss och Arriva uttagna i strejk i Skåne, om konflikten blir långvarig.

Fredde

Ingen vet ju än om man tackar ja eller nej till förslaget från BuA. Dock är det väl knappast någon hemlighet att jag önskar ett nej?


Magnus_J

anar man en viss irritation att Budet kom genom media först??

CitatSvar kommer att lämnas, till bussarbetsgivarna.

från
http://www.kommunal.se/Nyheter/17571/

Fredde

Ja det var ju ordagrant formulerat ;D


Jonas M. Bobjörk

Budet var ju inte speciellt generöst.

13-timmars ram gick de med på - i innerstan. Och just där har man inte det problemet. Det är mer ute i landet, dä'r det finns tredelade tjänster.
11 timmars dygnsvila - om de fick dra ner den om de ville
Behovsanställda ville de inte ändra på.