Arriva till salu, hela eller i delar.

Startat av buskörare, 11 augusti 2019, 12:26:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Intressenter är bl.a Keolis, Transdev (som verkligen verkar vara på hugget) och ett amerikanskt riskkapitalbolag; Apollo Global Manegement.

https://www.di.se/nyheter/arriva-kan-saljas-for-43-miljarder/

Sputnik

Det vore bra om INTE Transdev köper. Hellre Keolis än att all buss och båttrafik köps upp av Transdev.

buskörare

Citat från: Sputnik skrivet 11 augusti 2019, 23:28:24 PM
Det vore bra om INTE Transdev köper. Hellre Keolis än att all buss och båttrafik köps upp av Transdev.

Transdev bytte ju själv ägare ganska nyligen, rätt kaxigt att börja köpa så stora bolag som Björks och nu vara intresserade av Arriva redan.

Fredrik Gelin

Det handlar nog delvis om att göra sig kvitt konkurrenter, det är ju enklare att köpa bolag med relativt nyvunna kontrakt än att lägga anbud själv.
Transdev är ju heller inte så stora i Sverige jämfört med Nobina och Arriva, så det är ju ett sätt att växa.
Taktiken att köpa upp konkurrenter förekommer i nästan alla branscher och är rent affärsmässiga beslut.
Keolis kan vara intresserade av Arriva om de inte lyckas vinna anbud på egen hand, men det är kanske bara en kortsiktig lösning då Arriva åtminstone i Sverige har flera stora kontrakt som skall upphandlas inom några år.
Det står dock också att DB överväger att börsnotera Arriva om de inte får ett tillräckligt bra pris.
Med andra ord kanske de vill ha mer än de fyra miljarder euro som nämns som möjlig köpeskilling.
Med tanke på att DB enligt artikeln köpte Arriva för 1,6 miljarder pund kan det ju tänkas att de vill ha mer än fyra miljarder euro för att helt släppa kontrollen över bolaget.
En inte obetydlig del av verksamheten finns ju på DBs hemmamarknad Tyskland och därför kanske det inte är så kul att sälja till en konkurrent som Transdev eller Keolis som båda redan finns i Tyskland.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Det kan ju säljas i delar (jag har hört att Arriva Sverige kan aäljas för sig t.ex) och det gör ju det hela lite annorlunda. Det ska tydligen vara nått infomöte för vissa utvalda i september, förhoppningsvis kommer mer info då.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Flera amerikanska bolag är tydligen intresserade. Det var visst nån deadline i torsdags så väntar spänt på vad den har att ge


https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-10/deutsche-bahn-s-arriva-is-said-to-attract-buyout-firms-rivals

Fredde


Jonas Gustafsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 augusti 2019, 08:40:20 AM

Transdev är ju heller inte så stora i Sverige jämfört med Nobina och Arriva, så det är ju ett sätt att växa.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

I beg to differ vad gäller Transdev vs. Arriva.
Enligt Merinfo har Transdev 922 fordon registrerade i Sverige mot Arrivas 881 (då är även servicebilar m m medräknade men ändå)
Nobina ligger däremot på 2662 fordon så där har du rätt.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Citat från: Fredde link=topic=73104.msg511430#msg511430 dat 8)e=1565771833
Jag tror att dom behöver se om sitt eget hus först... :-X
Man kan ju få drömma lite..  8) :P :P
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Svaret på om det blir försäljning och i så fall till vem ska komma i oktober läste jag på nån Arriva-sida.

På sätt och vis vore det kul om Keolis tog över, då kan man bli utlånad till lite roliga områden igen. Som innerstan. Inom SL alltså.

igel

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2019, 16:09:35 PM
Svaret på om det blir försäljning och i så fall till vem ska komma i oktober läste jag på nån Arriva-sida.

På sätt och vis vore det kul om Keolis tog över, då kan man bli utlånad till lite roliga områden igen. Som innerstan. Inom SL alltså.
Är det klart med vad som ska säljas, Arriva Sverige eller bara bussdivisionen. Är det fordon och allt eller bara avtalen?

buskörare

#12
Citat från: igel skrivet 30 augusti 2019, 18:35:19 PM
Är det klart med vad som ska säljas, Arriva Sverige eller bara bussdivisionen. Är det fordon och allt eller bara avtalen?

Hela Arriva vad jag förstått, åtminstone bussdelen. Man vill sälja hela i ett i första hand, men vad det blir i slutändan vet man väl först i oktober. Att bara sälja avtalen när man vill sluta med bussar helt känns konstigt, så jag antar att fordonen följer med i köpet.

Inte bara Arriva Sverige i alla fall.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-08-05/germany-s-deutsche-bahn-is-said-to-eye-amsterdam-for-arriva-ipo

Fredde

Säg att allt som rör bussar i Sverige säljs, hur gör man med avtal som kombinerar buss och spår?
Bara att dela på eller är det olika från avtal till avtal?

buskörare

Citat från: Fredde skrivet 31 augusti 2019, 08:20:16 AM
Säg att allt som rör bussar i Sverige säljs, hur gör man med avtal som kombinerar buss och spår?
Bara att dela på eller är det olika från avtal till avtal?

Jsg tror dock att även spårtrafiken är till salu. Allt som ligger under Arriva.