Linje 611X i Täby Kyrkby, var skall den gå?

Startat av Fredrik Gelin, 11 december 2019, 22:13:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Jag sitter och funderar på hur lillbussen 611X i Täby som signaturen Buskörare påtalade i tråden om trafikförändringar skall gå.
Enligt ficktidtabellen skall bussen trafikera hållplatsen Byle gård vilket förbryllar mig en aning med tanke på att det inte kommer att gå att köra Jarla Bankes väg dit som 611 gör idag.
Om det inte byggs någon ny väganslutning från Skolhagsvägen till Blendavägen lär det väl bli skaft från Nannavägen?
De båda varianterna av 611 skall mötas vid en ny hållplats i anslutning till Roslagsbanan och Prästgårdsvägen vilket gör att man antingen måste köra upp till Runslingan och sedan upp genom villaområdena runt Lokevägen, men då kommer man från fel håll vilket skulle leda till en dubbel skaftkörning mellan Östra Byle och Byle gård. Kör man via Prästgårdsvägen blir det en rejäl omväg samma väg som 524 via Löttingelund.
Således funderar jag på om det går att köra den mindre bussen som enligt Buskörare skall trafikera 611X via cykelvägen mellan Skolhagenskolan och Blendavägen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Den kommer gå Skolhagsvägen-Blendavägen-Jarla bankes väg enligt vårt trafikmeddelande.
Den ska alltså starta vid terminalen i Täby kyrkby, åka ut och vända i rondellen vid Täby kyrka, tillbaka över järnvägen och vänster in på Skolhagsvägen.
Om den ska gå ner cykelvägen eller vägen ner till/sen över parkeringen vet jag dock inte.

igel

Vad är det för typ av fordon den ska trafikeras med? Kortvagn eller något special litet?

Fredrik Gelin

Jag gissar att det blir en mindre buss än normal eftersom det är ganska trångt på Blendavägen som normalt inte har någon genomgående trafik större än cyklar.
Det innebär också att man måste brottas med skolrusningen på morgonen eftersom det ligger två skolor precis vid Täby Kyrkby station.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: igel skrivet 12 december 2019, 06:50:33 AM
Vad är det för typ av fordon den ska trafikeras med? Kortvagn eller något special litet?

Den kallas Lillbussen, så jag gissar att det är nåt a la den som går på 350.

Buzzlover

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 december 2019, 22:13:07 PM
Jag sitter och funderar på hur lillbussen 611X i Täby som signaturen Buskörare påtalade i tråden om trafikförändringar skall gå.
Enligt ficktidtabellen skall bussen trafikera hållplatsen Byle gård vilket förbryllar mig en aning med tanke på att det inte kommer att gå att köra Jarla Bankes väg dit som 611 gör idag.
Om det inte byggs någon ny väganslutning från Skolhagsvägen till Blendavägen lär det väl bli skaft från Nannavägen?
De båda varianterna av 611 skall mötas vid en ny hållplats i anslutning till Roslagsbanan och Prästgårdsvägen vilket gör att man antingen måste köra upp till Runslingan och sedan upp genom villaområdena runt Lokevägen, men då kommer man från fel håll vilket skulle leda till en dubbel skaftkörning mellan Östra Byle och Byle gård. Kör man via Prästgårdsvägen blir det en rejäl omväg samma väg som 524 via Löttingelund.
Således funderar jag på om det går att köra den mindre bussen som enligt Buskörare skall trafikera 611X via cykelvägen mellan Skolhagenskolan och Blendavägen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Från Skolhagsvägen till Blendavägen så är en ny väg påväg att asfalteras samt att cykelvägen upp till Blendavägen nu har breddats så att den skulle kunna ta åtminstone bussen (om den kan ta mötande trafik lämnar jag osagt då mitt ögonmått inte är det bästa)
Den nya vägen/förlängningen på Skolhagsvägen går till höger om den nuvarande gång/cykelvägen där det var en "cykelparkering" och tar sedan höger upp mot den nu breddade gångvägen upp mot Blendavägen, lite svårt att förklara såhär i text men en separat väg för 611X är alltså redan på gång om den inte redan är klar.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ola Å

Det måste ju vara första gången någonsin som de boende på östra sidan om Roslagsbanan i Täby Kyrkby station haft busstrafik, undrar hur många som åker sista biten, på min tid i Norrort var de inte många.